اروپا با چماق تحریم‌ نمی‌تواند از ایران امتیاز جدیدی بگیرد

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه اقدام اروپا در تحریم برخی از نهادها، مسئولان و افراد، موجب تخریب زیرساخت‌های روابط دوجانبه ایران و اروپا است، گفت:  جمهوری اسلامی واکنش جدی و موثری در مقابل تحریم‌های اخیر نشان خواهد داد.

همچینین نام رؤسای نیروی بسیج هم در فهرستی که در روزنامه رسمی این اتحادیه اروپا منتشر شده، دیده می‌شود.


منبع: https://www.irna.ir/news/84919723/%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%BE%D8%A7-%D8%A8%D8%A7-%DA%86%D9%85%D8%A7%D9%82-%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%85-%D9%86%D9%85%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%85%D8%AA%DB%8C%D8%A7%D8%B2-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%AF

سخنگوی فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس با اشاره به انتقادات جمهوری اسلامی به اقدامات اروپا در مذاکرات و عملکرد آنها در روند اجرای برجام، گفت: اروپایی‌ها در اجرای تعهدات برجامی‌شان ناکام بودند. اروپا در دوران مذاکرات نقش سازنده‌ای ایفا نکرد و در مقاطعی خود را به بازیگر منفعل تبدیل کرده و این موضوع تاثیری به سزایی در روند مذاکرات داشت.

ابوالفضل عمویی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا، با اشاره به اظهارات مداخله‌جویانه کشورهای غربی در مورد آشوب‌های اخیر در ایران گفت: مقامات و مسوولان در خصوص فوت خانم مهسا امینی توضیح دادند و گزارش دولت و مجلس و نهادهای پزشکی و انتظامی هم در این باره منتشر شده است، این موضوعات داخلی است و کشورهای غربی حق مداخله در امور جمهوری اسلامی را ندارند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: در موضوع مقابله با اغتشاشات، تدابیر لازم برای مقابله با اقداماتی که مخل امنیت کشور هستند، انجام شد تا اغتشاشات برای حفظ امنیت عمومی پایان یافته و شرایط کشور به سمت عادی شدن حرکت کند.

به گزارش ایرنا، فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا، ۱۱ مقام ایرانی و چهار نهاد را شامل می‌شود که مشمول ممنوعیت روادید اتحادیه اروپا و مسدود شدن دارایی‌ها خواهند شد.

در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است «پلیس امنیت اخلاقی ایران و دو نفر از چهره‌های کلیدی آن محمد رستمی و حاج احمد میرزایی تحت تحریم قرار گرفتند». طبق این بیانیه، همچنین نیروی انتظامی و چند نفر از رؤسای محلی آن به دلیل نقششان در آنچه «سرکوب اعتراضات» ادعاشده، تحریم شدند.

عمویی درباره اینکه آیا اروپا از طریق این تحریم‌ها می‌تواند در مذاکرات احتمالی آینده از ایران امتیاز بگیرد،‌ خاطرنشان کرد: اگر اروپا خیال می‌کند با چنین عملکردی موفق به کسب امتیاز از جمهوری اسلامی خواهد شد، مشخص است که شناخت دقیقی از ایران ندارد.

وی تصریح کرد: تحریم‌ها حتما اثربخش نیست چرا که مقامات و مسوولان کشور اموال و برنامه‌ای در اروپا ندارند. اما این رفتار آنها ذهنیت منفی در نزد مقامات کشورمان نسبت به اروپا ایجاد می‌کند.

طبق بیانیه اتحادیه اروپا، با احتساب تحریم‌های جدید، تحریم‌های حقوق بشری بروکسل علیه ایران اکنون در مجموع شامل ۹۷ فرد و هشت نهاد می‌شود.