استاندار خراسان رضوی: حضور ۵۰ میلیون زائر در مشهد هدف‌گذاری شده است

به گزارش خبرنگار ایرنا، یعقوبعلی نظری روز شنبه و در جمع نمایندگان کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم تقویت زیر ساخت‌های حمل و نقل در خراسان رضوی  گفت: در حوزه حمل و نقل شامل ریلی، جاده ای و هوایی باید تغییراتی ایجاد شود که احداث شهر فرودگاهی مشهد و قطار سریع‌السیر مشهد –تهران بر همین مبنا طرح‌ریزی شده است.

نظری گفت: ۱۵۰ هزار متقاضی مسکن در شهر مشهد وجود دارند که به علت مشکلات مالی در دهک‌های نیازمند قرار دارند، بنابراین واریز وجه از سوی این متقاضیان به صورت کامل انجام نشده است. همچنین زمین در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در اختیار مردم قرار گرفته است تا خود آنها کار ساخت مسکن را آغاز کنند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84926559/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%AE%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%B6%D9%88%DB%8C-%D8%AD%D8%B6%D9%88%D8%B1-%DB%B5%DB%B0-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%B2%D8%A7%D8%A6%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%B4%D9%87%D8%AF-%D9%87%D8%AF%D9%81-%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B4%D8%AF%D9%87

استاندار خراسان رضوی: حضور ۵۰ میلیون زائر در مشهد هدف‌گذاری شده است

وی افزود:در خصوص قطار سریع السیر مشهد-تهران، تفاهم های اولیه با چین صورت گرفته است که باید اقدامات اجرایی آن به زودی آغاز شود.

نظری گفت: هم اکنون در بهترین حالت ۱۳۰ هزار مسافر امکان استقرار در اقامتگاه های رسمی شهر مشهد را دارند و در اوج حضور مسافر باید امکان اقامت یک میلیون نفر در شب را داشته باشیم.

استاندار خراسان رضوی در ادامه بیان کرد: لازم است تا بین نمایندگان مجلس شورای اسلامی و وزرای کابینه سیزدهم نشست هایی در خصوص توسعه حمل ونقل ریلی در مشهد برگزار شود تا همکاری‌های حقوقی و رسمی به سرعت به نتیجه برسد، چراکه این موضوع  منافع کل کشور را در بردارد.

 وی بیان کرد: ایجاد شهر فرودگاهی مشهد در این خصوص دارای اولویت است که اکنون هشت هزار هکتار زمین برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است و مطالعات اولیه آن نیز از سوی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران انجام شده است.

او اظهار کرد: در حال حاضر حداقل هزار کیلومتر آسفالت حفاظتی در سال جاری برای بهبود مسیرهای جاده ای خراسان رضوی برنامه‌ریزی شده است و این در حالی است که در طول بیش از ۱۵ سال گذشته در این خصوص اقدام مناسبی صورت نگرفته است.

نظری در بخش دیگری از سخنان خود به بیان چالشهای خدمات رسانی در مشهد از جمله کمبود چهار هزار و ۵۰۰ لیتر آب در مشهد و ضرورت اقدامات زود بازده و میان مدت در این شهر و تصمیم گیری  افزایش ۳۰ درصدی خدمات رسانی در حاشیه کلانشهر مشهد و تحول جدی در این خصوص طی پنج سال آینده پرداخت.

او اضافه کرد: خراسان رضوی از نظر وسعت و جمعیت استانی وسیع و پهناور است که حدود هفت میلیون نفر ساکن و بیش از یک میلیون تبعه در این استان زندگی می‌کنند.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: با ایجاد شهرک فرودگاهی مشهد و احداث مسیر حمل و نقل عمومی پر سرعت می توان فاصله ۳۰ کیلومتری این منطقه را به نزدیکی حرم مطهر رضوی متصل کرد تا امکان اسکان زائران بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) در این محدوده فراهم شود.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: سرمایه اجتماعی مهمترین مسئله کشور است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد و با اقداماتی که در خصوص ایجاد مسکن انجام شده است، شاهد تاثیر مستقیم آن در بهبود معیشت مردم خواهیم بود که منجر به افزایش سرمایه اجتماعی شود.

استاندار خراسان رضوی در ادامه بیان کرد: کریدور شرق-غرب و شمال-جنوب نیز ظرفیت ویژه ای را در خصوص موضوع ترانزیت کالا برای کشور ایجاد می‌کند و باید با برنامه ریزی مناسب از آن به خوبی بهره برد. ایجاد مسیرهای ریلی و جاده ای در کنار شهرک فرودگاهی مشهد ظرفیت ترانزیت کشور را در خراسان رضوی افزایش داده و درآمد خوبی نیز برای کشور فراهم می‌کند.