اقدام بزرگ فاطمی‌امین تدوین چارت سازمانی وزارت صمت بود/ اکنون زمان مناسبی برای استیضاح نیست

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران تاکید کرد: در این شرایط به ثبات در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌های اقتصادی نیازمندیم و معتقدم اکنون زمان مناسبی برای استیضاح نیست.


منبع: https://www.irna.ir/news/84922823/%D8%A7%D9%82%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF-%D9%81%D8%A7%D8%B7%D9%85%DB%8C-%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%AA%D8%AF%D9%88%DB%8C%D9%86-%DA%86%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%B5%D9%85%D8%AA-%D8%A8%D9%88%D8%AF-%D8%A7%DA%A9%D9%86%D9%88%D9%86وی یادآوری‌کرد: سیاست‌های کلان ارزی کشور در اختیار وزارت صمت نیست، بلکه توسط وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و معاونت اول رییس‌جمهوری درخصوص آن تصمیم‌گیری می‌شود و انتقاد از وزیر صمت تحت این شرایط به معنای پاک کردن صورت مساله است.

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران به موضوع خودرو به عنوان یکی از محورهای مدنظر استیضاح‌کنندگان اشاره کرد و به طرح این پرسش پرداخت که آیا وزارت صمت با توجه به سیاست‌های کلان اقتصادی و تداوم تحریم‌ها امکان کافی برای تولید خودرو داشته و انجام نداده است؟ یا ارز کافی در اختیار داشته که واردات خودرو به کشور صورت نگرفته است؟

«آرمان خالقی» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره مطرح شدن استیضاح «سید رضا فاطمی امین» وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در این ۱۰ سال شاهد «اتصال» دو وزارتخانه و نه «ادغام» بودیم و تشکیلات دو وزارتخانه صنایع و معادن و بازرگانی فقط به هم چسبیده بود.

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ابراز امیدواری کرد: مجلس از این موضوع عدول کرده و بگذرد، زیرا موضوع ادغام دو وزارتخانه در سال‌های گذشته به‌منظور متمرکز شدن مسوولیت‌های تولید و تجارت در یک وزارتخانه و مقابله با سیاست‌های ضدتولیدی ناشی از واردات به کشور بود که توسط وزارت بازرگانی دنبال می‌شد و فضای متناقضی را به وجود آورده بود.

تحمیل هزینه از سوی نمایندگان به کشور با استیضاح فاطمی‌امین

خالقی ادامه‌داد:‌ با توجه به فضای کنونی اقتصادی کشور، تورم موجود و تداوم فشار تحریم‌ها، همچنین حاشیه‌هایی که در یک ماه اخیر در فضای اجتماعی کشور رخ داده، نمایندگان مجلس با استیضاح وزیر صمت در حال تحمیل هزینه‌های جدیدی به جامعه و اقتصاد کشور هستند و با روی کار آمدن وزیر جدید نیز شاهد ابهام در فضای صنعت، معدن و تجارت کشور خواهیم بود.

مجلس از موضوع تفکیک وزارت صمت عبور کند

وی تاکید کرد: برای قضاوت عملکرد فاطمی‌امین آن‌هم با ساختار جدیدی که در این وزارتخانه پایه‌ریزی شده، بسیار زود است.

خالقی با تاکید بر لزوم پرهیز نمایندگان از اقدام احساسی، تصریح‌کرد:‌ چرا می‌خواهیم به‌خاطر سیاست‌هایی که در حوزه‌ای دیگر اتفاق افتاده و وزارت صمت اختیاری برای آن نداشته است، وزیر این مجموعه را تنبیه کنیم؟

وی بیان‌داشت: فاطمی‌امین آنچه برای ادغام دو وزارتخانه نوشته شده بود را پس از ۱۰ سال اجرایی کرد که اقدام بزرگی بود و در راستای اجرایی کردن آن معاونت‌ها و اداره‌های کل جدید را شکل داد.

وی گفت: درخصوص وزارت صمت چند نکته مطرح شده که مهمترین آن مطرح شدن بحث تفکیک صنعت و معدن از بازرگانی است؛ این موضوع را مخاطره‌ای برای بخش تولیدی می‌بینیم و موجب نگرانی فعالان اقتصادی و صنعتی است.

وی اظهار داشت: استیضاح حق نمایندگان مجلس است و ما نیز به عنوان شهروند انتظار داریم که وزرا و مسوولان کشور بابت عملکردشان جواب پس بدهند، اما بحث آنجاست وقتی می‌خواهیم ایرادی را مطرح کنیم باید اولویت‌های اقتصادی و اجتماعی را نیز مد نظر داشته باشیم.