انتقاد یک نماینده از سوالات نمایندگان استیضاح‌کننده فاطمی‌امین/ فاطمی یا صمت؛ مسأله این است

نکته قابل توجه آنجاست که برخی مخالفان فاطمی امین از طبل نوازی زیر گلیم خود بی‌خبرند و

مع‌الاسف هرچه پیمودیم و دقت کردیم تا یک گزاره درست و دلیل واضح از علت تقابل بعضی همکاران با وزیر صمت پیدا کنیم، راه به جایی نبردیم و متحیر از حجم تنازعات غیرکارشناسی و بی‌ارتباط طرح شده از سوی لیدرهای استیضاح، نشست را به پایان رساندیم.

تحقق رشد ۳.۵ درصدی شاخص تولید، رشد ۲ درصدی بخش صنعت و رشد پنج درصدی بخش معدن و همچنین رشد تولید محصولات صنعتی و معدنی راهبردی مانند لوازم خانگی، محصولات فولادی و دیگر محصولات پایه، رشد ۲۸۳ درصدی تولید خودروی کامل، افزایش ۲۵ درصدی میزان عرضه خودرو و کاهش ۶۳ درصدی میزان تعهدات معوق خودروسازان، افزایش ۲۸ درصدی صادرات غیرنفتی، افزایش دوبرابری صادرات خدمات فنی مهندسی و تعدد اقدامات و پروژه‌های مهم و اولویت‌دار کشور نمونه‌هایی است که اگر بدون توجه به آنها عملکرد یک ساله فاطمی امین ارزیابی و قضاوت شود، خروجی منصفانه و عادلانه‌ای حاصل نشده است.

اگر کیفیت خودرو داخلی را بهانه می‌کنند به‌طور حتم از توقف تولید خودروهای بی کیفیت همچون تیبا، سمند و ساینا و همچنین به صفر رسیدن تولید خودروی ناقص و البته بهبود نزدیک ۹ درصدی شاخص‌های کیفی خودروها بر اساس گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران بی اطلاع هستند.

شتاب در استیضاح وزیران بدون ارائه زمان کافی برای تحقق برنامه‌ها، موجب تزلزل در ارکان مدیریتی و انتقال بی ثباتی به شبکه مدیریت کشور می‌شود.

خلاصه اینکه هر طرح و پروژه تحولی در مسیر منافع و مصالح عمومی و حذف فرآیندهای رانت پذیر و فسادزا در دستور کار و اجرای وزارت صمت قرار می‌گیرد، ردپای برخی محافل سیاسی و اقتصادی برای تحت فشار قراردادن فاطمی امین در قلم و نطق‌ها نمایان می‌شود.

نزدیک به ۴۰۰ روز از فعالیت «سید رضا فاطمی امین» به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت

یک روز حذف سهمیه بندی‌های مربوط به محصولات پایه و ایجاد ساز و کار عرضه شفاف این محصولات در بورس کالا، یک روز اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده و شفافیت در نظام توزیع، یک روز موضوع صدور هوشمند کارت بازرگانی و عدم دخالت انسان در فرآیندها برای وزیر جوان تولید بحران می‌کند و روز دیگر موافقتش با واردات خودرو برای تنظیم بازار، ایجاد ممنوعیت‌های وارداتی برای کالاهای تولید داخل، پافشاری و ایستادگی برای اجرای دقیق قانون نظام صنفی و برگزاری صحیح انتخابات، تصمیمش برای واردات ماشین‌آلات معدنی دارای عدم مشابه داخلی برای رونق معادن، مخالفتش با خام‌فروشی و ایستادگی‌اش در جهت دریافت دقیق و هوشمند حقوق دولتی معادن موجب به کار افتادن کارخانه تولید دردسر برای وزیر صمت می‌شود.

نشستی که نمایشگر مخالفت با وزیری بود که با برنامه محوری و فرایندگرایی، تحولات گسترده‌ای را در بخش‌های مختلف آغاز کرده و بسیاری از آمارها، حکایت از ارتقای شاخص‌های پیشرفت و نتایج امید آفرین عملکرد وی و همکارانش دارد. نشستی که می‌توانست با نقد منصفانه و مشفقانه و مطالبه تقویت نقاط قوت و اصلاح نقاط ضعف همراه باشد و بیش از آنکه تجلی سنگ‌اندازی در مسیر اجرای برنامه‌های تحولی و ثبات مدیریت لازم برای یکی از بزرگ‌ترین دستگاه‌های اجرایی کشور باشد، نماد و نمود همراهی و همکاری دولت و مجلس در جهت منافع مردم باشد.

نگارنده تلاش بسیاری داشته است تا متن پیش رو، فقط نگارش دل نوشته‌ای گلایه‌آمیز نباشد و بتواند رویکرد کارشناسی نسبت به آنچه در جلسه بررسی موضوع استیضاح وزیر صمت در کمیسیون صنایع و معادن رخ داد را حفظ کند؛ اما شدت و حدت برخی اتفاقات تلخ روی داده در این نشست، گاه و بی‌گاه مسیر قلم را دستخوش تغییرات می‌کرد. از نخستین ماه‌های حضور فاطمی امین و پیش از اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های تحولی وزارت صمت در دولت سیزدهم، تعداد انگشت شماری از همکاران به طور مستمر بر طبل مخالفت و استیضاح وزیر صمت کوبیدند و این اصرار قریب یک ساله حداقل توقعاتی را نسبت به برخورداری آنان از دلایل روشن و استنادات واضح و براهین مبین ایجاد می‌کرد، اما آنچه خروجی نشست ۲۶ مهرماه ۱۴۰۱ بود، حیرت بسیاری از همکاران دلسوز و دغدغه‌مند و منصف مجلس را به همراه داشت.

خلاصه اینکه جای موکلین برخی از وکلای همکارمان خالی بود؛ یک نفر بر خلاف منویات صریح رهبر معظم انقلاب پیگیر دخالت‌های بی موردش در انتصابات بود؛ نماینده دیگر به جای مردم به نمایندگی از سکاندار یکی از شرکت‌های دولتی نطق می‌فرمود؛ دیگری می‌گفت باید به دولتی که اجازه انتخاب بخشدار به ما نمی‌دهد، حمله کنیم و چه دیواری کوتاه‌تر از دیوار وزیر جوان؟

نمی‌دانند اگر واردات خودرو را بهانه می‌کنند، همه اقدامات لازم جهت تحقق این امر با تلاش وزیر صمت انجام شده و همین روزهاست که نخستین خودروهای وارداتی با حفظ ملاحظات تخصصی و کارشناسی در جهت بهره‌مندی عمومی‌تر مردم و با کمترین تبعات برای فضای اقتصادی و صنعتی کشور، وارد شود.

می‏گذرد و بر اساس تحلیل‌های آماری – خبری ساده می‏توان گفت در کنار تعدد تکالیف و مأموریت‌ها در یکی از بزرگ‌ترین دستگاه‌های اجرایی کشور به طور متوسط در هر ماه یک بحران از سوی مخالفان وی طراحی و عملیاتی شده است.

اگر عدم حذف قرعه‌کشی خودرو را دستاویز قرار داده‌اند، باید بیشتر اخبار را دنبال کرده و بدانند همه محصولات سایپا و برخی از محصولات ایران خودرو از قرعه کشی حذف شده‌اند و تا پایان سال مبتنی بر برنامه تحولی صنعت خودروسازی وزارت صمت به طور کلی با قرعه کشی خودرو خداحافظی می‌کنیم.

بسیاری از گفته‌ها و گزاره‌ها و ادعاهای مطرح شده خلاصه می‌شد در ترجیح منافع شخصی بر منافع عمومی و ارجحیت مصالح فردی بر مصالح عامه. ای کاش از مردم مایه نمی‌گذاشتند و تمایلات درونی مبتنی بر تقیدات انتخاباتی سال آینده را بنام مردم و به کام خودشان طرح نمی‌کردند.

به نظر می‌رسد توقع حل یک شبه مشکلات و معضلات چند دهه گذشته صنعت خودروسازی بهانه‌ای برای عدم توجه به پیشرفت‌ها و اقدامات تحولی انجام شده در بخش‌های صنعتی، معدنی و تجاری و اتفاقات بزرگ صورت گرفته در طول یک سال گذشته شده است.

دریغ از یک سوال تخصصی و کارشناسی در رابطه با بخش‌های صنعتی، معدنی و تجاری کشور! دریغ از یک پرسش مبتنی بر واقعیات دنیای خودرو و معدن! دریغ از مطالعه سطحی برنامه‌های تحولی زمان‌بندی شده و نتایج قابل توجه اقدامات یک ساله فاطمی امین در صمت! 

آنچه که گفته شد و البته آنچه که گفته نشد نگارنده را در مسیر یک تحلیل واقع‌بینانه قرار می‌دهد؛ اینکه دنبال‌کنندگان استیضاح وزیر صمت، بیش از اینکه دغدغه وزارت صمت را داشته باشند و رشد شاخص‌ها و پیشرفت امور برایشان اهمیت داشته باشد با ساکنان این روزهای خیابان سمیه مشکل دارند. بخصوص که تا کوچک‌ترین خبری در خصوص استیضاح از سمت بهارستان بلند می‌شود جولان مترصدین وزارت و تیم‌های رسانه‌ای آنها بیش و پیش از هر چیز جلب توجه کرده و این گزاره را به ذهن متبادر می‌کند که فاطمی یا صمت؟ مسأله این است…


منبع: https://www.irna.ir/news/84920835/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%AF-%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D8%B6%D8%A7%D8%AD-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%81%D8%A7%D8%B7%D9%85%DB%8C-%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86

به نظر می‌رسد تنها راه علاج وضعیت بیمارگونه کنونی عمل به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در خصوص اصلاح فرایندها و نظام انتخابات کشور است تا جایگزین شدن رویکردهای ملی با نگاه‌های منطقه‌ای را شاهد باشیم.

نشستی که ضرورت توسعه سیاسی و فرهنگی برای برخی نخبگانمان را به عنوان زیربنای هر توسعه‌ای یادآور شد. نشستی که عدم توجه به اولویت‌های اساسی کشور و دغدغه‌های اقتصادی و معیشتی مردم در شرایط ملتهب جامعه امروز توسط برخی از مدعیان را متذکر شد.

بحران‌هایی که گاه از پس اقدامات تحولی و فسادزدای فاطمی امین در بخش‌های صنعتی، معدنی و تجارت شدت گرفته است و هجمه‌ها را تا بهارستان هدایت می‏کند.