ایران در «شانگهای» و «بریکس» به اقیانوس همکاری‌های اقتصادی متصل می‌شود

«عباس گلرو» جمعه شب در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا در مورد عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری شانگهای، با اشاره به تاثیر فرایندهای چند جانبه در دیپلماسی اقتصادی، گفت: عضویت ایران در پیمان شانگهای می‌تواند ظرفیت خوبی برای توسعه اقتصاد ایران و تقویت مبادلات تجاری با اعضا فراهم کند.

به گزارش ایرنا، بیش از یک دهه تلاش ایران برای پیوستن به شانگهای، با برداشته شدن تحریم‌های شورای امنیت در سال ۲۰۱۵، اطمینان بخشی به کشورهای عضو مانند تاجیکستان و از همه مهمتر تغییر نگاه به منطقه و توازن در دیپلماسی، سبب شد که سازمان همکاری شانگهای شهریور ۱۴۰۰ فرآیند پذیرش ایران به عنوان عضو رسمی را بپذیرد.

گلرو درباره چین و روسیه به عنوان دو قدرت اقتصادی شرق، یادآور شد: تعامل ایران با این کشورها می تواند به کم اثر کردن تحریم‌ها کمک کند همانطور که مقامات کشورهای دیگر در سفر به ایران بر بی اثر بودن تحریم‌ها اعتراف کرده‌اند.

گلرو با اشاره به دریافت سیگنال‌هایی برای پیوستن ایران به گروه بریکس(BRICS)، گفت: برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی کشورهای عضو بریکس (گروه اقتصادهای نوظهور) هستند که بیش از ۲۰ درصد اقتصاد جهان را در دست دارند و اگر ایران بتواند عضویت این سازمان را به دست آورد کار فوق العاده در حوزه دیپلماسی اقتصادی و تجارت خارجی صورت داده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به ذخایر نفت و گاز ایران و نیاز اعضای شانگهای به انرژی، یادآور شد: پیوستن ایران به شانگهای می‌تواند به رونق مبادلات تجاری ایران در حوزه انرژی منجر شود زیرا کشورهایی چون هند و چین به عنوان مصرف کنندگان بزرگ انرژی جهان در این سازمان حضور دارند.

وی خاطرنشان کرد: عضویت در سازمان‌هایی چون شانگهای و گروه بریکس، ایران را به اقیانوس بیکران همکاری‌های اقتصادی متصل می کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم، عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای را تحولی مهم در حوزه سیاست و تجارت خارجی کشور عنوان کرد و افزود: منافع تعاملات منطقه‌ای و بین المللی به ویژه در حوزه تجارت نصیب مردم و بخش خصوصی می‌شود.

۲۵ شهریور امسال و در جریان بیست و دومین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که در شهر سمرقند ازبکستان، با امضای اسناد عضویت از سوی وزیر امور خارجه، جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو رسمی این سازمان اعلام شد. این عضویت گامی مثبت در راستای تنوع‌بخشی به روابط بین‌المللی ایران و اقدامی جدی در مسیر دیپلماسی اقتصادی و تجاری است. آمارها از آینده روشن این سازمان در اقتصاد جهانی جکایت دارد که در نهایت منجر به ارتقای رتبه اقتصادی ایران خواهد شد. حضور ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای در کنار دیگر اسناد همکاری‌های بلندمدت مانند سند راهبردی ۲۵ ساله با چین و نیز قراردادهایی با روسیه و هند می‌تواند ضامن بهره‌مندی ایران از حضور در میان این گروه باشد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84894331/%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B4%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%88-%D8%A8%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%B3-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D9%82%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%B3-%D9%87%D9%85%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D9%85%D8%AA%D8%B5%D9%84

نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی، عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری شانگهای را پیامی برای شکست تحریم غرب علیه ملت ایران عنوان کرد و افزود: می‌توان به کمک تعاملات تجاری با کشورهای عضو شانگهای اثر تحریم‌ها را کم کرد و اتکای کشور را به ظرفیت‌های داخلی و منطقه ای متمرکز کرد.