بخواهیم مسائل را با روش‌های سنتی حل کنیم، عقب می‌مانیم

خیاطیان با بیان اینکه مرکز نوآوری قوه مقننه باید به مسائل به صورت زیر ساختی نگاه کند و چشمه‌های تولید دانش بنیان را در این حوزه دریابد، خاطرنشان کرد: این زیست‌بوم بر اساس نیاز مجلس به امر اجتناب‌ناپذیر نوآوری و خلاقیت و به کارگیری ایده‌های نخبگان در حوزه قانونگذاری به خوبی در حال توسعه است. با توجه به مدت زمان کوتاه ایجاد مرکز نوآوری و خانه خلاق مجلس و دستاوردهای آن، به نظر می‌رسد تاکنون هدفگذاری خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

مرکز نوآوری و خانه خلاق قوه مقننه در شهریور سال گذشته با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، جمعی از نمایندگان خانه ملت، معاون علمی‌ و فناوری رئیس‌جمهور و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی‌ افتتاح شد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84891816/%D8%A8%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87%DB%8C%D9%85-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D8%A6%D9%84-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%A7-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D9%86%D8%AA%DB%8C-%D8%AD%D9%84-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D9%85-%D8%B9%D9%82%D8%A8-%D9%85%DB%8C-%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%85

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه نوآوری در کشور نیازمند حمایت است، یادآور شد: برای آنکه ابزارهای نوآورانه و بسترهای آن در کشور توسعه یابد، ابتدا باید مساله را به خوبی شناخت و همرسانی موثری میان قانونگذار و صاحبان ایده ایجاد کرد. در این میان مرکز نوآوری و خانه خلاق مجلس می‌تواند محل پرورش ایده‌ها، ارتباط صاحبان ایده با قانونگذار و ایجاد هماهنگی برای بکارگیری از ابزارهای نوآورانه در امر قانونگذاری و نظارت بر اجرای قوانین باشد.

وی با بیان اینکه موضوع مساله‌یابی همواره در کشورها مطرح بوده و هر کشور با نظامی ‌برای حل آن مواجه است، تصریح کرد: امروز سرعت تغییرات به قدری بالا است که اگر بخواهیم با روش‌های سنتی مسائل را حل کنیم، عقب می‌مانیم. براین اساس باید با نخبگانِ صاحب‌نظر برای دستیابی به ایده‌ها ارتباط برقرار کرد و با نوآوری و سرعت زیاد، دقیق‌ترین پاسخ را برای حل چالش‌ها و مسائل به دست آورد.

به گزارش ایرنا، محمدصادق خیاطیان، صبح دوشنبه از مرکز نوآوری و خانه خلاق مجلس شورای اسلامی‌ بازدید و ضمن گفت‌وگو با مدیران این مرکز، از نزدیک در جریان فعالیت‌های مرکز نوآوری مجلس قرار گرفت.

در ادامه این نشست نیز بابک حمیدیا، رئیس مرکز نوآوری و خانه خلاق قوه مقننه با تشریح فعالیت‌های این مرکز گفت: تلاش داریم بیشترین تاثیرگذاری را برای ارتباط موثر حوزه‌های دانش بنیان و خلاق با مجلس و بالعکس ارتباط نمایندگان با اکوسیستم نوآوری کشور ایجاد کنیم و به نوعی ذی‌نفعان قوانین را در قوانین مشارکت دهیم. هدفمان این است که در جهت مردمی‌سازی و هوشمندسازی مجلس برای کارآمدی بیشتر این نهاد قانونگذار و ناظر اجرای قانون کشور گام برداریم.

خیاطیان تصریح کرد: ابزارها و بسترهای نوآورانه در امر قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قوانین کمک می‌کند نخبگان به مسائل کشور وصل شوند و از این رهگذر به راه‌حل و پاسخ دقیق‌تری دست یافت. بنابراین مرکز نوآوری مجلس باید به محل استفاده از ظرفیت نخبگانی در حوزه قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قوانین تبدیل شود.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در جریان این بازدید با بیان اینکه نهاد قانونگذاری به شدت نیازمند شناخت کارکردهای نوآوری و بکارگیری ابزارهای نوآورانه در راستای اجرای وظایف خود است، گفت: نظارت بر اجرای قوانین مساله مهمی ‌است که می‌توان از طریق روش‌های نوآورانه آنها را انجام داد.