تعاملات بین المللی تحریم‌ها را بی‌اثر می‌کند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم با اشاره به رویکرد سیاست خارجی دولت سید ابراهیم رئیسی درباره ایجاد توازن دیپلماتیک در عرصه بین الملل و استفاده از ظرفیت‌های همسایگان، افزود: عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای در راستای همین رویکرد است چون همکاری‌ فزاینده اقتصادی میان اعضای شانگهای بر اقتصاد کشور و منطقه تاثیر مستقیم دارد.

به گزارش ایرنا، عضویت رسمی جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای روز جمعه(۲۵ شهریور) در بیست و دومین نشست سران این سازمان در سمرقند اعلام شد. اسناد عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای روز چهارشنبه به امضای حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و دبیر کل سازمان همکاری شانگهای رسید و لایحه عضویت در این نهاد اقتصادی منطقه ای برای طی مراحل قانونی تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است.

الهیان عضویت ایران در سازمان همکاری‌ شانگهای را در اجرای بهتر قرارداد راهبردی ۲۵ ساله و اتصال ترانزیتی شرق به غرب موثر دانست و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب اوراسیا قرار دارد و این ظرفیت کلیدی می‌تواند تعاملات اقتصادی و تبادلات تجاری را تسریع کند. بنابراین عضویت در پیمان شانگهای فرصتی مغتنم برای سرعت بخشی در اجرای قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین خواهد بود.

سازمان همکاری‌ شانگهای فرصتی مغتنم برای اجرای قرارداد راهبردی ۲۵ ساله است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: مبارزه با تروریسم یکی از اهداف شکل گیری سازمان همکاری‌ شانگهای است و در همین راستا مقابله با اقدامات بی‌ثبات کننده آمریکا به تلاش جمعی اعضای شانگهای نیاز دارد، بطوریکه این همکاری‌ها به ریشه کن کردن تروریسم از منطقه و ایجاد ثبات و امنیت منجر خواهدشد. در همین چارچوب ایران به عنوان کشوری قدرتمند و بانفوذ در منطقه می‌تواند به حل مشکلات امنیتی آسیای مرکزی کمک کند.   

الهیان تاکید کرد: در شرایطی که دشمنان برای محاصره اقتصادی ایران پروژه‌های کلانی را طراحی کرده‌اند عضویت کشورمان در پیمان شانگهای، نقشه آنها را خنثی می‌کند و در این راستا تعاملات کشور در عرصه بین المللی به بی اثر شدن تحریم‌ها کمک می‌کند.

بیست و دومین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای روز جمعه در حالی به کار خود پایان داد که ۹ کشور جمهوری اسلامی ایران، هند، جمهوری قزاقستان، جمهوری خلق چین، قرقیزستان، پاکستان، فدراسیون روسیه، تاجیکستان و ازبکستان عضو  رسمی سازمان همکاری شانگهای هستند و سه کشور افغانستان، بلاروس و مغولستان دارای وضعیت ناظر و ۶ کشور جمهوری آذربایجان، جمهوری ارمنستان، پادشاهی کامبوج، جمهوری دموکراتیک فدرال نپال، جمهوری ترکیه و جمهوری دموکراتیک سوسیالیستی سریلانکا شرکای گفت و گوی سازمان همکاری شانگهای هستند.

زهره الهیان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا درباره عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری‌ شانگهای گفت: ایران می‌تواند از ظرفیت راهبردی این سازمان در زمینه تبادلات اقتصادی و ترانزیت کالا استفاده کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به اولویت قرار گرفتن دیپلماسی اقتصادی و تعامل با همسایگان، بهتر است تمام تلاش دستگاههای اجرایی معطوف به بهبود روابط با کشورهای همسایه و دوست، کشورهای منطقه و حتی برخی از کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین شود. مجموعه این اقدامات می‌تواند به بی اثر کردن تحریم‌ها منجر شود.

سازمان همکاری شانگهای Shanghai Cooperation Organization پانزدهم ژوئن ۲۰۰۱ در شانگهای توسط قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84886347/%D8%AA%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%84%D9%84%DB%8C-%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%85-%D9%87%D8%A7-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%DB%8C-%D8%A7%D8%AB%D8%B1-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D8%AF