جزئیات برخورد ناوشکن جماران با قایق‌ آمریکایی

فرمانده کل ارتش در مورد جنگ‌های نوین که در سطح بین المللی در حال رخ دادن است، افزود: این موضوع یکی از اقدامات دائمی دانشگاه‌ها و بخش‌های اطلاعاتی است و کار آنها این است که دائم اتفاقاتی که در اطراف آنها رخ می‌دهد و به آنها مربوط می‌شود و یا اتفاقاتی که در آینده ممکن است به آنها مربوط شود، همه را رصد می‌کنند تا تهدیدی برای منافع ملی، استقلال و تمامیت ارضی کشور نباشد و از سوی دیگر این وقایع برای ما درس آموزی هایی دارد که دائماً در حال رصد آنها هستیم

سرلشکر موسوی ادامه داد: مدیریت در دوران جدید بسیار پیچیده‌تر و سخت‌تر از گذشته شده است، بنابراین در دانشگاه فرماندهی و ستاد و فرماندهی ارتش باید یک آمادگی و ظرفیت فرماندهی در سطوح بالا را فرا بگیرید و در حوزه کاری نیز ما دیگر با یک جنگ نظامی که صرفاً نظامی باشد و پیوسته‌هایی نیز از عملیات روانی داشته باشد مواجه نیستیم، امروز ما با یک جنگ ترکیبی روبرو هستیم که تمام مؤلفه‌های قدرت در آن دخالت دارند آن هم با قواعد و ویژگی‌های خودشان. به عنوان مثال شما شاهد جنگ اقتصادی، جنگ فرهنگ و جنگ رسانه‌ای توامان هستید، که گاهی همه اینها با هم ترکیب شده و شما یک جنگ رسانه‌ای را با پشتیبانی اقتصادی، فرهنگی و نظامی مشاهد می‌کنید که حداقل یکی از این مولفه‌ها تغییر پیدا می‌کند.

علاوه بر این سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش امروز (یکشنبه) در آئین آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش ضمن تسلیت ایام شهادت امام سجاد (ع)، گفت: به شما دانشجویان آغاز سال تحصیلی جدید را تبریک عرض می‌کنم.

وی تصریح کرد: اگر فرماندهان قدرت تصرف و اشراف نداشته و توانایی مدیریت این مؤلفه‌ها را نداشته باشند، قطعاً در این شرایط جنگ ترکیبی نمی‌توانند موفق باشند بنابراین کار شما بسیار پیچیده‌تر و مشکل تر از کار مدیریت در گذشته است.

به گزارش خبرنگار دفاعی ایرنا،سرلشکر عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش در حاشیه مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه دافوس ارتش در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی در جهت تقویت ارتش در منطقه برای حفظ صلح و ثبات انجام شده است، گفت: یک سری از برنامه‌ها و اقدامات کارهایی است که معمولاً در زمین، دریا و هوا در بخش نیروی هوایی و پدافند دائماً در حال انجام است. همان گونه که مطلع هستید در بخش‌هایی از مرزهای شرقی کشور و مرزهای غربی، نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران مستقر است.

وی گفت: رزمایش‌های هوایی نیز با گفتگوی طرفین و گفتگوی خوبی که با فرمانده پاکستان داشتیم، مورد بحث قرار گرفت. تمام این تعاملات باید در بخش‌های ذیربط کشوری که بالاتر از ما قرار دارند در ستاد کل نیروهای مسلح بررسی شود و در مورد آن تصمیم گیری و چگونگی سطح آن تعیین شود و برابر مصوبات ستاد کل این رزمایش‌ها دنبال می‌شود.

وی دوره تحصیل در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش را موقعیتی برای تغییر افسران و درجه داران ارتش دانست و گفت: حضور در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش و بهره‌مندی از دانش غنی اساتید بزرگ و توانمند این دانشگاه و استفاده از شرایطی که برای تحصیل در این دانشگاه فراهم شده است می‌تواند موجب تغییر بسیاری در افسران و درجه داران ارتش شود.

فرمانده کل ارتش تاکید کرد: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی نیز در آب‌های آزاد در باب المندب، دریای سرخ، اقیانوس هند و دریای عمان وظیفه حفاظت و حراست از منافع جمهوری اسلامی ایران و باز نگه داشتن خطوط کشتیرانی و نفتکش‌ها را بر عهده دارد که هر از چند گاهی اخبار درگیری‌های آن را مشاهده و به سمع و نظر ملت ایران می‌رسد.

سرلشکر موسوی به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: فرمانده معظم کل قوا در پاسخ به نامه‌ای از جوانان دغدغه مند ارتش فرمودند؛ انتظار من از شما این نیست که مشکلات را رصد و به فرماندهی کل گزارش دهید، انتظار من از شما ارتشیان این است که بروید خود را برای روزی که من بتوانم به شما تکیه کنم آماده کنید.


منبع: https://www.irna.ir/news/84877551/%D8%AC%D8%B2%D8%A6%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D9%86%D8%A7%D9%88%D8%B4%DA%A9%D9%86-%D8%AC%D9%85%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D9%82%D8%A7%DB%8C%D9%82-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7%DB%8C%DB%8C

فرمانده کل ارتش در مورد برنامه‌های آموزشی ارتش، اظهار کرد: برنامه‌های آموزشی ارتش در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های آموزشی دائماً به صورت برنامه‌ای جریان دارد و موجب تقویت افسران، درجه داران مقتدر و با دانش می‌شود تا بتوانند مأموریت‌های خود را در فضای پیچیده امروز و فردا به خوبی انجام دهند.

وی با اشاره به اهمیت دوره دانشگاه فرماندهی و ستاد «آجا» در ارتقا سطح کیفی و توان مدیریتی در ارتش، افزود: منطق و تجربه به ما نشان می‌دهد که مدیران و مسئولان ما در ارتش جمهوری اسلامی ایران باید دوره دافوس را دیده باشند به همین دلیل هم، بعد از مدتی به نیروها و سازمان‌ها فرصت دادیم که این تدبیر را عملی کنند. از این به بعد نیز دستور دادیم که کسی که دوره دافوس را نگذرانده باشد بر مناصب مدیریتی و فرماندهی منصوب نشود، مگر آنکه استثنایی وجود داشته و استدلال آنقدر قوی باشد که بتوان این مهم را نقض کرد.

وی گفت: رزمایش بزرگ مشترک پهپادی در دو هفته گذشته از جمله این رزمایش‌ها است و در آینده‌ای نزدیک نیز رزمایش زمینی را شاهد خواهیم بود و پس از آن نیز این سلسله رزمایش‌ها ادامه دارد.

فرمانده کل ارتش خطاب به دانشجویان گفت: شما نباید دغدغه اینکه در چه مسئولیت می‌خواهید مشغول باشید را داشته باشید بلکه باید دغدغه شما آماده شدن هرچه بیشتر برای فردا باشد و مطمئن باشید که موارد دیگر درست خواهد شد، شما دانشجویان باید برای نقش آفرینی هرچه بهتر و بیشتر برای اجرای بیانه گام دوم انقلاب اسلامی آماده شده و خود را آماده کنید که افسران و ارتشی آماده و شایسته برای ظهور باشیم.

سرلشکر موسوی در مورد برخورد ناوشکن جماران با قایق‌های هدایت پذیر آمریکا در دریا و ادعای آمریکایی‌ها، تصریح کرد: آمریکایی‌ها با خوی تجاوزگری و خود بزرگ بینی که دارند نسبت به حقوق ملت‌ها و نسبت به حقوق پذیرفته شده بین المللی گاهی بی توجهی می‌کنند. این شناورهای بدون سرنشین که با ماموریت‌هایی از طرف نیروی دریایی آمریکا در دریاها مشغول مأموریت هستند بدون توجه به اینکه این منطقه، منطقه عبور سایر شناورها است و آنها می‌توانند خطراتی را برای عبور امن شناورهای دیگر فراهم کنند، رها می‌کنند و نسبت به ایمن سازی آنها توجه لازم را ندارند.

سرلشکر موسوی با اشاره به دانشجویان خارجی دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش، گفت: به شما عزیزان خیر مقدم می‌گوئیم و بسیار خوشحالیم که شما عزیزان در این دانشگاه حضور یافته‌اید و امیدواریم این تعاملات با کشورهای دوست و همسایه روز به روز گسترده‌تر و عمیق‌تر شود. این تعاملات را برای تحقق اهداف مقدس اسلام و سربلندی پرچم الله اکبر و سربلندی ملت‌های منطقه و ارتش‌های منطقه مفید می‌دانیم و برای توسعه و تعمیق آن اراده قوی داریم و این اراده را به کشورهای متبوع شما هم اعلام کرده که در این لحظه نیز بر آن تاکید می‌کنیم.

سرلشکر موسوی گفت: علاوه بر این برنامه‌های آموزشی، تدارکات آمادی، ذخایر در نقشه‌های تحقیقات برای اینکه بتوانیم همواره به روز باشیم و از تهدیدات دشمنان عقب نمانیم دائماً و پیوسته در حال انجام است و این اقدامات از امور دائمی است و بنا بر مقتضیات رزمایش‌هایی نیز برای پیاده کردن آنچه آموخته شده، تجهیزات جدید، روش‌های جدید و متناسب با تهدیدات جدید و رصد دشمنان انجام می‌شود تا بدانیم چگونه در مقابل آنها باید آماده باشیم.

سرلشکر موسوی در مورد دیدار خود با فرمانده نیروی هوایی پاکستان، گفت: ما با پاکستانی‌ها روابط و تعاملات آموزشی خوبی در عرصه دریا، هوایی و برخی عرصه‌های زمینی داریم و روابط خوبی با آن دو کشور برقرار است.

وی ادامه داد: به همین دلیل مدتی پیش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکی از این شناورها را توقیف کرد و بعد در محل امنی آن را رها کردند و چند روز پیش نیز نیروی دریایی ما در منطقه مأموریتی با دو شناور آمریکایی برخورد کرد و این دو شناور را از منطقه‌ای که ممکن بود به امنیت سایر شناورهای منطقه و نه تنها ایران را آسیب وارد کند، عبور کردند و در منطقه امنی آنها را رها کردند و به آمریکایی‌ها با واسطه اطلاع داده شد که شناورهای آنها در منطقه معین قرار دارد؛ هشدار داده شد که قوانین بین المللی را رعایت کنند.

فرمانده کل ارتش تاکید کرد: آینده ارتش و ارتشِ آینده از مسیر این دانشگاه می‌گذرد.

وی افزود: ما دائماً به صورت ۲۴ ساعته در آسمان پرواز هواپیماهای نگهبانی را شاهد هستیم که دائماً در آسمان کشور در حال پرواز هستند. نیروی پدافند هوایی کشور در اقصی نقاط کشور دائماً در حال رصد آسمان است و اگر کوچک‌ترین ورودی غیر مجاز داشته باشند با آن ورودی برخورد و مواجه می‌شوند.

فرمانده کل ارتش در مورد توقیف این شناورهای آمریکایی، خاطرنشان کرد: توقیف آنها به درد ما نمی‌خورد و ما فقط برای حفظ امنیت شناورهایی که از آن منطقه عبور می‌کنند، کار بین المللی و حقوق بشری را انجام می‌دهیم و توقیف آنها سودی برای ما ندارد و ما تمام تلاش مان را برای کمک به امنیت انجام می‌دهیم.

فرمانده کل ارتش مهمترین دوره پیش بینی شده در ارتش جمهوری اسلامی ایران را دوره تحصیل در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش دانست و افزود: اگرچه سایر دوره‌ها نیز اهمیت دارد و از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند اما دوره دافوس در حرکت آینده ارتش و نظام و انقلاب تأثیر بسیار دارد و باید با این نگاه به این دوره نگاه کرد و برای ثانیه‌ها و لحظه‌های آن برنامه داشت و از لحظه لحظه آن استفاده کرد.

سرلشکر موسوی تصریح کرد: از جمله مراکزی که بر روی این وقایع در منطقه و بین الملل بحث و بررسی می‌شود در حوزه تهدیدات و جنگ، دانشگاه‌ها و مراکز که بالاترین مرجع تاکتیک در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش است که سامانه بسیار پیشرفته و خوبی برای انجام این مطالعات و پی گیری های جدید دارد.