جلسه بررسی استیضاح فاطمی‌امین آغاز شد

طرح استیضاح فاطمی امین در تاریخ ۲۷ مهرماه اعلام وصول شد؛ هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و تعداد زیادی از نمایندگان با این استیضاح مخالف هستند.

بر اساس بند ۱ ماده هشت و مواد ۲۲۴ و ۲۲۵ آیین نامه داخلی مجلس، حداکثر زمان مجلس برای استیضاح وزیر پنج ساعت است که دو ساعت آن به استیضاح کننده‌ها و سه ساعت آن به وزیر تعلق دارد.

محمد مخبر معاون اول رییس جمهور و غلامحسین اسماعیلی رییس دفتر رییس جمهور و تعدادی از اعضای هیات دولت فاطمی امین را در جلسه استیضاح همراهی می کنند.

چندی پیش نیز مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی عملکرد این وزارتخانه را در یکسال اخیر مثبت و رو به رشد ارزیابی کرد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84928924/%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D8%B6%D8%A7%D8%AD-%D9%81%D8%A7%D8%B7%D9%85%DB%8C-%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%A2%D8%BA%D8%A7%D8%B2-%D8%B4%D8%AF

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، جلسه علنی روز سه‌شنبه -۱۰ آبان- مجلس شورای اسلامی برای بررسی درخواست تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر استیضاح فاطمی‌امین وزیر صنعت،معدن و تجارت دقایقی قبل به ریاست محمد باقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی و با حضور اکثریت نمایندگان آغاز شد.

براساس برنامه ‌ریزی صورت گرفته ابتدا استیضاح کنندگان به مدت یک ساعت و نیم فرصت دارند دلایل خود را برای استیضاح وزیر صمت بیان کنند و از آنجا که رئیس جمهور در جلسه امروز حاضر نیست، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز یک ساعت و نیم فرصت دارد دلایل و توضیحات خود را برای اقناع نمایندگان و رد محورهای استیضاح بیان کند ضمن آنکه فاطمی امین می‌تواند بخشی از وقت خود را در اختیار نمایندگان مخالف استیضاح قرار دهد.

طبق آیین نامه داخلی مجلس، رای گیری برای استیضاح به صورت مخفی و با ورقه خواهد بود؛ عدم اعتماد به وزیران به نیازمند رای اکثریت مطلق نمایندگان حاضر در جلسه علنی است.

پس از آن، دو نفر از استیضاح کنندگان به مدت ۳۰ دقیقه فرصت دارند دیدگاههای خود را بیان کرده و سپس دوباره وزیر ۳۰ دقیقه فرصت دارد از خود دفاع کند.

به گزارش ایرنا، نخست وزیر ارمنستان امروز به دعوت رسمی آیت الله رئیسی رئیس جمهور کشورمان به تهران سفر می کند. رییس جمهور امروز در کاخ سعدآباد از نخست وزیر ارمنستان استقبال می‌کند و به همین دلیل در جلسه استیضاح حضور نخواهد یافت.