دولت با ظرفیت سازی در حوزه دیپلماسی صادرات کشور را افزایش داد

حیدری یکی دیگر از مزیت های ایران در توسعه صادرات را دسترسی آن به آب های آزاد دانست و اضافه کرد: با توجه به دسترسی ایران به آب های آزاد و تکیه بر دولت بر ظرفیت های داخلی، تحریم های ظالمانه آمریکا علیه کشورمان نتوانست در اراده ملت ایران خللی وارد کند.

شهریار حیدری روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا در مورد عملکرد دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی اقتصادی گفت: جمهوری اسلامی ایران با ۱۵ کشور از طریق دریا و خشکی همسایه و هم مرز است و این یک مزیت جغرافیایی برای توسعه دیپلماسی اقتصادی به شمار می رود.

عضو کمیسون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برنامه های  سیاست خارجی دولت سیزدهم را موفق آمیز عنوان کرد و بیان داشت: دولت آیت الله رییسی تعاملات بسیار خوبی با همسایگان داشته و این عامل در توسعه روابط دیپلماسی و تجاری کشور اثر گذار بوده است اگر اعتماد سازی در این بخش بیشتر شود، عمق روابط گسترده تر می شود و می‌تواند کشور را برای رسیدن به اهداف دیپلماسی اقتصادی و توسعه تجارت خارجی کمک کند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84880864/%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%A8%D8%A7-%D8%B8%D8%B1%D9%81%DB%8C%D8%AA-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%AF%DB%8C%D9%BE%D9%84%D9%85%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%AF%D8%A7%D8%AFنماینده مردم قصرشیرین با بیان اینکه رفع مسائل گمرگی باعث افزایش ظرفیت حوزه صادرات در کشور می شود، اظهار داشت: کشورهایی چون عراق و افغانستان برای تامین بازار داخلی خود به شدت نیازمند محصولات ایرانی هستند و باید حوزه صادرات به این کشورها مورد توجه جدی قرار گیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس امضای قراردادهای همکاری اقتصادی ۲۵ ساله با چین و ۲۰ ساله با روسیه را از جمله ظرفیت سازی های انجام شده در حوزه دیپلماسی اقتصادی برشمرد و اظهار داشت: چنین روش هایی می تواند در حل مشکلات اقتصادی کشور تاثیر گذار باشد زیرا با جذب سرمایه گذاری خارجی و افزایش صادرات و واردات، وضعیت اقتصادی بهبود می یابد.

نماینده مردم قصر شیرین همچنین بروکراسی پیچیده اداری را از موانع توسعه اقتصادی کشور برشمرد و گفت:‌ فرآیندهای گمرکی یکی از ضعف های حاکم بر حوزه صادرات است که می بایست دولت به سمت روان سازی آن پیش رود و قوانین دست و پا گیر این حوزه را حذف کند تا بتوانیم در این بخش به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: تمرکز بر حوزه مرزی برای مبادلات اقتصادی موضوع مهمی است که دولت باید به آن توجه کند؛ اگر استفاده از ظرفیت مرزها به ۷۰ درصد برسد حجم صادرات افزایش چشمگیری خواهد داشت و می تواند چشم انداز مثبتی برای توسعه اقتصاد ایران به همراه داشته باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان داشت: ۱۰۶ نقطه مرز زمینی و دریایی مجاز و بیش از ۴۰ بازارچه فعال مرزی در کشور وجود دارد که اگر در حوزه سیاستگذاری اقتصادی به درستی مورد توجه قرار گیرد، می‌تواند بخش عظیمی از مشکلات کشور را حل کند.

تحریم‌های ظالمانه آمریکا نتوانست در اراده ملت ایران خللی وارد کند

وی در عین حال تاکید کرد: البته دولت سیزدهم در یک سال گذشته تعامل با همسایگان را در دستور کار خود قرار داده و این اقدام می‌تواند دستاوردهای مثبتی برای کشور به همراه داشته باشد و باعث افزایش حجم صادرات شود.