رییس اتاق بازرگانی کرمانشاه: کار تشکیلاتی و برنامه محور از نقاط قوت وزیر صمت است

استیضاح وزرا باید آخرین گزینه از سوی نمایندگان مجلس باشد

جلسه بررسی استیضاح وزیر صنعت،معدن، تجارت قرار است هشتم آبان برگزار می‌شود.


منبع: https://www.irna.ir/news/84921732/%D8%B1%DB%8C%DB%8C%D8%B3-%D8%A7%D8%AA%D8%A7%D9%82-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%D8%B4%DA%A9%DB%8C%D9%84%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D9%88-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%85%D8%AD%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D9%86%D9%82%D8%A7%D8%B7

نمایندگان نباید با دید منطقه ای مبتنی بر حوزه های انتخابیه، در مورد وزرا اظهارنظر و تصمیم گیری کنند

رییس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با بیان اینکه مساله «تنظیم بازار» یکی از مواردی است که در این استیضاح مدنظر نمایندگان قرار گرفته است ، گفت: در این مورد به گرانی و گرانفروشی به یک دید نگریسته نمی شود و به هر گرانی به دید تنظیم بازار نگاه می شود.

وی در زمینه عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در این وزارتخانه شاهد یک نوع پارادوکس هستیم که به شخص وزیر نیز باز نمی گردد که این موضوع باید به صورت ریشه ای حل شود.

رییس اتاق بازرگانی کرمانشاه در ادامه گفت: استیضاح وزرا حق قانونی نمایندگان مجلس است اما باید به این نکته توجه کنیم که استیضاح باید به عنوان آخرین گزینه برای اصلاح امور مطرح و پیگیری شود.

به گفته وی، یکی از نکات مورد توجه در حوزه مدیریت وزارت صمت استفاده کامل از تمامی امکانات برای کسب موفقیت و تحقق اهداف و برنامه هاست که به نظر می رسد دراین مدت از تمامی این ظرفیت ها از جمله تشکل های بخش خصوصی به خوبی استفاده نشده است.

وی تاکید کرد: وقتی در کشوری نقدینگی و تورم بالا وجود داشته باشد هیچ وزیری نمی تواند تنظیم بازار واقعی را انجام دهد از اینرو در این قضیه نباید شخص وزیر را خیلی مقصر دانست زیرا ابزاری به غیر از بازرسی در دست ندارد.

کاشفی افزود: به همین دلیل اگر امکان نقد واقعی و اصلاح وجود نداشته باشد می بایست از استیضاح به عنوان یک ابزار کاملا قانونی استفاده کرد.

رییس اتاق بازرگانی کرمانشاه ادامه داد: گزارش اصلی این کمیسیون باید فصل الخطاب تصمیمات مجلس باشد و نمایندگان نباید با دید منطقه ای مبتنی بر مسایل مربوط به حوزه های انتخابیه خود را در این امر تصمیم گیری کنند.

کاشفی با اشاره به طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت، اظهار داشت: استیضاح یک وزیر از جانب نمایندگان منجر به بروز خسارت برای دولت، مجلس و نظام می شود که برهمین اساس باید به عنوان آخرین گزینه مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: کمیسیون های زیادی در مجلس وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آنها کمیسیون صنعت و معدن است و تصمیمات اصلی و حرف اساسی را این کمیسیون می زند زیرا به صورت تخصصی در این کمیسیون مسایل مختلف حوزه مورد بررسی قرار می گیرد.

کاشفی تاکید کرد: وزارت صمت قلمرو بسیار وسیعی از حوزه های صنعت، تجارت، تنظیم بازار، معادن و اصناف را در برمی گیرد که این امر باعث ایجاد یک تضاد منافع در بین ارکان این وزارتخانه شده است.

«کیوان کاشفی» روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: در مجموع «سیدرضا فاطمی‌امین» موفقیت نسبی در مدیریت وزارتخانه دارند و براساس یک اجماع از جمله وزاری موفق می تواند باشد.

به گزارش ایرنا، هیات رئیسه مجلس روز چهارشنبه، ۲۷ مهر اعلام کرد، با توجه به اینکه استیضاح فاطمی امین در تاریخ ۱۰ مهرماه به کمیسیون مربوطه ارجاع شد و اکنون مهلت قانونی آن به پایان رسیده است، بدین وسیله استیضاح آقای سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت معدن و تجارت اعلام وصول می شود. مطابق با ماده ۲۲۳ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، وزیر حداکثر به مدت ۱۰ روز فرصت دارد در صحن علنی مجلس حاضر شده و توضیحات لازم را ارائه دهد.