زادگاه شهید سلیمانی نیازمند نگاه ملی در ایجاد زیرساخت/نماینده مجلس: ظرفیتی فراملی مغفول مانده است

وی گفت: سرمایه گذار برای یک کارخانه فرومنگنز در ارزوئیه کارها را پیش برده و این واحد تولیدی در روند تولید خود جدی است اما ۶ و نیم مگاوات برق نداریم که این کارخانه را به بهره برداری برسانیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: کارهای گندله سازی ۲ و نیم میلیون تنی بافت نیز انجام شده اما موضوعات فاینانس این کارخانه به نتیجه نرسید لذا کار به کندی پیش می رود و اکنون در مرحله خاک برداری است که این پروژه متوقف شده است.

غفلت از گُنجان شهید پرور

ایجاد زیرساخت های موردنیاز برای پذیرایی یا اسکان زائران در روستای قنات ملک، توسعه زیرساخت های گردشگری و سایر الزامات توسعه ای مانند برق، گاز و غیره که سرمایه گذاری را نیز در شهرستان رابر تسهیل می کند از جمله اولویت هایی است که نماینده مردم رابر، بافت و ارزوئیه از وضعیت کنونی آن گلایه دارد و می گوید که ظرفیتی فراملی در این شهرستان وجود دارد که مغفول مانده است.

محمدی تصریح کرد: از کشورهای مختلف دنیا علاقه‌مند هستند که زادگاه این شهید را ببینند و بدانند این شهید در کجا به دنیا آمده است و چه مردمی در چه جغرافیایی دارد؟ مزار پدر و مادر این شهید نیز در روستای قنات ملک شهرستان رابر واقع شده اما متاسفانه زیرساخت های این شهرستان مورد غفلت قرار گرفته است.

نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه روستای نمونه کشوری گنجان با ۷۲ شهید دفاع مقدس و قنات ملک علاوه بر مشکل زیرساختی در شبانه روز فقط ۲ ساعت آب دارند و این درحالی است که منطقه پر آب و کوهستانی است اما زیرساخت های مورد نیاز این خطه تامین نشده است.

محمدی گفت: یک سرمایه گذار پس از طی مراحل قانونی و استعلامات اکنون به مرحله بهره برداری رسیده اما برای اجرا به ۶ و نیم مگاوات برق در یکی از شهرستان ها نیاز دارد که ما این زیرساخت را در اختیار نداریم.

بزرگترین معضل زادگاه سردار دل‌ها

صمدالله محمدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید دارد: بین مدیران سراسر کشور و استان یک نفر نیست که نام شهید سلیمانی را نیاورد اما انتظار است که در عمل نیز به زادگاه این شهید همینقدر در بحث توسعه زیرساخت ها توجه شود.

راه دسترسی از جمله مهمترین الزامات و این درحالی است که طی سال های گذشته مقرر بوده جاده مستقیم رابر – کرمان که مسیر دو شهرستان را نیز کوتاه تر می کند و از دل جاذبه های بسیار زیبای طبیعی و گردشگری نیز می گذرد احداث شود اما معطل مانده است.

مقصد راهیان نور را دریابیم

وی با اشاره به اینکه دنبال این هستیم که تکمیل زنجیره فولاد را در بافت داشته باشیم عنوان کرد: شرکت های مختلفی برای این کار به منطقه آمده اند و علاقه مند به سرمایه گذاری بودند اما ما برق نداریم و همجوار همین کارخانه فولاد بافت می توانستیم زمین به آنها بدهیم اما چون گاز نداشتیم موفقیت حاصل نشد.

این نماینده مجلس ادامه داد: در این روستا خانواده ای وجود ندارد که شهیدی نداده باشد و اکنون نیز خانواده شهدا، جانباز، آزاده و رزمنده در هر خانواده ای از روستای گنجان مشاهده می شوند.

شهرستان های بافت، رابر و ارزوئیه در جنوب غربی کرمان قرار گرفته اند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84898135/%D8%B2%D8%A7%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%AF-%D8%B3%D9%84%DB%8C%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2%D9%85%D9%86%D8%AF-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%85%D9%84%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF-%D8%B2%DB%8C%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%87

محمدی همچنین با اشاره به تدوین سند راهبردی گردشگری مقاومت گفت: بایستی حداقل دسترسی راحت گردشگران به قسمت های مختلف روستای قنات ملک، مسجد، مزار شهدا و مدرسه ای که شهید سلیمانی در آن تحصیل کرده و منزل این شهید فراهم شود.

وی افزود: فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه مکتب شهید سلیمانی، بار مسئولیت ما را دوچندان کرده پس باید به صورت واقعی و حداقل با نگاهی ملی به این منطقه توجه داشته باشیم.

وی بیان کرد: فاز دوم آهن اسفنجی شرکت احیا استیل فولاد بافت مدتی است که آغاز شده و اردیبهشت ماه به بهره برداری می رسد؛ این شرکت در فاز نخست ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی را تولید می کند و مجوز فاز دوم این کارخانه با تولید ۸۰۰ هزار تن دیگر نیز دریافت شده و اردیبهشت ماه سال آینده به بهره برداری می رسد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این شان نظام جمهوری اسلامی است که به طریقی به روستای قنات ملک رسیدگی و زیرساخت های مورد نیاز آن را تامین کند زیرا زائرانی به شوق سردار دل ها از مناطق مختلف کشور به این خطه می آیند و بایستی حداقل امکانات را داشته باشد.

محمدی در ادامه با بیان اینکه عشایر شمس الدینی ۱۱۵ شهید در دوران دفاع مقدس داده اند و روستای نمونه کشوری گُنجان با ۷۲ شهید دفاع مقدس در شهرستان رابر قرار دارد گفت: مقام معظم رهبری در سفر به استان کرمان فرمودند جایگاه استان کرمان با وجود داشتن روستاهایی همچون گنجان و رابر که در تعداد شهید رتبه بالایی در کشور دارند، ممتاز شده است.

نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی افزود: گنجان مردمی دارد که در طول دفاع مقدس و پس از آن در دفاع از کشور جان خود را کف دستشان گذاشتند؛ نمی خواهم شعار بدهم، صادقانه می گویم زمانی که یک سنگ معدنی در منطقه ای داشته باشیم میلیاردها تومان هزینه می کنیم تا آن را استخراج و فراوری کنیم اما شجاعت مردم روستای گنجان با هیچ چیزی قابل قیاس نیست زیرا تمامی وجود و دارایی خود را تقدیم کشور و انقلاب خود کرده اند و هیچ مطالبه ای نیز ندارند.

وی تاکید دارد: البته صرفنظر از ظرفیت های مربوط به زادگاه سردار دل ها، شهرستان های رابر، بافت و ارزوئیه در همه بخش های گردشگری، کشاورزی و صنعت آنقدر ظرفیت های ملی و فراملی دارند که زیرساخت های حیاتی آنها ایجاد و احیا شوند و شاهد توسعه سرمایه گذاری ها نیز در آنها باشیم.

وی بیان کرد: شهرستان رابر پس از شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به صورت واقعی به مقصدی برای راهیان نور تبدیل شده است.

محمدی بیان کرد: برای انجام این کار پیگیری هایی کردم و مصوبه ای به امضای وزیر نیرو، استاندار کرمان، نمایندگان مجلس و معاونان وزیر رساندیم تا پست فوق توزیع برق برای شهرستان بافت احداث شود اما این پروژه در مصوبات سفر رییس جمهور لحاظ نشد که در نشستی مقرر شد آن را ببینند.

وی خاطرنشان کرد: شان استان کرمان و کشور این است که به روستای گنجان به طریقی توجه شود که در تمامی حوزه ها رتبه دوم کشور را داشته باشد؛ امروز روستای گنجان باید مقصد راهیان نور باشد.

به گزارش ایرنا پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی اگرچه مقصد بیشتر زائران کشور و حتی خارج از کشور، شهر کرمان و گلزارشهدای این شهر است اما خیلی‌ها نیز تمایل دارند به شهرستان رابر بروند و زادگاه و محل زندگی دوران کودکی و نوجوانی سردار دل ها را هم از نزدیک ببینند، فاتحه ای نثار پدر و مادر ایشان کنند و نیز بازدیدی از روستای زادگاه ایشان داشته باشند.

محمدی افزود: مشکلات اساسی شهرستان رابر به عنوان زادگاه شهید سلیمانی و همچنین شهرستان های بافت و ارزوئیه نداشتن زیرساخت در حوزه جاده، برق و آب است؛ این شهرستان ها مشکلات بسیاری در زیرساخت دارند که بایستی به فوریت رفع شود.

وقتی پای صحبت مسئولان محلی در روستای قنات ملک یا شهرستان رابر می نشینیم اما همگی از نبود زیرساخت های اولیه برای میزبانی ساده از زائران و مسافران گلایه دارند و این درحالی است که خانه پدری سردار سلیمانی نیز سال گذشته به ثبت ملی رسیده است.

وی یادآور شد: همیشه از روستاهایی با بیشترین شهید نام می آوریم اما توجه به مناطق نیز باید براساس این ظرفیت ها باشد و گنجان دومین روستای شهید داده و از این حیث نمونه کشور است اما آیا امروزه می توانیم بگوییم که توسعه با رتبه این روستا در کشور مطابقت دارد؟ آیا باوجود امکانات رفاهی فعلی گنجان می توانیم بگوییم دومین روستای کشور است؟

سرمایه گذاری ها معطل تامین زیرساخت

وی با اشاره به تاثیر تامین زیرساخت ها در توسعه مناطق ابراز داشت: سرمایه گذاران مختلف چینی و هندی را به این مناطق آوردیم و شرکت های معتبر اقتصادی وابسته به دولت، خصولتی و مجموعه های مختلفی نیز بازدید داشتند که ابتدا بسیار راغب به سرمایه گذاری بودند اما در زمان تصمیم گیری می بینند ۱۷۵ کیلومتر از فرودگاه کرمان تا بافت فاصله است و از سیرجان بیش از ۱۱۰ کیلومتر که محوری بسیار خطرناک و ۲ طرفه است و از طرفی می بینند ما برق نداریم.

محمدی افزود: شرکت احیا استیل فولاد بافت در حال برنامه ریزی برای تولید و تامین ۵۰ مگاوات برق است اما در مجموع شرایط نامناسبی در حوزه زیرساخت ها داریم.