زمان جلسه رای اعتماد به زاهدی وفا/ اقبال سرپرست برای وزارت

با توجه به تعطیلی مجلس شورای اسلامی نامه معرفی  وزیر کارپیشنهادی هنوز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول نشده است، اما بنا به اظهارات سید محمد حسینی، معاون پارلمانی رییس جمهور معرفی نامه زاهدی وفا به عنوان وزیر پیشنهادی کار به هیات رییسه مجلس تقدیم شده و بزودی جلسه بررسی رای اعتماد وی در دستور صحن علنی مجلس در دستور قرار می‌گیرد.

همچنین معاون پارلمانی رئیس جمهور  در یک نشست خبری با دفاع از وزیر پیشنهادی یادآور شد که در مدت سه ماه سرپرستی زاهدی وفا آرامش در وزارت کار ایجاد شده است.

۲۴ خرداد: رئیس جمهور در حکمی محمدهادی زاهدی‌وفا را به سمت «سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی» منصوب کرد

بعد از استعفای عبدالملکی رئیس جمهور در حکمی محمدهادی زاهدی‌وفا را به سمت «سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی» منصوب کرد و با پایان مهلت سرپرستی سه ماهه حالا رئیس جمهوری آن طور که  معاون پارلمانی وی  گفته قرار است زاهدی وفا را برای تصدی کرسی این وزارتخانه به مجلس شورای اسلامی معرفی کند. زاهدی وفا در کارنامه خودفارغ التحصیل دانشگاه اوتاوا و استادیار دانشگاه امام صادق(ع)، عضویت هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) و معاون اقتصادی معاون اول رئیس جمهوری را دارد.

از جمله مسائل مهم مبتلا به وزرات تعاون کار و رفاه اجتماعی حل مشکلات حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بود که دولت با هماهنگی تصمیم شورای عالی افزایش ۳۸ درصدی  حقوق بازنشستگان را در دستور کار قرار داد. با این حال این سیاست رسالت وزرات کار را  در این بخش سنگین تر کرد و نهایتا روز ۲۴ خرداد ماه سال جاری عبدالملکی  به منظور افزایش هماهنگی در دولت از قطار دولت سیزدهم پیاده شد.

بر این اساس احتمالا جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی ۱۰ مهر برگزار می‌شود.

۱۵ شهریور: نامه معرفی زاهدی وفا به عنوان وزیر پیشنهادی کار به مجلس تقدیم شد

۲۹ شهریور زمان اعلام وصول،معرفی‌نامه زاهدی وفا در صحن علنی مجلس/ هفته دوم مهر برگزاری جلسه رای اعتماد

عبدالملکی در حالی سکاندار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شده بود که دولت سیزدهم  وارث چالش‌ها و مشکلات عدیده ای از جمله بدهی‌های کلان، جولان ویروس کرونا و انتظارات فزاینده  مردم بویژه وصول مطالبات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود. همچنین حل مشکلات معیشتی و اشتغال جزو اولویت های اساسی کشور بود که رفع آن مستقیماً بر عهده وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی گذاشته شده بود.

بر اساس این گزارش اولین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی ۲۹ شهریور برگزار خواهد شد، مطابق آیین‌نامه داخلی مجلس پس از اعلام وصول و قرائت معرفی‌نامه در صحن علنی، تا ۱۰ روز فرصت دارد تا صلاحیت گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت را بررسی کند.

استعفای عبدالملکی از وزارت کار 

از همین رو از همان آغاز به کار دولت سیزدهم معلوم بود که فردی که سکان هدایت وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی را در اختیار می‌گیرد با مشکلات و چالش‌های عدیده ای دست و پنجه نرم خواهد کرد. نکته قابل  تامل اینکه آیت الله سید ابراهیم رئیسی در همان آغاز کار بر لزوم رویکرد انقلابی در وزارتخانه ها از جمله وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد که دولت مردمی در پیگیری امورات مربوط به مردم با کسی مماشات نمی‌کند و اصل و اساس تامین رضایت مردمی است که خسته از رکودها و کم کاری‌های دوران گذشته به دولت مردمی رای داده اند. از همین رو بود که حجت الله عبدالملکی وزیر جوان تعاون کار و رفاه اجتماعی در تابستان سال گذشته با اخذ ۱۹۱ رای موافق نمایندگان، وزیر شد .

سه شنبه ۱۵ شهریور سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که نامه معرفی زاهدی وفا به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون،کار، رفاه اجتماعی به مجلس ارائه شده است 

پشتیبانی مجلس از دولت برای رای اعتماد به زاهدی وفا

به گزارش خبرنگار ایرنا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دلایل مختلف نقش حیاتی و مهمی در مناسبات اقتصادی، اجتماعی کشور دارد. این وزارتخانه به واسطه درگیر بودن با مسائلی همانند موضوعات کارگری، صندوق‌های بازنشستگی و شرکت‌های زیرمجموعه شستا بخش قابل توجهی از جمعیت کشور را تحت پوشش قرار می دهد. از همین رو فردی که سکان هدایت این وزارتخانه عریض و طویل را در اختیار می‌گیرد خواه ناخواه در کانون توجهات افکار عمومی و نهادهای نظارتی بویژه مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

مهدی عیسی زاده رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با ایرنا اعلام کرد هرچه در توان داریم دولت را در رای اعتماد به وزیر پیشنهادی تعاون،کار، رفاه اجتماعی پشتیبانی خواهیم کرد.

شواهد نشان می‌دهد که زاهدی وفا با توجه به سوابقی که دارد می‌تواند اعتماد نمایندگان را برای کرسی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی جلب کند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84882345/%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87-%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D8%B2%D8%A7%D9%87%D8%AF%DB%8C-%D9%88%D9%81%D8%A7-%D8%A7%D9%82%D8%A8%D8%A7%D9%84-%D8%B3%D8%B1%D9%BE%D8%B1%D8%B3%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%AA