عضویت ایران در سازمان شانگهای دستاورد بین‌المللی محسوب می‌شود

وی اضافه کرد: سازمان همکاری شانگهای می‌تواند در خنثی سازی تحریم‌ها نقش موثر و مهمی برای کشور داشته باشد و بخشی از نیازمندی‌های کشور را در حوزه تجارت خارجی تامین کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، سازمان همکاری شانگهای را پیمان قدرتمند اقتصادی توصیف کرد و گفت: پیوستن ایران به این سازمان می‌تواند در توسعه اقتصادی و تقویت مبادلات تجاری ایران با کشورهای منطقه موثر باشد.

شهریار حیدری در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا درباره عضویت رسمی جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای، گفت: شانگهای، سازمانی اوراسیایی میان‌دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و سیاسی با هدف برقرار کردن موازنه برابر نفوذ آمریکا و ناتو پایه‌گذاری شد. نقش اصلی و تعیین‌کننده این پیمان را چین و روسیه  ایفا می‌کنند بنابراین پیمان شانگهای یک قدرت جهانی به شکل عام و منطقه‌ای به طور خاص محسوب می‌شود.

سازمان همکاری شانگهای (SCO) در ۱۵ ژوئن ۲۰۰۱ در شانگهای توسط قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شد.

چهار کشور افغانستان، بلاروس، جمهوری اسلامی ایران و مغولستان در سازمان همکاری شانگهای دارای وضعیت ناظر و ۶ کشور شامل جمهوری آذربایجان، جمهوری ارمنستان، پادشاهی کامبوج، جمهوری دموکراتیک فدرال نپال، جمهوری ترکیه و جمهوری دموکراتیک سوسیالیستی سریلانکا شرکای گفت و گوی سازمان همکاری شانگهای هستند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84886039/%D8%B9%D8%B6%D9%88%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%84%D9%84%DB%8C-%D9%85%D8%AD%D8%B3%D9%88%D8%A8-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AFحیدری، عضویت ایران در پیمان شانگهای را از نظر نظامی و امنیتی مهم ارزیابی کرد و گفت: دو قدرت مهم جهانی روسیه و چین عضو این پیمان هستند و برخی اعضای این سازمان هم از نظر جغرافیای سیاسی دارای جایگاه بین المللی هستند به همین دلیل عضویت رسمی ایران در این سازمان به عنوان یک بُرد سیاسی و نظامی محسوب می‌شود.

نماینده مردم سرپل ذهاب و قصرشیرین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به هم‌افزایی کشورها با پیوستن به پیمان‌ها و اتحادها، گفت: در قالب سازمان‌های منطقه ای و بین المللی می‌توان به یک قدرت بزرگ تبدیل شد.

۸ کشور هند، جمهوری قزاقستان، جمهوری خلق چین، قرقیزستان، پاکستان، فدراسیون روسیه، تاجیکستان و ازبکستان عضو سازمان همکاری شانگهای هستند.

عضویت ایران در سازمان شانگهای در مذاکرات برای رفع تحریم‌ها تاثیرگذار است

به گزارش ایرنا، بیست و دومین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای روزهای پنجشنبه و جمعه در سمرقند ازبکستان برگزار می‌شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم افزود: عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای برای کشور ظرفیت اقتصادی و سیاسی منطقه‌ای و جهان ایجاد می‌کند و باعث تولید قدرت در حوزه اقتصادی و سیاسی و به دنبال آن توسعه روابط با اعضای این نهاد می‌شود.

حیدری، عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای را برای توسعه اقتصادی کشور مهم دانست و گفت: ایران سالهاست با غرب درباره رفع تحریم‌ها مذاکره می‌کند و مسلما همکاری در پیمان شانگهای به ویژه با روسیه و چین می‌تواند در مذاکرات برای رفع تحریم‌ها تاثیرگذار باشد.