عضویت در شانگهای، باعث شکست سیاست انزوا و فشار غرب علیه ایران شد

رحیمی جهان آبادی بیان داشت: عضویت ایران در شانگهای به معنای شکسته‌شدن سیاست انزوا و فشار غربی‌هاست. این موضوع می‌تواند شرایط متعال‌تری برای ایران در مذاکرات آتی و عرصه بین الملل ایجاد کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان داشت: با پیوستن ایران به شانگهای یکی از ائتلاف قدرتمند منطقه‌ای در کنار ایران است، طبیعتاً غربی‌ها در محاسبات منطقی و عقلانی خود  و در مذاکرات تجدید نظر خواهند کرد؛ چون عضویت ایران در شانگهای به‌معنای پایان انزوای ایران و شکست آنچه که غربی‌ها آن را سیاست فشار حداکثر علیه ایران می‌دانستند، است.

این عضویت گامی مثبت در راستای تنوع‌بخشی به روابط بین‌المللی ایران و اقدامی جدی در مسیر دیپلماسی اقتصادی و امنیتی است. آمارها از آینده روشن این سازمان در اقتصاد جهانی دارد که در نهایت منجر به ارتقای رتبه اقتصادی ایران خواهد شد.

این نماینده مجلس با برشمردن مزیت های ایران از جمله برخورداری از ذخائر نفت و گاز و نیز توان نظامی و دفاعی کشورمان افزود: حضور ایران در این سازمان پرجمعیت امکان تبادل اقتصادی و همکاری در حوزه های مختلف بویژه در حوزه انرژی را فراهم می کند و می تواند به عضوی موثر در این سازمان تبدیل شود.

وی با بیان اینکه عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای یک نقطه روشن و قدرتمندی در سیاست خارجی است، اظهار داشت: یکی از سیاست‌های کلی غربی‌ها، انزوای ایران در عرصه بین المللی است. آنها قصد دارند ایران را با شرایط فشار بیشتر پای میز مذاکره بنشانند اما در این زمینه با شکست مواجهه شدند.

نماینده مردم تربت جام بیان داشت: سازمان شانگهای می‌تواند زمینه تبادلات بانکی را برای ایران فراهم و نیازهای متقابل ما را تأمین کند همچنین این پیمان حوزه رفت و آمد اتباع ما را تسهیل می‌کند و در حوزه‌های امنیتی نوعی تعامل نظامی در منطقه ایجاد می‌کند.

حضور ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای در کنار دیگر اسناد همکاری‌های بلندمدت مانند سند راهبردی ۲۵ ساله با چین و نیز قراردادهایی با روسیه و هند می‌تواند ضامن بهره‌مندی ایران از حضور در میان این گروه باشد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84894236/%D8%B9%D8%B6%D9%88%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%B4%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B9%D8%AB-%D8%B4%DA%A9%D8%B3%D8%AA-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%A7%D9%86%D8%B2%D9%88%D8%A7-%D9%88-%D9%81%D8%B4%D8%A7%D8%B1-%D8%BA%D8%B1%D8%A8-%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86

وی عضویت و حضور ایران در شانگهای را اقدام ارزشمند و ماندگار برای دولت سیزدهم دانست و گفت: این اقدام می تواند آثار مثبتی را در بهبود روابط ایران با اعضای این سازمان داشته باشد.

به گزارش ایرنا، بیش از یک دهه تلاش ایران برای پیوستن به شانگهای، با برداشته شدن تحریم‌های شورای امنیت در سال ۲۰۱۵، اطمینان بخشی به کشورهای عضو مانند تاجیکستان و از همه مهمتر تغییر نگاه به منطقه و توازن در دیپلماسی، سبب شد که سازمان همکاری شانگهای شهریور ۱۴۰۰ فرآیند پذیرش ایران به عنوان عضو رسمی را بپذیرد. ۲۵ شهریور امسال و در جریان بیست و دومین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که در شهر سمرقند ازبکستان برگزار شد، با امضا اسناد عضویت از سوی وزیر امور خارجه، جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو رسمی این سازمان اعلام شد.

 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پیمان شانگهای را یکی از بزرگترین پیمان‌های اقتصادی سیاسی و امنیتی در منطقه آسیای مرکزی و شرق آسیا دانست و بیان داشت: حضور چین و روسیه، دو کشور دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل و کشورهایی چون هند، پاکستان و ازبکستان شرایط را به گونه‌ای رقم زده است که حضور ایران در این سازمان به دلیل نوع تعاملات بین‌المللی و فشاری که غربی‌ها علیه کشور ما وارد می‌کنند، اهمیت یابد.

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا در مورد دستاوردهای عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری‌ شانگهای، گفت:‌ جهان در حال گذر از نظام سلسله مراتبی بوده و به سمت و سوی ائتلاف‌های منطقه‌ای در حال حرکت است؛ بسیاری از کشورها به دنبال ائتلاف‌های منطقه‌ای هستند و می خواهند فشار  نظام سلسه مراتبی و تک قطبی را کاهش دهند.