عضویت در شانگهای پیروزی شیرین دیپلماسی دولت سیزدهم/ پروژه انزوای سیاسی ایران شکست خورد

عضو فراکسیون انقلاب اسلامی، عضویت ایران در شانگهای را پیروزی شیرین برای دولت در سال اول دولت سیزدهم خواند و گفت:عضویت ایران در شانگهای در واقع شکست پروژه انزوای سیاسی و اقتصادی ایران است که مدتهاست در دستور کار غرب و آمریکا قرار دارد.

یزدی‌خواه با بیان اینکه کشورهای دنیا به دنبال پیدا کردن هم‌پیمان برای افزایش قدرت منطقه‌ای و تعاملات سیاسی و دیپلماسی خود هستند، اظهار داشت: همانطور که ما به همکاری با روس‌ها در حوزه مقاومت نیاز داریم در جهت مقابله با غرب می توانیم از توانمندی اقتصادی شانگهای نیز استفاده کنیم. ایران ثابت کرد که در دوستی با کشورهای مختلف خلف وعده نمیکند و صادق است.

پنج شنبه ۲۵ شهریور ماه اجلاس رسمی شانگهای با حضور آیت الله رییسی رییس جمهور اسلامی ایران آغاز و عضویت کامل ایران در سازمان شانگهای توسط رییس جمهور ازبکستان اعلام شد.

سید علی یزدیخواه در گفتگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا در مورد عضویت ایران در شانگهای گفت: جمهوری اسلامی ایران قدرتی اثرگذار در معادلات سیاسی، امنیتی، نظامی منطقه است تعامل با ایران منجر به افزایش مولفه‌های قدرت کشورهای عضو شانگهای خواهد شد.

نماینده مردم تهران در مورد تاثیرات عضویت ایران در شانگهای بر مذاکرات رفع تحریم‌ها، گفت: دولت سیزدهم بدون توجه به نتیجه مذاکرات کشور را اداره می‌کند، دستگاه دیپلماسی به دنبال تحقق حداکثری منافع ملت ایران است.

در این نشست سران کشورهای چین، روسیه، هند، ایران، ازبکستان، قزاقستان، بلاروس، ترکیه، آذربایجان، قرقیزستان، پاکستان، مغولستان، تاجیکستان و ترکمنستان و ژانگ مینگ دبیر کل سازمان همکاری شانگهای و روسلان میرزایف رئیس کمیته اجرایی ساختار منطقه‌ای ضدتروریسم سازمان همکاری شانگهای حضور داشتند..


منبع: https://www.irna.ir/news/84890093/%D8%B9%D8%B6%D9%88%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%B4%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%DB%8C%D8%B1%D9%88%D8%B2%DB%8C-%D8%B4%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%AF%DB%8C%D9%BE%D9%84%D9%85%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%B3%DB%8C%D8%B2%D8%AF%D9%87%D9%85-%D9%BE%D8%B1%D9%88%DA%98%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%B2%D9%88%D8%A7%DB%8C

به گزارش ایرنا، آیت الله رییسی که به دعوت رسمی همتای ازبکستانی‌اش سفر سه روزه خود به ازبکستان را از روز چهارشنبه ۲۳ شهریور آغاز کرد و در روز نخست نشست‌های دو جانبه تهران و تاشکند به امضای ۱۷ سند همکاری میان دو کشور منجر شد. اسناد عضویت ایران در سازمان شانگهای نیز در روز نخست به امضای حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه رسید.

عضو فراکسیون انقلاب مجلس شورای اسلامی گفت: دنیای غرب نشان داده است که سیاست ها و رویکردهای قابل اطمینانی در مقابل کشورهای شرقی ندارد، وجود بیش از ۵۰ درصد جمعیت دنیا در حوزه کشورهای آسیایی و شانگهای قدرت بی بدیل را به کشورهای منطقه آسیا مرکزی بخشیده است که می تواند در دنیا تعیین کننده باشد. حضور ایران در پیمان شانگهای و به تبع آن سایر پیمان‌های منطقه می‌تواند در افزایش قدرت اقتصادی و نفوذ ناپذیری اقتصاد ایران از توطئه های استکبار جهانی موثر باشد و به اقتصاد ایران مصونیت ببخشد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سیاست نگاه و لبخند به همسایگان در دولت سیزدهم جزو سیاست‌های موفق در دنیاست، همکاری با کشورهای همسایه که دارای مشترکات قومی، سیاسی، فرهنگی، دینی، اخلاقی و سنت‌های رایج هستند، بهترین راهکار برای رشد و توسعه سیاسی و اقتصادی است. عضویت در شانگهای بهترین فرصت برای گسترش همکاری ها بین کشورهای همسایه می‌باشد.