قول مساعد سرپرست سازمان غذا برای بهبود وضعیت دسترسی به دارو

در حال حاضر در بیش از ۶۰۰ بیمارستان دولتی دانشگاهی اطلاعات ارائه خدمات سلامت ارائه‌شده به بیمه شدگان از طریق سامانه سپاس و به صورت الکترونیک به سامانه رسیدگی الکترونیک اسناد بستری سازمان ارسال شده و بر این اساس رسیدگی و پرداخت می‌شود.

شیخی تاکید کرد: سرپرست سازمان غذا و دارو عواملی مانند تاخیر در قیمت گذاری دارو، عدم پذیرش قیمت کمیسیون قیمت گذاری توسط شرکت‌ها، نبود پروانه ثبتی درمورد برخی از اقلام وارداتی، عدم ترخیص به موقع مواد اولیه داروهای تحت کنترل و عدم توجه به هشدارهای سندیکاهای دارویی را از جمله عوامل درون سازمانی کمبودهای دارویی برشمرد.

براساس بررسی های دیوان محاسبات کشور احکام قانون برنامه ششم توسعه در بخش سلامت، بیمه، سلامت زنان و خانواده ۳۵.۵ درصد محقق شده، در حدود ۴۲ درصد بخشی از اهداف محقق شده و حدود ۱۶ درصد در مهلت مقرر قانونی تحقق نیافته و حدود ۷ درصد دیگر از احکام محقق نشده است.

می‌توان گفت که در دو سال اول اجرایی شدن قانون برنامه ششم استقرار سامانه پرونده الکترونیکی سلامت ایرانیان، به دلیل عدم وجود زیر ساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری اجرایی نشده است. همچنین ارائه خدمات فقط برای بیمه شدگان صندوق روستاییان و عشایر و شهرهای زیر بیست هزار نفر در قالب پزشک خانواده و نظام ارجاع و صرفاً از بخش دولتی صورت می‌پذیرد.

دیوان محاسبات کشور متذکر می‌شود که حدود ۱۰درصد از جمعیت کشور(حدود ۸.۵ میلیون نفر) فاقد پوشش بیمه‌ای هستند که ضرورت دارد تمهیدات لازم به منظور پوشش بیمه اجباری برای کلیه افراد اتخاذ شود.

در تعیین حق بیمه پایه سلامت خانوار به عنوان سهمی از درآمد سرپرست خانوار، بخشی از اهداف قانونگذار محقق شده است. بالغ بر ۹۱ درصد از معرفی شدگان تحت پوشش بیمه پایه سلامت قرار گرفته اند و تعداد ۷۵.۰۰۰ نفر تحت عنوان پناهندگان غیر آسیب پذیر جهت بارگذاری به این سازمان معرفی شده اند، که تعداد بالغ بر ۳.۵۰۰ نفر پس از پرداخت حق بیمه توسط تحت پوشش قرار گرفته اند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، زهرا شیخی در توضیح نشست عصر یکشنبه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با حضور مهرداد بذرپاش رئیس دیوان محاسبات به خبرنگاران گفت: رییس دیوان در این نشست گزارشی درمورد میزان تحقق و دلایل عدم اجرایی شدن کامل برنامه ششم توسعه و نحوه هزینه کرد یک درصد مالیات بر ارزش ‌افزوده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه داد.

دیوان محاسبات جهت ارتقای نظام سلامت بر اساس سیاست‌های کلی سلامت پیشنهاد می کند که اهداف، شاخص و سنجه‌های کمی و کیفی مدنظر در برنامه هفتم به صورت صریح و مشخص و در چارچوب اهداف قابل دسترس تدوین شود و اطلاعات مرتبط با سال پایه (۱۴۰۱) به منظور پایش مستمر به صورت مشخص در جداول و پیوست های برنامه درج و ضمیمه قانون برنامه هفتم شود.


منبع: https://www.irna.ir/news/84928030/%D9%82%D9%88%D9%84-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D8%B9%D8%AF-%D8%B3%D8%B1%D9%BE%D8%B1%D8%B3%D8%AA-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%BA%D8%B0%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D9%87%D8%A8%D9%88%D8%AF-%D9%88%D8%B6%D8%B9%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88

بذرپاش: برای ۱۰درصد از جمعیت کشور فاقد پوشش بیمه ای تمهیداتی اندیشیده شود

بذرپاش رئیس کل دیوان محاسبات کشور در بخش دیگری از این گزارش به عملکرد برنامه ششم توسعه در بخش سلامت پرداخت.

– سازمان بیمه سلامت: بابت اجرای تفاهم نامه پزشک خانواده و نظام ارجاع روستائیان و عشایر و شهرهای زیر ۲۰.۰۰۰ نفر

– هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران: بابت پرداخت بدهی های خرید واکسن کرونا

– سازمان غذا و دارو: بابت خرید و توزیع مکمل های دارویی و واکسن آنفولانزا

– سازمان مجری ساختمان های و تأسیسات دولتی و عمومی: بابت تکمیل طرح های بیمارستان‌های در شرف بهره برداری با رعایت مناطق محروم و مطالبات طرح های خاتمه یافته بیمارستانی

– شرکت توسعه و تجهیز مراکز بهداشتی و تجهیزات پزشکی کشور : بابت تکمیل طرح های بیمارستان های در شرف بهره برداری با رعایت مناطق محروم و مطالبات طرح های خاتمه یافته بیمارستانی

– ادارات کل راه و شهرسازی استان ها: بابت تکمیل طرح های بیمارستان های در شرف بهره برداری با رعایت مناطق محروم

– اورژانس استان تهران: بابت تکمیل و تجهیز بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و درمانی

– سازمان انتقال خون ایران: بابت تکمیل و تجهیز بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و درمانی

– انستیتو پاستور ایران: بابت تکمیل و تجهیز بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و درمانی

– دانشگاه های علوم پزشکی: بخشی بابت مقابله با بیماری سالک و پشه آئدِس

وی یادآور شد: در نشست امروز گزارش معاون درمان وزارت بهداشت در مورد ایجاد قرارگاه نظارت بر سلامت در معاونت مذکور قرائت شد. البته این قرارگاه تشکیل شده است تا به مباحثی مانند عملکرد پزشکان، حوزه درمان، قصور پزشکی، دخالت غیرمجاز در امور پزشکی و اخذ مبالغ اضافه بر تعرفه، نظارت‌ کند همچنین با توجه به اینکه برخی مجازات‌ها بازدارندگی لازم را نداشته است بر این اساس وزارت بهداشت لایحه‌ای را برای افزایش میزان جرائم به دولت ارائه کرده است.

مهرداد بذرپاش با حضور در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، عملکرد تبصره «افزایش یک درصد مالیات سلامت به نرخ مالیات بر ارزش افزوده از ابتدای سال ۱۴۰۱ الی ۵ آبان ماه ۱۴۰۱» و همچنین عملکرد برنامه ششم توسعه در بخش سلامت و خانواده را تشریح کرد.

شیخی ادامه داد: در مورد ۱۰ درصد هدفمندی یارانه‌ها نیز بحث و گفت و گو شد و اعضای کمیسیون درخواست داشتند که دیوان محاسبات بررسی لازم را در مورد اینکه این منابع کجا هزینه می‌شود، ‌ ارائه دهند.

برخی از مهمترین احکامی که به اهداف قانونی نرسیده اند شامل؛ پوشش بیمه سلامت برای تمامی آحاد جمعیت کشور، متناسب‌سازی کمیت و کیفیت تربیت نیروی انسانی گروه پزشکی، مصون‌سازی و افزایش توان بازدارندگی کشور، رعایت سیاست‌های کلی جمعیت، سلامت مادر و کودک و ارتقای شاخص‌های نسبت مرگ مادر و نوزادان، برخورداری از یارانه دولت جهت حق سرانه بیمه از طریق ارزیابی وسع است.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم افزود: بر اساس اظهارات بذرپاش، از ۴۵ حکم قانون برنامه ششم که مربوط به حوزه بهداشت، بیمه، سلامت و سلامت زنان و خانواده است ۱۹ حکم آن محقق شده است.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از حضور محمود بیگلر سرپرست سازمان غذا و دارو در نشست امروز کمیسیون برای ارائه گزارش در مورد دلایل کمبود دارو و سرم در کشور و راهکارهای سازمان برای رفع مشکلات مطروحه خبر داد و گفت: اعضای کمیسیون بر ضرورت رفع سریع تر کمبودهای دارویی و تعامل بیشتر سازمان غذا و دارو با کمیسیون تاکید کردند و رئیس سازمان غذا و دارو قول داد که از اواخر هفته وضعیت دسترسی به دارو بهتر می‌شود.

بررسی‌های دیوان محاسبات کشور حاکی است که در مجموع بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از محل این ماده قانونی پرداخت شده است.

بنا بر گزارش دیوان محاسبات کشور اهداف اصلی این پرداخت ها به شرح ذیل بوده است:

وی خاطرنشان کرد: سرپرست سازمان غذا و دارو خواستار توجه به اختصاص ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تسهیلات بانکی، تسهیل ترخیص محموله های دارویی موجود در گمرک، موضوع ارزش افزوده محصولات دارویی، موازی کاری در حوزه دارو، بازپرداخت بیمه‌ها، نوسازی صنعت دارویی کشور و رفع قطعی آب و برق کارخانجات دارویی برای بهبود وضعیت صنعت داروی کشور شد.

علیرغم مشخص بودن محل هزینه کرد این پرداخت ها، انحراف هایی را شاهد هستیم که در تفریغ بودجه سال ۱۴۰۱ مشخص خواهد شد اما گزارش تفریغ بودجه سال ۱۴۰۰ برخی از موارد انحراف عملکرد دانشگاه های علوم پزشکی در هزینه کرد اعتبارات یک درصد مالیات سهم سلامت در این سال را نشان می‌دهد.

در گزارش دیوان محاسبات کشور عنوان شده است که بر اساس قانون بودجه، در هر سال یک درصد به‌عنوان مالیات سلامت به نرخ مالیات بر ارزش افزوده سهم دولت اضافه می شود که باید به پیشگیری و پوشش کامل درمان افراد ساکن در روستاها و شهرهای دارای ۲۰ هزار نفر جمعیت و پایین‌تر و جامعه عشایری اختصاص ‌یابد و پس از تحقق هدف مذکور نسبت به تکمیل و تامین تجهیزات بیمارستانی و مراکز بهداشتی و درمانی با اولویت بیمارستان‌های مناطق توسعه نیافته و… اقدام شود.

در این بند قانونی تاکید شده است که هرگونه پرداخت هزینه‌های پرسنلی نظیر حقوق و مزایا، اضافه کار، کمک های رفاهی، پاداش، فوق‌العاده‌های ماموریت، کارانه، بهره‌وری، مدیریت، نوبت کاری، دیون و مانند آن و هزینه‌های اداری نظیر اقلام مصرفی اداری و تامین اثاثیه و منصوبات اداری از این محل ممنوع است.