مخالفان استیضاح فاطمی‌امین در صحن علنی مجلس چه گفتند؟ /فاطمی امین خار چشم مافیای خودرو است

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما در کمیسیون عمران ده‌ها جلسه در زمینه تأمین مصالح ساختمانی با وزیر صمت برگزار کردیم. در دولت قبل یک بی‌ثباتی در قیمت مصالح ساختمانی وجود داشت که باعث می‌شد پیمانکاران و بخش خصوصی رقبتی نسبت به ساخت و ساز نداشته باشند. روزی که آقای فاطمی امین کار را شروع کرد، میلگرد و بتن قیمت بالایی داشت.

وی خاطرنشان کرد: گرانفروشی به این دلیل است که نتوانستیم خوب کنترل کنیم، احتکار شده و نظارت بر بازار نداریم. عموماً در دولت‌های قبل در این تکانه‌ها از نیروی انسانی بسیج، کارمندان، تعزیرات استفاده کرده‌اند که جمع شوند انبار را پیدا کنند و ببینیم در بازار چقدر کالا وجود دارد و این روش همیشه هم موفق نبوده است.

طاهری :فاطمی امین فهم خوبی از نظام مسائل صنعت، معدن و تجارت دارد/وزارت صمت، وزارت خودرو نیست

رئیس کمیسیون عمران مجلس افزود: ما در دو هفته گذشته، یک عضو از کابینه اقتصادی دولت، آقای مرتضوی رأی دادیم تا تیم اقتصادی بتواند کامل‌تر و جامع‌تر مشکلات اقتصادی کشور را حل کند. در ۴ سال دوم دولت قبل، حداقل ۵ وزیر در وزارت صمت تجربه کردیم. این وزارتخانه دچار بی‌ثباتی شده است.

رضایی کوچی: وزیر صمت بازار مصالح ساختمانی را با تدبیر مدیریت کرد/فاطمی امین خار چشم مافیای خودرو است

در ادامه مرتضی طاهری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: بخش زیادی از عملکرد وزارت صنعت کمی شدن است بلکه می‌تواند به عدد و ارقام تبدیل شود و قابل ارزیابی باشد اگر کامپیوتر یا نرم افزاری باشد و ما بیاییم تولید و قیمت را و میانگین فعالیت و تورم کشور را به این بدهیم با این اعداد و ارقام قابل ارزیابی است و من در کمیسیون این کارها را انجام داده‌ام.

عضو کمیسیون صنایع و معدن مجلس ادامه داد: در بحث اوکراین همه دنیا را نگاه کنید و تکانه‌های قیمت را با کشور خود در کالاهای پایه‌ای مقایسه کنیم متوجه  فهم دقیق وزیر از نحوه کنترل کالاهای پایه‌ای می‌شویم. بسیار مهم است که علیرغم تورم و افزایش ارز هنوز برخی از کالاهای پایه‌ای مانند فولاد و سیمان را توانستیم ثبات قیمت ایجاد کنیم و اینها نشان از فهم این قضیه است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه مخالف استیضاح بودن به معنای چک سفید امضا دادن نیست، بلکه نظارت ها را افزایش خواهیم داد، اظهار کرد: در حوزه معدن امور رها شده بود و اکنون درست عنوان می شود که اکتشاف ریشه مشکلات این حوزه است. ایده اینکه کل کشور برای ۴۰ ماده معدنی با فاصله ۲۵۰ متر در طول ۳ سال اسکن شود، کار درست و پرهزینه ای برای آینده کشور است، اما رهبر معظم انقلاب نیز بر جایگزینی معدن بر نفت و انرژی تاکید داشتند و این موضوع خواسته ای مردمی است.

رضایی کوچی ادامه داد: خودرو یک مشکل ۴۰ ساله دارد. در زمان حدوداً یک ساله، امکان حل مشکل خودرو وجود ندارد. حرکت جدیدی برای ارتقای کیفیت و کنترل قیمت خودرو آغاز شده است که باید اجازه بدهیم فاطمی امین به این موضوع مهم بپردازد و آن را حل و فصل کند. به اعتقاد من فاطمی امین خار چشمی برای مافیای خودرو است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه -۱۰ آبان- مجلس شورای اسلامی، مخالفان استیضاح وزیر صمت به دفاع از عملکرد و برنامه های فاطمی امین پرداختند.

محمدرضا رضایی کوچی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در مخالفت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: تحولات ساختاری و اصلاحات اقتصادی کشور از سال گذشته شروع شده و برای ادامه آن نیاز به همکاری و همدلی همه ارکان نظام، به ویژه نمایندگان مجلس دارد.

ضائی کوچی با اشاره به قانون جهش تولید مسکن و برنامه ساخت یک میلیون مسکن در سال گفت: در کنار تأمین زمین و ارائه تسهیلات ساخت خانه، تأمین مصالح یکی از ارکان این قانون است و من به عنوان عضوی از کمیسیون عمران به همراه همکارانی را با وزیر صمت در این حوزه برگزار کردیم تا در ایامی که شاهد بی‌ثباتی در تأمین مصالح، قیمت فولاد، سیمان، میلگرد و سایر مصالح بودیم این معضل مرتفع شود چرا که بهبود این شرایط می‌تواند باعث تشویق انبوه‌سازان برای ورود به بازار ساخت مسکن شود.

وی اظهار داشت: مطالبی که در موافقت با استیضاح گفته شد، عمدتاً حول محور خودرو بود. این ظلم به وزارت صمت است که ما همه مأموریت‌های این وزارتخانه را منحصر به خودرو کنیم. یکی از محورهای اصلی دستور کار فاطمی امین،موضوع استانداردسازی کیفیت خودرو وکاهش قیمت خودرو است.

نماینده مردم زنجان گفت: امروز اتفاقی که افتاده این است که زنجیره رصد کالا در کشور به شدت افزایش پیدا می‌کند و بالای ۵ هزار و ۸۰۰ فروشگاه، همه کالاهایشان در حال رصد شدن است. زمانی در سامانه تجارت، رصد کالا د حداکثر چند کالا و عمده فروشی بود امروز به خرده فروشی منتقل شده و کاملا مشخص است در کل کشور، کالاها در کجا قرار دارد و در انبار چقدر است البته هنوز بخشی از کار پیش نرفته و در حال انجام است اما به شدت هر روز در حال افزایش است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس گفت: در حوزه خودرو مسائلی مطرح می شود که باید مطرح کرد وزارت صمت، وزارت خودرو نیست، بدون شک تمرکزی که بر این صنعت صورت گرفته، اگر در حوزه ریلی و هوایی صورت می گرفت، می توانستیم تحریم ها را بی اثر کنیم، زیرا امروزه ۸۸ درصد تجارت کشور در حوزه صنعت کشتی رانی است.

نماینده مردم جهرم و خفر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر بخواهیم از پاکدستی و صداقت آقای فاطمی امین بگوییم می‌توان به صحبت‌های مخالفان اشاره کنم که هیچ‌یک از همکاران از مشکلات مالی ایشان سخنی نگفتند و با توجه به منابع در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه‌های مختلف وجود وزیری پاکدست در صدر این وزارتخانه می‌تواند حائز اهمیت و مهم باشد. رویکرد انقلابی ایشان و تلاش و همراهی رئیس جمهور و هماهنگی ایشان با تیم اقتصادی دولت نیز یکی دیگر از نکات مثبت فاطمی امین است.

طاهری افزود: ویژگی دیگر بحث سامانه محور بودن فاطمی امین است سامانه محور بودن ایشان و فکر سامانه‌ای داشتن و اینکه تا حد امکان بتوانند از داده‌ها و حکمرانی داده‌ها استفاده کند فوق‌العاده است. ما بارها اعلام کرده‌ایم در بحث گرانی دو عامل داریم یکی گرانی ناشی از تورم و دیگری گرانفروشی است.

نماینده مردم جهرم در مجلس گفت: ما قانون جهش مسکن را در همین مجلس مصوب کرده و به دولت ابلاغ کردیم. قرار است سالی یک میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود. درکنار تأمین زمین و تسهیلات بانکی، قطعاً یک فاکتور مهم است.

طاهری در ادامه افزود: تجمیع باید درست انجام می شد و بازار کالا با تولید آمیخته می شد، زیرا از گرانفروشی جلوگیری می کرد، بنابراین اکنون باید این زنجیره تکمیل شود، متاسفانه در گذشته به دلیل وجود سرپرست های مختلف شاهد بی ثباتی در این وزارتخانه بودیم و نمی شد کاری انجام داد، اما اکنون می توان اذعان کرد در حوزه تجارت برخلاف وجود نواقص در حوزه معدن، شاهد رشد هستیم، بنابراین اگر مسیری نیاز به اصلاح دارد، باید آن را تغییر دهیم.

رضائی کوچی با بیان اینکه کشورمان امکان تأمین خدمات فنی و مهندسی برای ۵۰۰  میلیون نفر از جمعیت کشورهای همسایه را دارد، گفت: در حوزه خدمات فنی و مهندسی غفلت فراوانی شده و البته تا نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد اما فاطمی امین اقدامات فراوانی در این حوزه انجام داد و حدود دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار درآمد در این حوزه برای کشور حاصل شد که به نسبت گذشته رقم مطلوبی است. همچنین در حوزه معادن نیز با مدیریت خوب وزارت صمت شاهد حذف واسطه ها و فرصت دادن به بخش خصوصی از طریق مزایده بودیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس خاطر نشان کرد: در دولت قبل شاهد افزایش قیمت‌ها به دلیل تعطیلی کارخانه‌ها ناشی از کمبود سوخت و معضلات اینچنین بودیم اما امروز از رهگذر مدیریت خوب وزارتخانه و جلسات مشترک وزارت نیرو و صمت و تأمین سوخت کارخانجات فولاد و سیمان، قیمت این مصالح تأمین شود و اگر این موضوع اتفاق نمی‌افتاد مجبور به واردات مصالح ساختمانی بودیم.

وی تصریح کرد: ما در دولت قبل بسیار درگیر این بودیم که بازار رانتی و فساد و دلالی در فولاد وجود دارد. علیرغم اینکه قیمت فولاد دستوری بود با اختلاف بسیار زیادی در بازار فروخته می‌شد و با تکانه‌های مختلفی تغییر می‌کرد ما خیلی وقت گذاشتیم با دوستان پژوهشی و جاهای مختلف که در این زمینه تخصص داشتند و به این نتیجه رسیدیم که از بین راهکارهای مختلف ساده‌ترین راهکار عرضه کالاهای پایه‌ای مانند فولاد و سیمان و پتروشیمی در بورس کالا و ابزار نظارتی به نام عوارض و صادرات است.

نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی افزود: اینکه مشکلات در تولید و کمبود در برخی‌ جاها است کاملا درست است اما ما باید رشد را نگاه کنیم میانگین کشور و میانگین دولت را در نظر بگیریم و ارزیابی کنیم نه آن چیزی که آرزوی ما است که به آن برسیم.

طاهری بیان کرد: از مهمترین ویژگی‌هایی که من به آن دلیل مخالف استیضاح آقای فاطمی امین هستم فهم خوب ایشان از مسائل و نظام  مسائل حوزه صنعت و معدن و تجارت است. مثال‌های متعددی در ذهن من است که بخواهم بیان کنم شاید شاخص‌ترین آن که خیلی درگیر آن بودم قضیه فولاد است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم بیان کرد: در این میان باید یادآور شد در حوزه معدن نیز اتفاقات شفاف خوبی صورت گرفته که ناشی از سامانه ای شدن امور است، به عنوان مثال سهم دولت در گذشته کمتر از یک هزار میلیارد بود، اما اکنون به ۴۰ هزار میلیارد رسیده که با تکمیل این سامانه افزایش نیز خواهد یافت.

وی خاطر نشان کرد: در آن زمان یک تن سیمان حدود یک میلیون تومان قیمت داشت اما امروز با مدیریت مطلوب شاهد کاهش ۵۰ درصدی قیمت‌ها هستیم، همچنین قیمت میلگرد نیز به ۱۵ هزار تومان رسیده و شاهد کاهش قیمت ورق و شمش نیز هستیم.

وی تصریح کرد: موضوع تجمیع وزارت صنعت، معدن و تجارت یکی از مسائلی است که نکاتی درخصوص آن بیان می شود، این اقدام در سال ۹۲ صورت گرفت، اما ساختارهای به شکل قبلی باقی ماند و این در حالی است که سیاست درهم آمیختن تولید، بازار و تنظیم سیاست ها تغییری نکرد.

رضایی کوچی اضافه کرد: جلسات مستمر کمیسیون عمران با وزرای صمت و نیرو و همکاری این دو وزارتخانه باعث شد که بسیاری از واحدهایی که به دلیل بی‌ثباتی قیمت‌ها امکان تعطیلی داشتند، به فعالیت خود ادامه دادند و تولیدشان افزایش پیدا کرد.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس گفت: در وزارتخانه ای که مربوط به تولید، صنعت، معدن و تجارت خارجی است، حتما در اجزای ریز آن می توان ایراد یافت، اما رشد این حوزه نسبت به میانگین ۱۰ سال گذشته بیشتر است. به عنوان مثال در ایران خودرو دیزل شاهد ۸۰ درصد رشد هستیم، اما این به معنای برطرف شدن نیازهایمان نیست، زیرا در حوزه تامین تراکتور همچنان با مشکل مواجهیم.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه تفکیک این وزارتخانه صحبت های زیادی مطرح است، اما آنچه به صورت کارشناسی در کمیسیون انجام شد، نشان می دهد تفکیک تولید از تجارت به نفع کشور نیست.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: روزی که فاطمی امین، وزارت صمت را تحویل گرفت، موقعیت سختی بر این وزارتخانه حاکم بود. وزارت صمت روزهای سختی را در ۴ سال دوم دولت قبل تجربه کرده بود. این وزارتخانه در شرایط ایده‌آلی نبود که در اختیار فاطمی امین قرار گرفت.

رئیس کمیسیون عمران مجلس در پایان خاطر نشان کرد: آقای فاطمی امین وزیر پرکار، سالم، پرتوان و جهادی است که همواره در حال خدمت بوده و هست و عدم اعتماد مجدد مجلس به ایشان منجر به بی ثباتی در اقتصاد کشور و تکرار تجربه گذشته می‌شود.


منبع: https://www.irna.ir/news/84929360/%D9%85%D8%AE%D8%A7%D9%84%D9%81%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D8%B6%D8%A7%D8%AD-%D9%81%D8%A7%D8%B7%D9%85%DB%8C-%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B5%D8%AD%D9%86-%D8%B9%D9%84%D9%86%DB%8C-%D9%85%D8%AC%D9%84%D8%B3-%DA%86%D9%87-%DA%AF%D9%81%D8%AA%D9%86%D8%AF-%D9%81%D8%A7%D8%B7%D9%85%DB%8C