مخالفان رأی اعتماد به زاهدی وفا در صحن مجلس چه گفتند؟

نماینده مردم بهار، کبودرآهنگ در مجلس، افزود: بنده از وزیر پیشنهادی کار سوال کردم آیا اموالی که به نام حضرتعالی است فارغ از اینکه از کجا و با چه ترفندی به دست آمده برای شما هست یا نیست؟

وی خاطرنشان کرد: نمی‌شود وزیر کابینه‌ای را انتخاب کنم که تحصیلات خود را در خارج از کشور گذرانده البته درست است بورسیه دانشگاه امام صادق شده است، سال ۶۹ و ۷۰ دانشگاه امام صادق اعلام کرد بورسیه خارج از ایران داده می‌شود و دوستان آزمون دادند.

توسلی با اشاره به دلیل مخالفت خود با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اظهار کرد: بنده هم برنامه های آقای زاهدی وفا را مطالعه کرده و هم با وی نشست داشته ام و هم با کسانی که مدارک و مستنداتی را در خصوص اموال ایشان مطرح کردند ساعت ها جلسه گذاشتم که ماحصل آن را ارائه می دهم.

وی خطاب به نمایندگان اظهار کرد: فریاد من از سینه دل سوخته من در می‌آید. دوستی دارم که وضعیت اقتصادی خوبی دارد به من می‌گفت من نمی‌فهمم معنی سفره خالی یعنی چه؟ من درک نمی‌کنم. این چیزها در درک برخی‌ها نمی‌گنجد. من چندین وزیر را مخالف صحبت کردم. اینها در خاطره تاریخ مجلس یازدهم خواهد ماند اما در خاطره ما متاسفانه به فراموشی سپرده خواهد شد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84903661/%D9%85%D8%AE%D8%A7%D9%84%D9%81%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%A3%DB%8C-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D8%B2%D8%A7%D9%87%D8%AF%DB%8C-%D9%88%D9%81%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%B5%D8%AD%D9%86-%D9%85%D8%AC%D9%84%D8%B3-%DA%86%D9%87-%DA%AF%D9%81%D8%AA%D9%86%D8%AF

نماینده مردم بهار، کبودرآهنگ در مجلس ادامه داد: بدون شک هر اقدامی در جهت آسیب زدن به منافع ملی محکوم است و مردم هم صف خود را از برخی افرادی که به دنبال نا امنی هستند جدا خواهند کرد.

در ادامه  مهدی عسگری در  جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۱۲ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ما اگر قطعه قطعه شویم اجازه تجزیه ایران عزیز، مقتدر و مستحکم را نخواهیم داد، گفت: ما باید در مجلس صلاحیت وزیر را احراز کنیم یعنی میز وزارت برای هر کسی مناسب نیست؛ در واقع باید یقین پیدا کنیم که فرد معرفی شده شایستگی‌های عمومی، مدیریتی، تخصصی و تجربی لازم را دارد.

توسلی افزود: بنده در جلسه نیز به ایشان یادآور شدم که براساس برآوردی که انجام دادم اموالش ۳ هزار میلیارد تومان است، ایشان به من گفتند رقم را بالا گرفتید، اموالم هزار میلیارد تومان است و من سرایدارم. این سرایداری به چه شکلی به دست آمده؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه انتظار داشتم ریاست جلسه رأی فراکسیون را که مخالفت با ایشان بود اعلام می کرد چرا که نظر فراکسیون مثبت نبود و در کمیسیون اقتصادی هم در این زمینه رأی گیری نشد یادآور شد: بنده بر براساس آرمان ها و ارزش ها مخالفتم را اول اعلام می کنم، امام خمینی (ره) امام محرومان و مستضعفان بود که صراحتا فرمودند یکی از نعمت های بزرگی که خداوند متعال به ملت عطا کرده است حکومت مستضعفین و حکومت محرومین است، حکومت محرومین و مستضعفین حکومتی است که می فهمد مستضعفین و محرومین یعنی چه، حکومت و وزرا می فهمند یعنی چه، رئیس جمهور و رئیس مجلسش این محرومیت را می فهمد و اینکه خودشان محرومیت را لمس کرده اند، این ها می فهمند که نداری و محرومیت یعنی چه. فلهذا خاصیتی که حکومت محرومین دارد این است مسئولان آن کشور محرومیت را حس کرده اند.

در ادامه هاجر چنارانی در مخالفت با رای اعتماد به  وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: نماینده مردم اینجا خانه ملت است و امروز یکی از حساس‌ترین روزهای مجلس یازدهم است. امروز شما برای مشاور تصمیم نمی‌گیرید امروز قرار است برای سکان وزارتخانه‌ای تصمیم بگیرید که وزارتخانه مردم است. نمی‌شود درد محرومیت نداشت اما برای محرومین تصمیم گرفت، نمی‌شود از سفره خالی خبر نداشت ولی برای زنان سرپرست خانوار و برای معلولین فراموش شده تصمیم گرفت.

چنارانی خطاب به رئیس جمهور گفت: شما گفتید اگر فرزند کسی تابیعت خارج از ایران داشت خودش هم برود. ما منتظر اجرا هستیم. فرزندان ۵ هزار و ۴۰۰ نفر از مسئولین جمهوری اسلامی ایران در خارج از ایران هستند. چگونه می‌شود که جمهوری اسلامی ایران حقوقش و درآمدش و مسئولیتش خوب است ولی تابعیتش برای شما باشد. چگونه می‌شود کشوری که متجاوز و متخاصم و دشمن است و اگر آمریکا یا کانادا است و فرزندان شما آنجا هستند؟ما خانواده‌های شهدا برای این مملکت خون داده‌ایم امروز دل ما برای این مملکت می‌تپد و نمی‌توانیم درک کنیم در فهم من  نیست. من امروز در خانه ملت برای مردم جمهوری اسلامی ایران نشسته‌ام تا برای آنها برنامه‌ریزی کنم.

وی یادآور شد: برنامه های وزیر پیشنهادی کار در حوزه بازنشستگان اینگونه بود که ۴ ماه حقوق بازنشستگان با مشکل مواجه شده، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی چه میزان پاسخگو بوده و در این چند ماه چقدر با مجلس تعامل داشته است، در حوزه انتخابیه ببینید مردم با چه مشکلاتی به شما مراجعه می کنند بنابراین خدا را در نظر بگیرید و به گونه ای اقدام کنید که روح شهدا و امام شهدا شاد شود.

نورورزی: مخالفت با رای اعتماد به زاهدی وفا به معنای مخالفت با دولت سیزدهم نیست 

نماینده مردم بهار، کبودرآهنگ در مجلس عنوان کرد: در برنامه ای که مجلس برای ایشان فرستاد قرار بود اموال خود را در سامانه ثبت کند اما حتی یک خط در این مورد ننوشته است. بنابراین شاید شخصیت حقیقی ایشان شبیه باشد اما در مورد برنامه، عملکرد و دارایی هایش ابهاماتی وجود دارد که قطعا به صلاح کشور نیست، از دولت آقای رئیسی که دولت مردم و محرومان است چنین انتظار نمی رود، ما می خواهیم عظیم ترین وزارتخانه را در اختیار فردی بگذاریم که حداقل ۳ هزار میلیارد تومان دارایی دارد.

در ادامه، حجت‌الاسلام حسن نوروزی در مخالفت با رای اعتماد  به زاهدی‌وفا در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: نمایندگان محترم خدا به شما توصیه کرده است که امانت‌ها را به اهل آن بسپارید.

وی در پایان تاکید کرد: فرزندان ایشان در کانادا به دنیا آمده اند و اگر بخواهند می توانند تابعیت این کشور را براساس قوانین کانادا بگیرند در حالی که ایشان می توانستند آن زمانی که در کانادا دانشجو بودند با توجه به اینکه دانشجوی متمکنی بودند همسر خود را برای تولد فرزندانشان به ایران بفرستند. ایشان از محرومیت، جانبازان و ایثارگران خبر ندارند.

وی با اشاره به اسنادی که از اموال زاهدی وفا به دست آورده است، تاکید کرد: منزل ویلایی دهکده ۱۸۰۰ متر، زمین کرج ۴۲۰۰ متر، باغ دزاشیب ۱۸۵۰ متر، ویلای جنگلی سرودشت ۵۱۰ متر، آپارتمان گل سنگ نیاوران ۷۲ متر، خانه دزاشیب ۵۵۰ متر، باغ کرج ۱۲ هزار و ۵۰۰ متر، باغ نائینی ۱۱ هزار متر، ویلای ساحلی درچلمدن ۲ هزار متر، خانه ویلایی نیروی هوایی ۴۰۰ متر، زمین شهرری ۱۵۰ متر، آپارتمان ۱۸۰ متری نیاوران و منازل دیگری که به نام ایشان وجود دارد.

توسلی در ادامه عکسی از برخی باغات متعلق به زاهدی وفا به نمایندگان نشان داد و افزود: این عکس جنات بهشتی است که آقایان در دنیا در آن ها زندگی می کنند و مردم محروم به یک لقمه نان محتاج هستند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، طبق آیین نامه داخلی مجلس دو نفر از نمایندگان در جلسه رای اعتماد می توانند به عنوان مخالف هر کدام به مدت ۱۵ دقیقه در صحن مجلس سخنرانی کنند که امکان واگذاری وقت خود را به دیگر نمایندگان مخالف را دارند. در جلسه امروز نمایندگان مخالف رای اعتماد به وزیر تعاون،کار، رفاه اجتماعی نظرات خود را در خصوص برنامه ها و صلاحیت های زاهدی وفا بیان کردند.

وی تصریح کرد: البته کسی هم نمی تواند منکر شود که تورم، گرانی و فشارهای اقتصادی بر زندگی مردم تاثیر گذاشته و ما نمایندگان مجلس بدون شک از هیچ کوششی در جهت رفاه و امنیت مردم فروگذار نکرده و نخواهیم کرد.

نماینده مردم بهار، کبودرآهنگ در مجلس ادامه داد: وزیری که می خواهد وزیر کارگران، بازنشستگان، معلولان و بهزیستی و محروم ترین اقشار کشور باشد، قطعا نمی تواند سرمایه دار باشد و اگر باشد نمی تواند با این شاخص هایی که از سوی امام خمینی (ره) مطرح شده کار کند و موضوع را درک کند و بفهمد.

وی افزود: امروز گردهم آمدیم تا در مورد سکانداری وزارتخانه‌ای صحبت کنیم که متاسفانه محل آزمون و خطا و جمع کردن سوابق برخی از افراد شده است.

وی افزود: ما درباره وزارتخانه‌ای تصمیم‌گیری می‌کنیم که وزارتخانه ضعفا و محرومان است، مردمی که هیچ چاره و پناهی ندارند و هیچ جا صدایشان شنیده نمی‌شود ضمن آن که بیش از ۴۰ میلیون نفر از اقشار مهم و عزیز جامعه همچون کارگران و بازنشستگان باید اموراتشان در این وزارتخانه ساماندهی شود بنابراین این وزارتخانه وزیری می‌خواهد که روحیه تعاملی داشته باشد و از نظر تیپ شخصیتی باید برون‌گرا و تعاملی باشد اما ما این ویژگی‌ها را در آقای زاهدی وفا ندیدیم چرا که بارها کمیسیون از ایشان دعوت کرده اما در کمیسیون حاضر نشده و حتی وقت ندادند اعضای کمیسیون به دفترشان بروند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: آقای زاهدی وفا یک هلدینگی تحت عنوان پیشگامان اقتصاد تاسیس کرده است که در آن کسانی عضو هیات مدیره هستند که در سازمان بازنشستگی، فولاد مبارکه، وزارت تعاون مسئولیت دارند و این تعارض ها در آینده مشکل ساز می شود و نمی شود وزیر هلدینگ داشته باشد. ما می خواهیم سازمان بازنشستگی، شستا و صندوق کشاورزان و همه اموال را در اختیار چه کسی قرار دهیم؟

نوروزی خطاب به وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: آقای زاهدی وفا وزارت را به عقلا بدهید، این وزارتخانه جای محرومان و پابرهنگان است، کسانی که درد مردم را حس کرده اند و مشکلات محرومان را می شناسند، فراکسیون صبح ۴۲ درصد رأی به ایشان داد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اسنادی که در دست ما است و در پی ساعت ها جلسه ای که با خانواده و برادرزاده های ایشان به دست آمده نشان می دهد که این اموال برای برادر وی بوده به جز دو موردی که مربوط به پدر مرحومشان است. درست است که به صورت قانونی منتقل شده است، ایشان برادرشان مشکل داشته است و تمام اسناد پزشکی در این رابطه موجود است و حتی یک سفر به بروکسل برای درمان داشته است و بعد هم ورثه ایشان که خواهرانشان هستند مدعی این شدند که این پرونده ۱۱ سال است که در دادگاه ها در حال بررسی است و هنوز هم این پرونده باز است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به سرمایه هزار میلیاردی زاهدی وفا، اظهار داشت: آقای نادران شما برای ۲، ۳ آپارتمان آقای اوجی، آسمان را به زمین دوختید، اما حالا به خاطر حضور وی در موکب سکوت می کنید. ما تاجگردون را به خاطر سرمایه داری از حضور در مجلس خلع کردیم، آقای شجاعی می گوید کمیسیون اصل نود به ایشان رأی نداده است، کمیسیون کجا به ایشان رأی داده، ایشان استاد دانشگاه های خارج از کشور بوده است در حالی که بهترین دانشگاه ها را در کشور داریم.

وی ادامه داد: ایشان متخصص و تحصیل کرده است اما عزمی برای کار ندارد، آقای زاهدی وفا در کانادا تحصیل کرده و حالی برای انجام مسئولیت در این وزارتخانه ندارد.

نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، تصریح کرد: ایشان در نظرات خود اقتصاد امپریالیستی را مطرح می کنند و قوام جامعه را به سرمایه می دانند و من معتقدم ایشان برنامه ای برای وزارت کار ندارد.

فتح الله توسلی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۲ مهرماه) مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مخالف وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: با توجه به وضعیت کشور در دو جمله از همه سیاسیون، مقامات، مسئولان، صاحبنظران، هنرمندان، ورزشکاران و تمام کسانی که در کشور تریبون دارند و سخنانشان شنیده می شود می خواهیم حتما خط خودشان را از خط اغتشاش و کسانی که به دنبال آسیب زدن به امنیت و منافع ملی هستند جدا کنند و اقدامات قانون شکنانه و توهین به ارزش های انقلاب اسلامی را محکوم کنند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ادامه داد: دوره قبل به شما گفتم آقای عبدالملکی تعهد و تجربه لازم را ندارد به جایی رسید که دولت خود وی را تغییر داد. می‌خواهم این را بگویم ما با رای بالای ۲۰۰ نفر به کابینه آقای رئیسی، اعتماد خودمان را به رئیس جمهور اعلام کردیم اما امروز فرق می‌کند.

عسگری: زاهدی وفا اهل تعامل با مجلس نیست

وی با انتقاد از نحوه تعامل زاهدی وفا در طول مدت سرپرستی وزارت کار را برعهده داشته است، تصریح کرد: ایشان ۴ ماه در وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی مسئولیت داشت و نحوه تعاملش با مجلس را دیدید، وی یا انگیزه وزارت ندارد یا خود را فراتر از مجلس می داند. نحوه همکاری مجموعه ایشان در حوزه های تعاون، شستا، تامین اجتماعی، سازمان بازنشستگی کشوری و … را مشاهده کردید.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: زمانی که شما سرپرست وزارتخانه‌ای هستید فارغ از اینکه می‌خواهید وزیر شوید یا خیر در شرایطی که هر روز بازنشستگان تجمع دارند باید به مجلس بیایید و مشکلات را با تعامل با مجلس حل کنید بنابراین این وزارتخانه نمی‌تواند به طور مستقل مسائل را حل کند و حتما نیاز به تعامل با مجلس و دستگاه‌های دیگر دارد اما ما چنین روحیه‌ای را در وزیر پیشنهادی نمی‌بینیم.

نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شخصیت حقیقی، فرد و علمی وزیر پیشنهادی قابل احترام است اما بحث ما احراز صلاحیت است که متأسفانه در بحث تعامل وزرای این دولت با مجلس تجربه خوبی نداریم لذا باید مراقب باشیم این موضوع تکرار نشود هر چند این شبهات مطرح شده درباره ایشان را قضاوت نمی‌کنم اما این شبهات در حد طرح نیز زیبنده وزیر دولت نخواهد بود.

عسگری تأکید کرد: متأسفانه برنامه‌های ایشان حتی روی کاغذ هم ضعیف است یعنی آقای زاهدی وفا نتوانسته به عنوان کسی که سه ماه سرپرست وزارتخانه مذکور بوده و تمام اطلاعات و مدارک را داشته است حتی بر روی کاغذ برنامه جامعی را ارائه کند؛ این مهم یا ناشی از دست کم گرفتن مجلس است، یا نتوانسته برای وزارتخانه برنامه‌ریزی درست کند لذا وقتی نمی‌تواند حتی روی کاغذ برنامه درستی را پیاده کند چطور می‌تواند در عمل آن را اجرایی کند.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تصریح کرد: زاهدی‌وفا انسان بسیار خوب و نیکو با سرمایه هزار میلیاردی است. من کاری ندارم که این سرمایه از کجا آمده است انقلابی که امام ما گفت این انقلاب انقلاب مستضعفان و محرومان و انقلاب انقلاب پابرهنگان است. قرار بود بعد از ۴۳ سال با این مدل برای جوانان این مملکت تصمیم‌گیری کنیم.

وی در پایان در خصوص وقایع اخیر کشور، گفت: در مورد وقایع اخیر کشور باید عرض کنم در مورد این اتفاقات فصل الخطاب بیانات رهبری و نصایح ایشان است.

نماینده کبودرآهنگ: دارایی زاهدی وفا ۳ هزار میلیارد تومان برآورد شده است/وزیر محرومان نباید سرمایه دار باشد

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس افزود: من با دولت مخالف نیستم و یار قدیمی آقای رئیس جمهور از گذشته تاکنون بوده و هستم اما به عنوان نماینده مجلس باید وظیفه خود را با دقت عمل کنم، می گویند نهادهایی ایشان را تائید کرده اند پس خود نهادها بیایند رأی بدهند اما ما مجلس هستیم و درجایگاه مجلس باید به وظیفه خود عمل کنیم.

چنارانی ادامه داد: من فرزند شهید هستم، پدرم بعد از ۷۴ ماه حضور به عنوان یک بسیجی در جبهه،به شهادت رسید و  فقط پلاکی از وی برگشت. من سه فرزند دارم در خراسان رضوی به دنیا آمده‌اند شما چند فرزند دارید؟ در کجا به دنیا آمده‌اند؟ نمی‌شود وزیری را در کابینه بگذاریم که دو فرزند وی در کانادا به دنیا آمده‌اند.

چنارانی: زاهدی‌وفا انسان بسیار خوب و نیکو با سرمایه هزار میلیاردی است