میراث گذشته‌ای که از فاطمی‌امین مطالبه شد/دستور کار استیضاح وزیری که پاسخ هایش قانع کننده بود

به گفته کارشناسان اقتصادی بخش عمده مشکلات صنعت و معدن ناشی از مشکلات انباشته شده در سالیان دور و دولت های گذشته است؛ از جمله مطالبات و پافشاری نمایندگان در حوزه خودرو که مربوط به دیروز و امروز نیست و حتی فرصت کافی برای حل و فصل آنها حداقل به سکاندار فعلی بخش صنعت و معدن داده نشده است.

او معتقد است: اصلاحات ساختاری و بنیادی مهمی ذیل دولت الکترونیک در مجموعه وزارت صمت انجام شده است که به عنوان یک فعال اقتصادی معتقدم این اصلاحات ارزشمند باید مورد حمایت جدی مجلس و فعالان صنعتی و اقتصادی قرار گیرد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج می گوید: عملکرد صادراتی کشور با توجه به تراز تجاری مثبت و رشد ۴۰ درصدی صادرات در ۶ ماهه نخست امسال در مقایسه با گذشته بهتر شده که این نشان از عملکرد قابل قبول وزارت صمت در یکسال اخیر دارد.

او می گوید: اگر اختیارات وزیر صمت متناسب با واقعیات و ماموریت های گسترده این وزارتخانه نباشد و مشکلات آن به طور اساسی حل نشود، این وزارتخانه در صورت انتخاب وزیر جدید نیز از چاله مشکلات خارج نخواهد شد.

به گفته او، شفافیت و هوشمندسازی در پرداخت تسهیلات و تامین مالی پروژه های بخش صنعت موجب شد تا از هزینه های اضافی در محل غیر، جلوگیری شود.

گفت و گوی ایرنا با این کارشناس مسائل اقتصادی را «« اینجا »» بخوانید

اقدامات موثر در رشد ۵.۱ درصدی تولیدات بخش صنعتی

گفت و گوی کامل را «« اینجا »» بخوانید

به گفته علی رسولیان، زیرساخت های شهرک ها و نواحی صنعتی اعم از آب، برق و گاز و زمین و همچنین بودجه سازمان صنایع کوچک در دولت سیزدهم طی یکسال گذشته نسبت به مدت مشابه قبل دو برابر شده است.

دبیر دبیرخانه مشترک تشکل های نساجی و پوشاک کشور ضمن حمایت از عملکرد و برنامه های وزارت صمت اعلام کرد: در شرایطی که وزیر صمت ایجاد تحول در وضعیت این وزارتخانه را در دستور کار قرار داده است، تغییر ایشان نه به صلاح بلکه اقدامی غیراصولی در مسیر اقتصاد کشور است. 

حسین حاجی بگلو معتقد است: اکنون چندین سامانه و پروژه برای خدمات مختلف در وزارت صنعت، معدن و تجارت تعریف شده است که موجب تسهیل در خدمات شد.

متن کامل را «« اینجا »» بخوانید

 عملکرد کم نظیر در زمینه احیای معادن 

میراث گذشته‌ای که از فاطمی‌امین مطالبه شد/دستور کار استیضاح وزیری که پاسخ هایش قانع کننده بود

به گفته بهمن جعفری «سیدرضا فاطمی امین» فردی صادق، پرتلاش و از نیروهای متخصص و کارشناس است که در ۱۵ ماه گذشته با یک برنامه دقیق و راهبردی در سطح کلان، حوزه صنعت، معدن و تجارت را بسیار خوب مدیریت و هدایت کرده است.

وی اضافه کرده است که سامانه‌های نظیر «بهین یاب»، «هماهنگ» و سامانه جامع تجارت از جمله اقدامات ارزشمندی است که در قالب آن صدور مجوز، پروانه بهره‌برداری، میزان پیشرفت فیزیکی طرح‌ها، تسهیلات، واردات و صادرات شفاف و مشخص شده است.

این فعال اقتصادی خطاب به نمایندگان‌ مخالف وزیر صمت در مجلس شورای اسلامی این نکته را هم گفت که در شرایط اقتصادی کنونی حاکم در جامعه فرصت برای آزمون و خطا نداریم و اگر قرار بود آزمون گرفته شود قبل از وزرات ایشان باید این کار انجام می شد.

این کارشناس مسائل اقتصادی در هرمزگان معتقد است: مشکل‌های ارزی، تحریم‌ها، هدر رفت سرمایه، رانت نهفته در شرکت‌های دولتی، تولید با فناوری‌های قدیمی در صنایع، رونق گرفتن قاچاق که یکی از علل آن تحریم‌ها و سختی در دسترسی تولید کنندگان به مواد اولیه، مشکلات بانکی و غیره، حاصل عملکرد یک ساله وزیر صمت نیست.

بهروز پورسلیمان به خبرنگار ایرنا به خبرنگار ایرنا می گوید: عجله در استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت نتیجه ای نخواهد داشت و شرایط فعلی، زمان مناسبی برای استیضاح نیست.

رییس خانه صنعت و معدن استان کرمانشاه استیضاح وزیر صمت در شرایط فعلی را اصلا به صلاح کشور نمی داند و می گوید: گفت وگو و تعامل به جای حذف افراد، اثرات بسیار مثبت و سازنده ای را برای رونق حوزه تولید و تجارت به همراه دارد.

استیضاح صنعت ایران 

متن مصاحبه با کامبیز عرب را «« اینجا »» بخوانید

جبار کیانی، معتقد است: به رغم همه مشکلات پیش روی بخش خصوصی، در حوزه صادرات غیرنفتی عملکرد مثبت بوده و این مهم نیز نشان دهنده کارکرد مثبت وزارت صمت است.

ادامه مصاحبه را «« اینجا »» بخوانید

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران می گوید: ۲ هزار و ۸۰ واحد صنعتی راکد در شهرک ها و نواحی صنعتی کشور در دولت سیزدهم و در زمان تصدی فاطمی امین (وزیر صنعت معدن و تجارت) احیا شده است.

به گفته یدالله مالمیر، وزیر صمت تا کنون اقدامات شایان توجهی را در ساماندهی این وزاتخانه انجام داده و تیم مناسبی را در جهت رفع مشکلات اقتصادی به کار گرفته است ، لذا ما صنعتگران تغییر او را اقدام مناسبی نمی دانیم.

استیضاح در شرایط فعلی عقلانی نیست

وی به سوال نمایندگان مجلس از وزیر صمت اشاره می کند و می گوید: این توقع بجایی نیست که مشکل‌های چندین ساله صنعت خودروسازی را یک ساله حل کرد، این امر نیازمند برنامه جامع و طی کردن فرآیندی مشخص است که به طور مشخص آقای فاطمی امین بر همین مبنا برنامه تحول خود در صنعت خودروسازی را دنبال می کنند.

پیگیری تحول زیرساختی در صنعت کشور 

ادامه این گفت و گو را «« اینجا »» بخوانید


منبع: https://www.irna.ir/news/84922296/%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%AB-%DA%AF%D8%B0%D8%B4%D8%AA%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D9%81%D8%A7%D8%B7%D9%85%DB%8C-%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%87-%D8%B4%D8%AF-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D9%88%D8%B1-%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D8%B6%D8%A7%D8%AD-%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B1%DB%8C

ادامه مصاحبه را «« اینجا »» بخوانید

چشم انداز روشن برنامه‌های وزارت صمت 

ادامه این مطلب را «« اینجا »» بخوانید

به گفته وی، نمایندگان محترم مجلس می توانند به جای استیضاح وزیر صمت، اختیارات وی را در بسیاری از حوزه ها افزایش دهند و در عین حال نیز فرماندهی اقتصاد مقاومتی را نیز در اختیار وی قرار دهند.

ایجاد شفافیت و از بین بردن زمینه بروز رانت و فساد

انباشت مشکلات گذشته را به این دولت گره نزنیم

فعال حوزه معدن در استان سیستان و بلوچستان استیضاح را فقط پاک کردن صورت مساله در حوزه صنعت می داند و می گوید: بهترین راه کار کارشناسی در این حوزه است. فعالان معدنی، اقتصادی و مسوولان معدنی که در استانها فعالیت می‌کنند نشست‌های تخصصی با وزیر و معاونان وزیر داشته باشند و مسائل و مشکلات را به طور کامل بررسی و برای حل آنان راهکاری عملی و علمی بیابند.

وزارت صمت وارث مشکلات ۱۰ سال گذشته است 

میراث گذشته‌ای که از فاطمی‌امین مطالبه شد/دستور کار استیضاح وزیری که پاسخ هایش قانع کننده بود

عضو خانه معدن و شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان با اشاره به اینکه بخش معادن ایران در سایه تدابیر دولت سیزدهم متحول شده است، می گوید: عملکرد وزیر صمت در احیای معادن کشور را می توان کم نظیر و حتی بی سابقه دانست.

یک فعال بخش تولید و صادرات قزوین معتقد است: استیضاح وزیر صمت در شرایط فعلی کارساز نبوده و ضربه به اقتصاد کشور است که بایستی به جای این اقدام، اختیارات وزیر و وزارتخانه افزایش یابد.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر اعتقاد دارد که هر چند مسائل و مشکلاتی در حوزه عملکردی وزارت صمت وجود دارد و باید اقدامات موثر و منسجمی برای رفع مشکلات و بهبود شرایط انجام شود، اما وزیر برای اجرای برنامه‌های تحولی در راستای رونق تولید و رفع مشکلات حوزه صنعت و معدن به زمان بیشتری نیاز دارد.

عضو هیات نمایندگان اتاق تبریز می گوید: اگر چه اوضاع صنعت و معدن در کشور مناسب نیست، اما این مشکل سیستماتیک بوده و ربطی به وزیر ندارد. 

به گفته وی، مشکلات و مسایل ریشه ای و انباشت شده از سالیان متمادی بر پیکره اقتصاد و حوزه صمت را نباید به این وزیر و به این دولت گره زد.

به گفته سیدعلی اکبر کلانتر، در این شرایط تا دولت بخواهد یک وزیر جدید معرفی کند و از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد بگیرد، چند ماه طول می کشد و تغییر در سطح وزارت صنعت، معدن و تجارت که از وزارتخانه های مهم و بزرگ است، به صلاح کشور نیست.

جزئیات بیشتر را «« اینجا »» بخوانید

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری می گوید: یکی از اقدامات شاخص و مهم وزیر صمت در دولت سیزدهم ایجاد شفافیت در این وزارتخانه است به نحوی که از بروز و شکل‌گیری رانت و فساد در مجموعه به طور کلی جلوگیری شده است.

مصاحبه کامل را «« اینجا »» بخوانید

سیدعباس فرهی می گوید: در موضوع استیضاح وزیر صمت باید به این نکته توجه کنیم که آیا در شرایط فعلی با تغییر فرد می توان زمینه را برای رفع سریع مشکلات فراهم کرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است: باید در نظر داشته باشیم که مافیای خودرو بسیار قوی است و هرکسی در مقابل آن بایستد ضربه می خورد.

انتظار رفع مشکلات در کوتاه مدت نادرست است

او می گوید: اجرای نهضت الکترونیکی در ارائه خدمات وزارت صمت یکی از اقدامات قابل توجه وزارتخانه دراین مدت است که در راستای پایش و رصد جریان کالا، پاسخگویی یکپارچه و شفافیت در اطلاعات و بهبود فضای کسب و کار عملیاتی شده است.

یک کارشناس اقتصادی و فعال حوزه صنعت، معدن و تجارت استان ایلام می گوید: بررسی آمارها و شاخص های تجاری و اقتصادی کشور نشاندهنده روند روبه رشد و چشم انداز روشن و امیدوارکننده برنامه های وزارت صمت در حوزه های مختلف تولیدی و صنعتی است.

وزیر صمت به فرصت بیشتری برای تحول نیاز دارد

میراث گذشته‌ای که از فاطمی‌امین مطالبه شد/دستور کار استیضاح وزیری که پاسخ هایش قانع کننده بود

رضا پارسافر معتقد است: همزمان با آغاز برنامه های دولت سیزدهم برای تولید یک میلیون واحد مسکونی، کسب و کارهای مرتبط با بخش معدن در کشور جان تازه ای گرفته است به نحوی که شاهد تحولاتی اساسی در این حوزه هستیم.

به گفته این فعال اقتصادی، بدون شک چنانچه وزیر کنونی استیضاح و هر فرد دیگری جایگزین شود، قادر نخواهد بود در مدت زمان کوتاه، میراث به جا مانده از گذشته و مشکلاتی که حاصل سال‌های متمادی است را به سرعت حل کند و باید زمان لازم را برای حل آن در نظر گرفت.

به گفته وی، نمایندگان مجلس در چنین شرایطی باید بستر تعامل با وزرا را فراهم و گفت وگوهای کارشناسی، همکاری و حمایت برای حل مشکلات را جایگزین استیضاح کنند.

به گفته جمیل شوهانی، مجموعه فعالیت های وزارت صمت با حضور «سیدرضا فاطمی امین» با توجه به گستردگی ماموریت های این وزارتخانه، بسیار مدون و برنامه محور است که به طور قطع اجرایی شدن این برنامه ها و تحقق اهداف موردنظر به زمان بیشتری نیاز دارد.

متن کامل گفت و گو را «« اینجا »» بخوانید

احیای بیش از ۲ هزار واحد صنعتی راکد

به گفته وی، در شرایطی که کشور با مشکلاتی در حوزه های اقتصادی از جمله بخش صنعت و معدن مواجه است، فعالان اقتصادی و بخش خصوصی خواستار ثبات مدیریتی در این عرصه هستند و بی ثباتی و تغییر مدیریتی را به صلاح بخش تولید و اقتصاد نمی دانند.

به اعتقاد یک فعال اقتصادی در ارومیه، استیضاح وزیر صمت به صلاح مملکت نیست و به اوضاع اقتصادی کشور و مشکلات دامن می‌زند.

این فعال حوزه صنعت می گوید: باتوجه به اینکه خانه صنعت ایران در سطح وسیعی در جریان مسائل و رویدادهای این بخش قرار دارد، نظر آنها برای ما قابل پذیرش است و تاثیرگذاری بیشتری هم دارد.

وی اعتقاد دارد که برهمین اساس و با توجه به روند اجرای برنامه های پیش بینی شده، استیضاح وزیر صمت در شرایط فعلی سودی برای مجموعه های تولیدی، صنعتی و معدنی کشور ندارد.

رییس انجمن شناورسازان هرمزگان با بیان اینکه مشکلات کنونی در حوزه صنعت، معدن و تجارت کشور حاصل یک تا ۲ سال اخیر نبوده و از گذشته وجود داشته است، می گوید: این انتظار از وزیر صمت که مشکلات در یک بازه زمانی محدود یک تا ۲ ساله برطرف شود، نادرست است.

عبدالله کاردانی با اشاره به اینکه مخالف استیضاح وزیر صمت است، می گوید: خانه صنعت ایران هم اعلام کرده استیضاح وزیر صمت استیضاح صنعت کشور است.

وی می گوید: هوشمند سازی در مراحل مختلف ثبت، واگذاری معادن و یا سایر فعالیت های معدنی موجب شد تا از دلال بازی، سوءاستفاده و رانت ها در حوزه معدن جلوگیری شود.

او می گوید: استیضاح  و نظارت حق نمایندگان است، اما امیدواریم این استیضاح سیاسی نباشد.

او می گوید: من طرفدار فاطمی امین یا مخالف او نیستم اما در این شرایط نباید تغییر وزیر صمت صورت گیرد ، به هر حال وقتی که یک وزیر جدید و جوان روی کار می آید، یکسری ایده های نو دارد و هر گونه تغییر نیز با مخالفت هایی روبرو می شود که بخشی از آن طبیعی است.

متن کامل این گفت و گو را«« اینجا »» بخوانید

این فعال حوزه اقتصادی معتقد است: ایجاد کارگروه رفع موانع تولید در بخش تسهیلات بانکی از جمله طرح‌های ارزشمند دولت سیزدهم و وزیر صنعت، معدن و تجارت است.

بر این اساس همه اینها در شرایط خاص اقتصادی کشور و تحمیل تحریم هایی است که در برخی موارد نمی توان آثار آن را بر بدنه اقتصادی کشور که بخش صنعت معدن هم از آن مستثنی نیست، نادیده گرفت.

میراث گذشته‌ای که از فاطمی‌امین مطالبه شد/دستور کار استیضاح وزیری که پاسخ هایش قانع کننده بود

این فعال بخش تولید و صادرات می گوید: در حال حاضر وزیر صنعت، معدن و تجارت از اختیارات کافی و لازم در برخی حوزه ها، به خصوص برای توسعه صادرات برخوردار نیست و لازم است در این زمینه تجدید نظر شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان لرستان می گوید: رشد ۵.۱ درصدی تولیدات بخش صنعتی کشور در ۶ ماهه نخست امسال، نتیجه و دستاورد برنامه ها و اقدامات موثر وزارت صمت است.

دبیر خانه صنعت و معدن استان سمنان می گوید: دولت سیزدهم پرچم‌دار تحول در حمایت از رونق تولید و احیای واحدهای راکد بوده و عملکرد وزیر صنعت، معدن و تجارت در این زمینه مطلوب است.

این فعال حوزه اقتصاد می گوید: پیش از این برخی از دریافت کنندگان تسهیلات، آن را در جایی غیر از تولید هزینه می کردند، اما با هوشمند سازی در وزارت صمت، هزینه کردها رصد می شود و امکان صرف آن در جایی غیر از تولید میسر نیست.

علی اصغر زبردست می گوید استیضاح وزیر صمت کمکی به حل مشکلات انباشته شده و ضعف های زیرساختی و بی نظمی های مالی در سیستم اقتصادی نمی کند و مجلس باید به جای این کار تمرکزش را روی مسایل کلان و ریشه ای در وضعیت اقتصادی و این وزارتخانه کند.

به گفته مسعود گلشیرازی، اصلاحات ساختاری که در دوره وزارت «سیدرضا فاطمی امین» انجام شده، برای اقتصاد کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

زبردست این نکته را هم یادآوری کرد که یکی از مسایل مهم و ریشه ای که باید نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار دهند بحث تفکیک وزارتخانه صنعت و معدن و تشکیل وزارتخانه جدید بازرگانی است.

رضا وهاب زاده می گوید، استیضاح وزیر صمت حق نمایندگان مجلس است اما وقتی وزیری با همه توان وارد شده، هدفش انجام کار است.

به گفته وی، یا برنامه‌ها به خوبی اجرا نشده و یا مجریان به درستی کار خودشان را انجام ندادند؛ در هر حال باید این مساله بررسی کارشناسی شود نه اینکه مستقیم رویه استیضاح را برای حل مساله در پیش بگیریم.

عملکرد وزیر صمت قابل دفاع است

حالا حتی برخی نمایندگان به اشتباه مشکلات مربوط به بخش آرد، نان و گندم را هم از موارد استیضاح اعلام کردند در حالی که طبق قانون، انتزاع این موضوع مربوط به جهاد کشاورزی است و ارتباطی به وزارت صمت ندارد.

گفت و گوی کامل را «« اینجا »» بخوانید

به باور این کارشناسان، برخی از وزارتخانه ها همواره پیچیدگی های خاصی داشته اند که اساس و پایه آن بر مشکلات استوار است و وزارت صمت یکی از این وزارتخانه هاست که فاطمی امین وارث آن در دولت سیزدهم شده است.

مصاحبه کامل را «« اینجا »» بخوانید

یک فعال اقتصادی در استان همدان پیشنهاد داد که مجلس یک بار برای همیشه و به جای استیضاح وزیر صمت موضوع تفکیک این وارتخانه با این حجم کارهای سنگین و البته غیرمرتبط را دنبال و با جدیت در دستور کار قرار دهد.

به گفته عبدالحمید دربانیان، رویکرد دولت سیزدهم گره‌گشایی از مشکلات واحدهای صنعتی است و توجه بیش از پیش به رفع موانع تولید مشهود است.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی کرمان درحالی که می‌گوید نقدهایی هم به عملکرد وزیر صمت دارد در عین حال تاکید می‌کند استیضاح سریع وزیران، مطلوب کشور نیست، ضمن اینکه مشکلات این وزارتخانه از ۱۰ سال گذشته به ارث رسیده است.

او با اشاره به مسایل متعدد حوزه صنعت و معدن تاکید می کند: وزیر حدود یک سال است که آمده و در این مدت کارها به خوبی پیش رفته است.

راهکار حل مشکلات حوزه صنعت و معدن تغییر وزیر نیست

امیدواریم استیضاح سیاسی نباشد

رییس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان می گوید: تلاش ها و اقدامات بسیار خوب و قابل توجهی در مسیر ایجاد شفافیت، از بین بردن رانت و فساد، مبارزه با قاچاق کالا و اصلاح ساختار در وزارت صمت انجام شده که همگی نشانه توانمندی و کارآمدی فاطمی امین برای مدیریت این وزارتخانه است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم می گوید: اقدام‌های وزیر صنعت، زیرساختی و تحول آفرین است و نتایج مثبت آن در بخش‌های مختلف به‌زودی مشخص می‌شود، بنابراین باید به وی فرصت داد و از برنامه‌هایش حمایت کرد.

متن کامل را «« اینجا »» بخوانید

جهانبخش شکری معتقد است: تعامل دولت و مجلس به طور قطع منجر به حل و فصل مشکلات به ویژه در حوزه اقتصادی خواهد شد و نمایندگان مجلس می بایست پیش از اقدام به استیضاح، جلسات کارشناسی از طریق کمیسیون های تخصصی را با حضور وزیر صمت برگزار و شرایط برای بهبود روند فعالیت ها در راستای رونق حوزه تولید و تجارت را فراهم کنند.

متن کامل مصاحبه را «« اینجا »» بخوانید

عبدالرشید آسوده با بیان اینکه استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت چاره کار و درمان مشکلات این وزارتخانه در کشور نیست، معتقد است: ابتدا باید برنامه ها را بررسی کرد که چرا موفق نبوده و باید کمک کرد که برنامه ها در کشور اجرایی شوند. 

به گفته مسعود بنابیان، ۹۰ درصد مشکلات وزارت صمت از بیرون آن تحمیل می شود که مسایل مالیاتی و گمرکی از جمله آنهاست.

مشکلات سیستماتیک وزارت صمت ربطی به وزیر ندارد

عضو خانه معدن استان خوزستان بر تحقق بخش قابل توجهی از برنامه های دولت در حوزه معادن مستلزم اصلاح قوانین تاکید می کند و می گوید: وزیر صنعت، معدن و تجارت در راستای اجرای این سیاست و همچنین توسعه صادرات محصولات معدنی باید اصلاح قانون مذکور را با جدیت دنبال کند.

گفت و گوی کامل را «« اینجا »» بخوانید

او که می گوید لازم است برای کنترل قدرت در سیستم دموکراسی حتما ابزار استیضاح و سوال برای بخش قانونگذار و مجلس کشورها تعیین شود که این ابزار برای سلامت سیستم نیز مطلوب است، در عین حال تصریح می کند: اما در ایران به کرات با پدیده‌ای مواجهیم که یک وزیر رای اعتماد از مجلس می گیرد اما در کمتر از یک یا ۲ سال توسط همان مجلس استیضاح می شود.

به گفته وی، وزارت صمعت معدن و تجارت وزارتخانه عریض و طویلی است که با مشکلات زیادی مواجه است اما باید در نظر داشته باشیم که وزیر صنعت، معدن و تجارت گناهی ندارد و رفع مشکلات این وزارتخانه نیازمند همراهی سایر دستگاههاست.

وی با اشاره به امتیازات ویژه ای که در زمان تصدی فاطمی در وزارت صمت برای واگذاری زمین به شرکت های دانش بنیان در شهرک ها و نواحی صنعتی می گوید: در این دوره مشوق های بسیار مناسبی برای شرکت های دانش بنیان اختصاص یافته و واگذاری زمین در شهرک ها و نواحی صنعتی کشور به دانش بنیانی ها تسهیل شده است.

عملکرد مناسب در هوشمندسازی و جلوگیری از هزینه های اضافی

این فعال حوزه صنعت، معدن و تجارت معتقد است: همچنین در این مدت سند آمایش توسعه صنعتی، معدنی و تجاری استان ها متناسب با ظرفیت های موجود تدوین شده که توازن منطقه ای در حوزه سرمایه گذاری و محرومیت زدایی را به دنبال داشته است.

 استیضاح در شرایط فعلی ضربه به اقتصاد کشور است

میراث گذشته‌ای که از فاطمی‌امین مطالبه شد/دستور کار استیضاح وزیری که پاسخ هایش قانع کننده بود

گفت و گوی کامل را «« اینجا »» بخوانید

وزیر صنعت حامی تولید است

متن مصاحبه را «« اینجا »» بخوانید

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد اعتقاد دارد که در شرایط کنونی که کشور به لحاظ سیاسی با برخی چالش ها مواجه شده و برنامه‌های تحولی اقتصادی دولت نیز در دست اجراست، با توجه به مسائلی مانند تورم، تغییرات نرخ ارز و تحریم‌ها، استیضاح وزیر صمت عقلانی و به صلاح کشور نیست.

گفت و گوی کامل را «« اینجا »» بخوانید

استیضاح وزیر صمت در شرایط فعلی به صلاح نیست

متن کامل را «« اینجا »» بخوانید

آرش علوی با اشاره به اینکه تغییرات پنج وزیر طی ۱۰ سال گذشته در وزارت صمت برای وزرا عمر مدیریتی بسیار کمی است، اذعان می کند که استیضاح سریع وزیران بویژه در شرایط فعلی برای کشور مطلوب نیست.

به گفته اکبر ابدالی، ابتدا باید گفت آقای فاطمی امین فردی پاک‌دست، سالم، انقلابی، خوش فکر و دارای تفکر سیستمی است و به دنبال حل مشکلات حوزه صنعت، معدن و تجارت کشور به صورت زیرساختی‌ و بنیادین است.

ادامه این مصاحبه را «« اینجا »» بخوانید

اقدام غیرکارشناسی مجلس در شرایط کنونی

به گفته وی، به طور قطع در شرایط فعلی، تعامل و پیگیری مباحث از طریق جلسات کارشناسی و تخصصی و همچنین انتخاب معاونان و مشاوران متخصص در حوزه های صنعت، معدن و تجارت برای شناسایی دقیق مسایل و مشکلات و برنامه ریزی عملی برای رفع آنها بسیار کارآمدتر از استیضاح وزیر است.

یکی از فعالان معدنی در سیستان و بلوچستان با بیان اینکه راهکار حل مشکلات حوزه صنعت و معدن تغییر وزیر نیست، می گوید: مجلس باید به وزیر فرصت حل مشکلات را بدهد و لازم است پیش از هر اقدامی، مسائل در رده‌های پایین‌تر به بحث و تبادل نظر گذاشته شود تا نظر همه فعالان این حوزه تامین شود.

رییس خانه صنعت کردستان معتقد است در شرایط کنونی کشور استیضاح وزیر صمت به معنای استیضاح صنعت ایران است.

به گفته عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی کرمان، این اقدام ۲ موضوع را نشان می دهد که یا استیضاح کنندگان در رای اعتماد نخست دقت کافی را نداشته اند یا اینکه نمایندگان به سرعت نظر خود را تغییر می دهند که هیچ کدام برای کشور مطلوب نیست.

وی که می گوید طبیعی است به برخی اقدامات وزارتخانه نیز نقدهایی وجود داشته باشد، درعین حال تاکید دارد که باید نگاه واقع بینانه به مسائل داشته باشیم زیرا بسیاری از مشکلات مربوط به ۱۰ سال گذشته است.

وی ضمن طرح این موضوع که نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید در بحث استیضاح وزیر صمت تامل و دقت بیشتری داشته باشند، اعتقاد دارد که وزارت صمت در دولت سیزدهم منشاء خدمات و اقدامات اثربخشی در حوزه های اقتصادی بوده که از جمله آن می توان به احیا و فعالیت های چشمگیر معدنی اشاره کرد.

اقدامات چمشگیر برای شفافیت و از بین بردن فساد

به گزارش ایرنا، در شرایطی که پاسخ‌های فاطمی‌امین در جلسات بررسی طرح استیضاح و طبق راستی آزمایی‌ ها برای کمیسیون مربوطه قانع کننده بوده است، اما اکنون باز هم چرخ جریان استیضاح از سوی برخی نمایندگان در سرازیری خانه ملت قرار گرفته است.

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ارومیه با اشاره به اینکه استیضاح وزیر به اوضاع بد اقتصادی دامن می زند، معتقد است این حرکت مجلس در شرایط کنونی غیرکارشناسی بوده و ‌به مصلحت کشور نیست.

کامبیز عرب به خبرنگار می گوید: عملکرد وزیر صنعت، معدن و تجارت در مدت فعالیت کوتاه یکساله‌اش خوب بوده و تلاش کرده برخی از مشکلات صنایع را حل کند.

شهرام زارع معتقد است: ایجاد سامانه شفافیت در وزارت صمت از جمله اقدامات ارزشمند «سیدرضا فاطمی امین» در این وزارتخانه مهم اقتصادی است که از شکل‌گیری هرگونه رانت در این مجموعه جلوگیری می‌کند.

علوی این نکته را هم اضافه می کند که وزارت صمت ۱۰ سال است که مشکل دارد و در این سال ها تعداد فراوانی وزیر جابه جا شدند؛ مشکل وزارت صمت از سیدرضا فاطمی امین نیست بحث بر سر این است که یا ساختار یا انتظارات ما مشکل دارد، وگرنه چرا چنین تغییری را در سایر وزارتخانه ها شاهد نیستیم؟

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی، تحقق شفافیت و هوشمندسازی را از برنامه های مهم دولت سیزدهم عنوان می کند و می گوید: فاطمی امین در شفافیت و هوشمندسازی این وزارتخانه عملکرد مناسبی داشته است.

این کارشناس حوزه اقتصادی معتقد است که اگر اختیارات فراتری به وزیر صمت بدهند، به طوری که همه مسایل مرتبط با این سازمان را خودش مدیریت کند و حق وتو داشته باشد، مشکلات تحمیلی خارج از این مجموعه برطرف می شود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی استان اردبیل می گوید: عملکرد وزیر صنعت، معدن و تجارت قابل دفاع است و آشکار شدن قابلیت‌های او زمان بیشتری را می‌طلبد.

مهدی عبدیان می گوید: وزیر کنونی در حال حاضر یک سال و اندی است که سکان وزارتخانه را با کوله باری از تجربه برعهده گرفته در حال که اگر نفر بعدی یرای این پست گمارده شود همین مدت وزارت زمان می برد تا با وزارتخانه آشنا شود که این کار معقولی نخواهد بود.

جمعی از کارشناسان و فعالان اقتصادی کشور در گفت و گوهایی با خبرنگاران ایرنا به بیان دیدگاه های خود در زمینه طرح استیضاح وزیر صمت پرداختند و مشکلات این وزارتخانه را مطرح کردند، که جزئیات این گفت و گوها در ادامه آمده است: 

تراز مثبت تجاری و رشد صادرات نشانه موفقیت وزارت صمت 

گفت و گوی کامل را «« اینجا »» بخوانید