نائب رئیس اول مجلس خواستار توزیع عادلانه امکانات درمانی در مناطق مختلف کشور شد

وی با اشاره به اعمال سیاست انقباضی دولت در اعطای منابع مالی برای اجرای طرح‌های عمرانی حوزه بهداشت و درمان و ساخت مراکز بیمارستانی گفت: با ادامه روند فعلی، نیازهای زیرساختی کشور در این بخش تامین و تکمیل نخواهد شد.

وی به کار گیری نیروهای متخصص و پرداخت حق‌الزحمه کارکنان بهداشت و درمان در کشور را نیز نامناسب خواند و افزود: در این زمنیه تجدید نظر اساسی لازم است.

به گزارش ایرنا، در این آیین، چند تن از دانشجویان پژوهشگر برگزیده حوزه بهداشت و درمان و علوم پزشکی و سلامت کشور با حضور دکتر بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تجلیل شدند.

در بخش ایده‌های فناورانه این رویداد علمی نیز، فردا از میان ۶۰ ایده فناورانه ارائه شده به دبیرخانه این کنگره در حوزه سلامت، هشت ایده برتر برگزیده نیز در یک پنل تخصصی ارائه و معرفی می‌شود.

بیست و سومین کنگره ملی سالیانه و نهمین همایش بین المللی پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی سراسر کشور از روز گذشته با حضور ۴۰۰ دانشجوی پژوهشگر داخلی و خارجی در شهر اردبیل آغاز شده است.

نائب رئیس اول مجلس یازدهم همچنین بر تامین و پرداخت اعتبارات بخش پژوهش طرح‌های حوزه سلامت تاکید کرد و ادامه داد: اعتبارات پژوهشی باید در جای خود هزینه شود.

فردا همزمان با اختتامیه این کنگره، اولین جشنواره ملی پژوهش و فناوری دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نیز برگزار شده و از منتخبان این جشنواره تجلیل به عمل می‌آید.


منبع: https://www.irna.ir/news/84900271/%D9%86%D8%A7%D8%A6%D8%A8-%D8%B1%D8%A6%DB%8C%D8%B3-%D8%A7%D9%88%D9%84-%D9%85%D8%AC%D9%84%D8%B3-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B9-%D8%B9%D8%A7%D8%AF%D9%84%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A7%D9%85%DA%A9%D8%A7%D9%86%D8%A7%D8%AA-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B7%D9%82نیکزاد همچنین خواستار تامین اقلام دارویی بیماران خاص از طریق کد ملی نیازمندان این داروها شد و اضافه کرد: با این کار، بازار سیاه اقلام دارویی بیماران خاص برچیده شده و عدالت در تامین نیاز دارویی محقق می شود.

وی از تحت پوشش قرار گرفتن هشت میلیون نفر با تصمیم اخیر دولت در پوشش بیمه همگانی قدردانی کرد و ادامه داد: این اقدام همراستا با شعار عدالت محوری دولت و اقدامی ارزشمند بود.

این رویداد مهم با حضور ۵۵۰ نفر میهمان داخلی و خارجی در مدت سه روز در حال برگزاری است و دانشجویانی از کشورهای جمهوری آذربایجان، بحرین، غنا و ازبکستان در بخش بین الملل این کنگره حضور دارند.

همزمان با این کنگره، از سه داروی فناورانه که توسط دانشجویان و مراکز پژوهشی استان اردبیل تولید شده و مرحله ارزیابی علمی را طی کرده است، رونمایی ‌شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی نیکزاد روز پنجشنبه در آیین گشایش نشست‌های تخصصی بیست و سومین کنگره ملی سالیانه و نهمین کنگره بین‌المللی پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی کشور در اردبیل همچنین توزیع تخت‌های بیمارستانی در مناطق مختلف کشور را نیز ناعادلانه خواند و بیان کرد: زیرساخت‌های بیمارستانی متناسب با نیاز مناطق مختلف کشور نیست.

وی با تاکید بر ضرورت اجرای طرح پزشک خانواده افزود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توان اجرای این طرح را به طور کامل دارد.

بنا به اعلام سرپرست علمی این کنگره و همایش ملی و بین‌المللی، یک هزار و ۸۹۴ خلاصه مقاله از سوی دانشجویان داخلی و خارجی به دبیرخانه این کنگره ارسال شده بود که از میان آنها، ۷۱۷ مقاله به منظور ارائه به صورت سخنرانی، پوستر و ای.پوستر انتخاب شده است.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی همچنین خواستار استفاده از فضای خانه‌های بهداشت موجود در روستاها برای گسترش خدمات بهداشت و درمان و اجرای سیاست‌های حمایتی و سلامت دولت در اقصی نقاط کشور و استان اردبیل شد.

وی اظهار کرد: کارکنان بهداشت و درمان کشور در دوره شیوع کرونا با علم و آگاهی از مخاطرات فعالیت در فضای شیوع این ویروس، تلاش مجاهدانه‌ای کردند که باید در تاریخ ثبت و ضبط شود.

نیکزاد با قدردانی از زحمات و خدمات کارکنان بهداشت و درمان و شهدای سلامت در دوره شیوع کرونا گفت: مدیریت کرونا و اجرای موفق طرح واکسیناسیون همگانی یکی از کارهای شاخص دولت سیزدهم بود که جای قدردانی دارد.

نائب رئیس اول مجلس یازدهم، خواستار شکل‌گیری نظام بیمه‌ای قدرتمند در کشور شد و اظهار کرد: برای این کار باید در دولت تصمیم گیری شود چرا که مردم پس از بازنشستگی نباید دغدغه سلامت و تامین حداقل‌های زندگی خود را داشته باشند.

وی تامین امنیت، آموزش و بهداشت را سه وظیفه و تکلیف اصلی حاکمیت دانست و با تاکید بر ضرورت توجه به امر بهداشت بیشتر از موضوع درمان بیان کرد: اگر توجه به حوزه بهداشت بیشتر شود، هزینه درمان کمتر شده و درد و رنج مردم نیز کاهش می‌یابد.