کاربردهای بتن؛ تحقیق درباره انواع بتن و کاربردهای آن ها در زندگی ستاره

کاربردهای بتن؛ تحقیق درباره انواع بتن و کاربردهای آن ها در زندگی ستاره

همچنین مقاومت در مقابل پدیده یخ _ ذوب بطور چشمگیری تقویت می شود . باید توجه داشت که مقاومت فشاری با کاهش نسبت آب به سیمان و افزایش سن بتن‌‌ رابطه مستقیم دارد (افزایش می‌یابد). سدها برای کاربردهای متفاوتی از جمله تولید انرژی، ذخیره آب، کشاورزی و غیره استفاده می شود.

دستورالعمل کرگیری بتن

نسبت به بقیه اجزا تشکیل دهنده بتن تولید کردن سیمان وقت، انرژی و تخصص بیشتری می طلبد. در روش اول ساخت بتن آماده، تمامی مواد تشکیل دهنده نوع تعیین شده بتن با هم مخلوط و در مقادیر مشخص در کارگاه یا کارخانه تهیه می شود. محصول نهایی پس از طی مراحل تولید توسط ماشین آلات مخصوص به محل مورد نظر حمل می شود. در روش دوم اما تمامی ترکیبات بتنی پس از اندازه گیری های دقیق به کامیون های مخصوص منتقل شده و سپس به کارگاه پروژه ارسال می شود.

خمیر سیمان (ترکیب آب با سیمان) طی یک واکنش شیمیایی به نام «هیدراتاسیون» یا آبپوشی سفت می‌شود. واکنش هیدارتاسیون هم در هوای آزاد و هم در زیر آب رخ می‌دهد. قدیمی‌ترین اثر از یک سازه بتنی، مربوط به حدود 7000 سال قبل از میلاد است که در سال 1985 میلادی و طی یک عملیات راه‌سازی در فلسطین کشف شد.

بتن‌های هوادار مقاومت زیادی در برابر پوسته پوسته شدن، فرسودگی و سایش دارند. از انواع بتن گازی یا هوادار می‌توان به فوم و اتوکلاو اشاره کرد. بتن‌های سنگین، با عنوان بتن با چگالی بالا نیز شناخته می‌شود. چگالی این نوع از بتن‌ها بین 3000 تا 4000 کیلوگرم بر متر مکعب تغییر می‌کند. ساخت بتن‌های سنگین با استفاده از خرده سنگ‌های دارای چگالی بالا به عنوان سنگدانه صورت می‌گیرد. یکی از متداول‌ترین مواد مورد استفاده در بتن‌های سنگین، باریت (با وزن مخصوص 4.5) است.

واش بتن همان بتنی است که در کف‌پوش پارک‌ها، پیاده‌روها و حیاط‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. کاربرد این نوع بتن بیشتر برای محوطه‌سازی است به همین دلیل در ساخت آن از دانه‌های معدنی استفاده می‌شود که دارای شرکت قالب بتن رنگ طبیعی هستند. این نوع کف‌پوش به دلیل مقاومت بالایی که در برابر سرما و گرما دارد، گزینه مناسبی برای معابر پررفت‌وآمد شهری است. به علاوه این نوع بتن در اندازه‌های مختلف استاندارد تولید می‌شود و البته امکان تولید آن در اندازه‌های سفارشی نیز وجود دارد. این محصول در دو رنگ تیره و روشن برای استفاده در کف‌پوش مکان‌های عمومی و منازل تولید و به بازار عرضه می‌شود.

بتن معمولی ، به بتنی گفته می‌شود که مخلوطی از آب، سیمان پرتلند، شن و ماسه است. در ساخت بتن معمولی مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما نباید در ساخت بتن مسلح یا پیش‌تنیده به دلیل امکان واکنش شیمایی با فولاد و احتمال زنگ زدگی استفاده شود. میزان آب لازم برای واکنش‌های شیمایی در بتن‌‌ حدوداً ۲۰ درصد وزن سیمان است. وابسته به نوع کاربرد، برای سهولت بیشتر بتن ریزی و تراکم باید نسبت آب به سیمان از ۰٫۲ بزرگتر باشد. در دسترس و ارزان بودن مواد اولیه و مقاومت بالای بتن از اساسی‌ترین دلایل استفاده روز افزون آن است. همانطور که گفته شد بتن با توجه به نوع و ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی در سازه‌های مختلف کاربرد دارد.

  • این نوع بتن‌ها در زمان احتیاج به محل پروژه انتقال داده می‌شوند و از مزیت‌های آن سرعت بالای اجرا می‌باشد.
  • توجه کنید که میزان مواد جامد این آب، نباید از ۱% وزن کل سنگدانه‌ ها بیشتر باشد.
  • بتن سبک به عنوان یکی از مصالح نوین تولید شده در سال‌های اخیر دارای قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی است که توانسته نظر بسیاری از مهندسین را به خود جلب نماید.
  • امروزه این نوع بتن‌ها در کف، طاق و دیگر سطوح سازه مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • بتن به عنوان یکی از مصالح ساختمانی برای ساخت سازه های دریایی، اسکله ها، باراندازها، موج شکن ها و غیره استفاده می شود و عملکرد آن به طور کلی خوب بوده است.
در ساخت این بتن‌ از سیمان، شن و ماسه استفاده می‌شود و این مصالح با میزان آب کم، با غلتک به یکدیگر فشرده می‌شوند. برخی از سنگدانه‌ های معمولی جهت ساخت بتن سبک استفاده می‌شوند. سیمان و آب با یکدیگر فعل‌ و انفعالات شیمایی حرارت‌زا انجام می‌دهند. در نتیجه این واکنش‌ها ماده‌ای ژله‌ای و چسبنده ایجاد می‌شود، که دانه‌های داخل بتن‌‌ به یکدیگر چسبیده و به ماده سختی تبدیل می‌شوند. در بتن مسلح از فولاد استفاده شده که ضریب انبساط حرارتی یکسانی با بتن دارد. درنتیجه در اثر تغییر حرارت ترک در بتن ایجاد نشده و تنشی بر آن وارد نمی‌شود.

۵- بتن سبک (Lightweight Concrete)