دولت با حمایت مالی و معافیت مالیاتی به کسب‌وکارهای مجازی کمک می‌کند

طاهری مهلت سه ماه وزارت ارتباطات را بازه‌ای طلایی برای اجرای این بسته خواند و گفت: خود وزیر هم در اینباره گفت که وزارت ارتباطات و دولت نسبت به فوریت مساله اذعان دارد و از این نظر امکانات و نیروی انسانی در وزارتخانه برای انجام این کار بسیج شده است.

وی با تاکید بر این که نحوه اجرای نادرست قانون توسط دستگاه متولی می‌تواند اثر حمایت‌های در نظر گرفته شده برای کسب و کارها را خنثی کند، گفت: باید ساز وکارها به گونه‌ای تعیین شود که کسب‌وکار در یک فضای شفاف و سالم بتواند موارد مورد نیاز حمایتی که حاکمیت به وی متعهد شده است را دریافت کند.

وی خاطرنشان کرد: مجلس برای برای هر گونه کمک حقوقی و تقنینی برای تقویت فعالیت کسب و کارهای مجازی آمادگی دارد.

طاهری رویکرد حاکمیت در مباحث فضای مجازی را حمایت از کسب و کارها در این حوزه خواند و گفت: کسب و کارهای مجازی با فراز و نشیب‌های مختلفی در این سال‌ها مواجه بوده‌اند که دلیل آن بی‌قانونی و فقدان چهارچوب برای فعالیت این صنف تازه نفس و جدیدالورود به عرصه کسب و کارها بوده است.

طاهری با تاکید بر این که هویت دهی مستقل به کسب و کارهای مجازی نیازمند اقدامات فرهنگی نیز هست، گفت: مساله تبلیغات در این زمینه بسیار موثر است و خوشبختانه وزارت ارتباطات در بسته حمایتی خود از صدا و سیما در این زمینه استفاده می کند و باید این اقدام از طریق رسانه ملی صورت پذیرد تا هم امکان تسهیل مسائل مکالی در سطح حاکمیتی باشد و کسب و کارها نیاز به پرداخت مالی پیدا نکنند و هم در برگیری گسترده صدا و سیما در این زمینه موثر واقع شود.

طاهری با اعلام این که باید حمایت های همه جانبه با توجه به وضعیت دو ماهه گذشته از کسب و کارهای فضای مجازی  صورت بگیرد، گفت: این حوزه از جمله مهمترین زیرحوزه‌های دانش بنیان بوده و بسیار اشتغال زا است و باید موانع توسعه آن سریعاً برداشته شود چرا که بر اساس آمارها بخش قابل توجهی از خانوارها در حال حاضر از طریق فضای مجازی معیشت خود را تامین می‌کنند.

نماینده مردم طارم و زنجان در مجلس با بیان این که مجلس در دو ماه اخیر در جریان مشکلات ناشی از محدودیت‌های اینترنت برای این کسب و کارها بود، گفت: این مشکلات کسب و کارهای مجازی زندگی قشری از جامعه را مدنظر قرار داد؛ دغدغه‌ها و نگرانی‌ها درباره این قشر به حدی بود که وزیر ارتباطات با حضور در صحن مجلس به سوالات نمایندگان پاسخ داد.

نماینده مردم طارم و زنجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت خوبی که در بین فعالان همین کسب و کارها وجود دارد، هرگونه طرح یا لایحه‌ای که قرار است برای سیر مراحل قانونگذاری به مجلس بیاید، باید از دل همین کسب و کارها بیرون بیاید و شالوده کلی آن را خودشان طراحی کنند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84948143/%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%A8%D8%A7-%D8%AD%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D9%88-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D9%81%DB%8C%D8%AA-%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D8%B3%D8%A8-%D9%88%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%AC%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%DA%A9%D9%85%DA%A9

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس موضوع حمایت‌های مالی و معافیت‌های مالیاتی را اولویت برای اجرای این بسته حمایتی توصیف و تصریح کرد: در بحث‌های مالیاتی و حمایت‌های مختلف بهتر است ورود کنند تا انشاءالله شرایط عوض بشود و به حالت عادی برگردد.

رییس کمیسیون صنایع و معادن با تاکید بر این که هویت دادن از دو کانال ثبت رسمی و حمایت‌های متداوم با ابزار معرفی و تبلیغات، از کسب و کارهای فضای مجازی باید مورد توجه و پیگیری وزارت ارتباطات باشد، گفت: موضوعی که دولت و صاحبان مشاغل نیاز دارند یک هویت دهی مستقل به کسب و کارهای فضای مجازی است حالا هم خوشبختانه وزارت ارتباطات به مساله ورود پیدا کرده است.

وی بسیاری از مشکلاتی که امروز کسب و کارهای مجازی با آن روبرو هستند را به دلیل عدم حمایت از منافع آنها در نهادهای قانونی توصیف و تصریح کرد: پیش از این از حیات و شاکله این کسب و کارها حمایت نمی‌شد و اقلیت خاص بر اتحادیه‌های مختلف حاکم بود و البته خود این کسب و کارها نیز به دلیل نوع ذائقه جامعه مایل نبودند به پلتفرم‌های داخلی بیایند و ترجیح می‌دادند در فضای بدون حمایت و چهارچوب قانونی روی بستر پلتفرم های خارجی بمانند.

مجلس برای برای هر گونه کمک حقوقی و تقنینی برای تقویت فعالیت کسب و کارهای مجازی آمادگی دارد

مصطفی طاهری در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا، با استقبال از بسته حمایتی وزارت ارتباطات برای حمایت از کسب و کارهای فضای مجازی گفت: این کسب و کارها در شرایط فعلی و محدودیت‌های اعمال شده روی اینترنت و برخی پلتفرم‌های خارجی نمی‌توانند همچون گذشته کسب و کار و درآمد خود را داشته باشند و باید بستر فعالیت خود را تغییر دهند که این کار ممکن است به آن‌ها آسیب بزند.

کسب و کارهای فضای مجازی باید هویت مستقل از طرق قانونی و فرهنگی پیدا کنند