سالن‌های ورزشی چند منظوره- 1-اصول و ضوابط طراحی معماری | memarinavaz

استادیوم های ورزشی بزرگ در برخی نقاط توانسته اند یک عنصر ضروری در چشم انداز شهری شوند. یک نقطه متمرکز برای دست یابی به آرمان های گوناگون ورزشی، فرهنگی و در کل هدفی بزرگ برای اقتصاد باشند. به لطف المپیک ها و سایر رویدادهای مهم ورزشی که هر ساله در گوشه ای از دنیا و هر روزه صورت می گیرند. استادیوم های ورزشی می توانند نماد آرمان های یک ملت باشند و قادر هستند هزاران نفر گردشگر را به خود جلب کنند. جهت طراحی سالن ورزشی، استخر و ورزشگاه توسط مهندسین خلاق و با تجربه در این زمینه ، با ما تماس بگیرید.

  • – عرض راهروها می‌تواند حداقل ۱۲۰ سانتیمتر و در مواقع استثنایی (محدودیت‌هایی که فضا یا سازه ایجاد می‌کند) حداقل ۱۰۰ سانتی‌متر در نظر گرفته شود لیکن عرض ۱۵۰ سانتیمتر توصیه شده است.
  • دسترسی مناسب از این فضا به فضاهای فرعی و خدماتی مانند بوفه (در برخی از سالن‌ها ارائه خدمات به صورت سلف‌سرویس است)، کافی‌شاپ،‌ سرویس‌بهداشتی،‌ وضوخانه و نمازخانه اختصاصی باید فراهم باشد.
  • البته در طراحی سالن های ورزشی نیز به دلیل سرپوشیده بودن باید شرایط اقلیمی و محیطی برای قرار گیری طرح مد نظر باشد ولی از اهمیت کمتری برخوردار است.
  • همچنین منابع معتبر دیگری نیز در رابطه با جزئیات طراحی فضاهای مختلف ورزشی از جمله Stadia (A design and development guide) و Stadium ATLAS (Technical Recommendatious for Grand Stands in Modern Stadia) در طراحی این ورزشگاه مورد توجه قرارگرفته‌اند.
  • طراحی دیوارهای باشگاه یک ویژگی محبوب و لازم در طراحی مدرن سالن ورزشی است.
  • دسترسی سالن‌ها شامل دسترسی بازیکنان، دسترسی تماشاچیان دسترسی وسایل نقلیه موتوری و دسترسی‌های خاص مانند میهمانان ویژه (VIP) و خبرنگاران می‌باشدکه در هر مورد امکان دسترسی به شرح زیر فراهم می‌گردد.

سالن‌های ورزشی چند منظوره- 1-اصول و ضوابط طراحی معماری | memarinavaz

به منظور توزیع بهتر نور طبیعی در داخل سالن‌ها بهتر است از سقف‌های کاذب استفاده شود و سیستم روشنایی مصنوعی در سقف‌ها باید هم سو با منابع روشنایی طبیعی باشد زاویه تابش نور از منبع نورانی در سقف با افق دید بازیکن تا حداقل۳۰ درجه قابل قبول است. از ملزومات دیگر که به منظور رفاه معلولین می‌باید مدنظر قرار گیرد، راه‌های مختلف اعلام خطر است. منطقه تعویض با طول ۵ متر در مقابل نیمکت تیم‌ها واقع شده است، و هر دو انتهای آن با خطی به طول ۸۰ سانتی‌متر و به عرض ۸ سانتی‌متر مشخص شده که ۶۰ سانتی‌متر آن درون زمین و ۴۰ سانتی‌متر آن در خارج آن قرار گرفته است. در مقابل وقت نگه‌دار به فاصله ۵ متر از هر طرف باید فضای خالی وجود داشته باشد. استادیوم های ورزشی دارای عناصری مثل ردیف های صندلی، پله ها و رمپ ها و … هستند و نمی توان در شکل آنها ابتکار به خرج داد زیرا که مسئله دید تماشاگران و رسیدن به ظرفیت مطلوب استاندارهای معینی را ایجاد کرده و دست طراحان را برای طراحی های خاص مبلمان ورزشگاه ها بسته است. میزان انعکاس نور در سقف سالن۰.۶ تا ۰.۸ توصیه می‌شود، که برای تامین این میزان انعکاس باید از رنگ‌های روشن استفاده نمود.

یک باشگاه ورزشی می تواند با استفاده از رنگ های اسپرت و جذاب، کفپوش های متنوع، کاشی و سرامیک های مدرن سرویس ها و مشاعات، پنجره های شیشه ای بلند با استفاده از گیاهان طبیعی و غیره تقویت شود. استفاده از امکانات و ویژگی هایی مانند سالن ماساژ و سونا، آرایشگاه، بوفه و فروشگاه ورزشی، فضاهای بازی، استفاده از آینه های بلند، گیاهان طبیعی، آبنما، استفاده از متریال چوب و آجرهای مدرن، نورپردازی مدرن و هوشمند، ویدیو پروژکتور، سیستم موسیقی، راحتی و آرامش ورزشکاران را به همراه دارد. گروه معماری آرامش با مدیریت و طراحی مهندس اشکان اذانی این اصول مهم را اجرا نموده است. روشنایی فضاهای ورزشی از دیگر نکاتی است که باید در طراحی اصولی این سالن ها مد نظر قرار داده شود. معمولا سالن هایی که از پنجره های بزرگ بهره مند هستند، در طول روز از روشنایی طبیعی استفاده برنامه فیزیکی سالن ورزشی جدول ریزفضاهای ضوابط طراحی سالن ورزشی می کنند.

پارکینگ در طراحی معماری سالن‌های ورزشی

هرچه فاصله سکوها از زمین مسابقه بیشتر باشد سکوها شیب کمتری خواهند داشت و در نتیجه ارتفاع بالاترین سکو هم کمتر خواهد شد. در این رابطه باید منابع مالی، محدودیت عرصه سایت و مقدار حداکثر فاصله تا زمین مسابقه رعایت شود. فاصله سکوهای تماشاگران از زمین مسابقه برای جهت طولی زمین ۶ متر و برای جهت عرضی ۷.۵ متر در نظر گرفته می شود. به منظور کمک به افرادی که دچار ضعف بینایی میباشند باید از قراردادن برخی موانع همچون زیر سیگاری های پایه‌دار و مانند آن در راهروها اجتناب شود. سطوح صاف دیوارها و استفاده از نرده به عنوان دستگیره، برای معلولین جسمی- حرکتی که مستعد عدم تعادل می باشند، کمک موثری است. پوشش کف باید غیرلغزنده و راحت بوده و در برابر خراش و فرورفتگی مقاوم باشد.

برنامه فیزیکی مهد و خانه کودک جدول ریزفضاهای ضوابط طراحی مهد و خانه کودک pdfوppt

هر تیمی که سرویس را از دست بدهد بازیکنان تیم مقابل که صاحب سرویس شده‌اند باید در جهت عقربه‌های ساعت بچرخند به طوری که هر نفر جای نفر بعدی را گرفته و در منطقه سرویس قرار گیرد. بازی والیبال توسط دو تیم ۶ نفری انجام می‌شود که هر تیم می‌کوشد با عبور دادن توپ از روی تور با استفاده از دست، ‌آن را در زمین حریف بخواباند. تیم بوم استودیو خدمات راه اندازی، دکوراسیون و معماری باشگاه  را به صورت تخصصی با بالاترین کیفیت انجام می‌دهد. برای دیدن نمونه پروژه‌ها در شهر های  تبریز ، شیراز نیز مقالات آن را می‌توانید مشاهده کنید. همچنین طراحی رختکن سالن ‌های ورزشی در اردبیل باید بسیار خاص باشد تا انرژی را در هنگام ورود به افراد بدهد. معمولا در طراحی رختکن‌ها 2 متر مربع فضا برای هر نفر در نظر گرفته می‌شود.

طراحی داخلی در تبریز