رییس مرکز پژوهشهای مجلس در تشریح اصلیترین پیامدهای ازدحام ترافیکی، تصریح کرد: آلودگی رو به فزونی هوا، صدا، خاک، اتلاف حجم عظیمی از منابع مالی دولت در قالب یارانه سوخت، اتلاف وقت و انرژی شهروندان، کاهش قابلیت خدماترسانی سیستم حمل و نقل عمومی، فشار زیاد بر منابع عمومی به واسطه به کارگیری راهحلهای سختافزاری گران قیمت، از هم گسیختگی و کاهش تعاملات اجتماعی، کاهش انگیزه شهروندان برای گردشگری و بازدید از اماکن دیدنی شهر، کاهش سرمایهگذاری های مولد در مناطق مرکزی شهر و به تبع آن کاهش رونق اقتصادی و کاهش امکان بهرهگیری از ظرفیتهای اقتصادی و اجتماعی فراوان کلانشهرها به ویژه تهران به واسطه دشواری تردد در ساعات اصلی روز، از مهمترین پیامدهای ترافیکی هستند که هزینههای هنگفتی را بر اقتصاد کشور و سبد خانوار تحمیل میکند.
رییس مرکز پژوهشهای مجلس افزود: در این طرح رویکرد اصلی ذینفع کردن شهروندان در کاهش پیمایش با خودروی شخصی، بهبود رفتار ترافیکی و افزایش استفاده از حمل و نقل عمومی با ابزارهای فناورانه، مالی و بیمهای است. به طوری که هر میزان شهروندان پیمایش کمتری نسبت به میانگین کلی تردد خودروهای شخصی در شهر داشته باشند انتفاع بیشتری خواهند داشت و میتوانند با استفاده از منافع مالی حاصله به طور رایگان از حمل و نقل همگانی با کیفیت بالا بهرهمند شوند.
نگاهداری ادامه داد: از آنجایی که با اجرای طرح مدیریت هوشمند پیمایش خودروها، به موازات کاهش ازدحام ترافیکی در اثر کاهش پیمایش، منابع مالی قابل توجهی وارد چرخه حمل و نقل عمومی میشود، صرفه اقتصادی سرمایهگذاری در حمل و نقل عمومی افزایش مییابد و موجب تمایل بیشتر سرمایهگذاران بخش خصوصی به این صنعت میشود. افزایش سرمایهگذاریها در این حوزه توسط بخش خصوصی واجد صلاحیت در کنار شهرداریها، ارتقای کیفیت حمل و نقل همگانی و دسترسی مردم به آن در کنار کاهش هزینهها را به دنبال خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: به نظر میرسد از این راه چرخههای معیوب موجود متوقف شده و مسیر پایدارسازی و افزایش بهرهوری آمد و شد در شهر و در نتیجه آن افزایش رضایتمندی مردم و کاهش هزینههای سوخت و آلودگی هوا حاصل میشود.
به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، بابک نگاهداری روز چهارشنبه درباره این طرح توضیح داد: مرکز پژوهشهای مجلس با آسیب شناسی دقیق از مجموعه عوامل دخیل و به منظور مواجهه کارآمد با ابرچالشهای زنجیرهای بنزین، ترافیک و آلودگی هوا، طرحی با عنوان مدیریت هوشمند پیمایش خودروها تهیه کرده است.
نگاهداری با بیان اینکه معضل ترافیک و آلودگیها در شهر تهران ابعاد وسیعتری نسبت به سایر شهرها دارد، تاکید کرد: راهحلهایی که تاکنون برای برخورد با معضل ترافیک در پیش گرفته شده، نتوانسته اثربخشی لازم را در پی داشته باشد.
رییس مرکز پژوهشهای مجلس تاکید کرد: برای افزایش جذابیت حمل و نقل عمومی میبایست سرمایهگذاریهای کلانی صورت گیرد و کیفیت خدماترسانی در این بخش ارتقاء یابد. سرمایهگذاران برای توسعه کمی و کیفی حمل و نقل عمومی میبایست ترغیب شده و کسب و کارهای پایدار در این حوزه شکل گیرد.
رییس مرکز پژوهشهای مجلس با بیان اینکه این برتری معلول عوامل مختلف و خود مولد آثار و چرخههای معیوب متعددی است، گفت: هزینه سفر شخصی و در کنار آن دسترسی و کیفیت سفر عمومی از مهم ترین این عوامل هستند. برای کاهش فاصله یاد شده، استفاده از اهرم های اقتصادی و در کنار آن ایجاد زمینههای فرهنگی میتواند راهگشا باشد.