کاظمی: آموزش‌وپرورش برای تحقق سند بنیادین برنامه چهار ساله دارد

در ادامه این نشست، معاونان، مدیران و کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس و وزارت آموزش و پرورش به بررسی برخی مسائل مرتبط همچون بودجه این وزارتخانه در تحقق احکام برنامه هفتم پیشرفت، وظیفه نظام آموزش‌وپرورش بر کاهش آسیب‌های اجتماعی، طرح تقویت نظام آموزش‌وپرورش، اجرای سند تحول بنیادین و … به بحث و تبادل نظر پرداختند.


منبع: https://www.irna.ir/news/85657530/%DA%A9%D8%A7%D8%B8%D9%85%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D9%88%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%B4-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%AD%D9%82%D9%82-%D8%B3%D9%86%D8%AF-%D8%A8%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%DA%86%D9%87%D8%A7%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF

نگاهداری با اشاره به اینکه در جلسات متعددی برای تدوین احکام بودجه و احکام برنامه هفتم موضوعات مرتبط با وزارت آموزش‌ و پرورش مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، توضیح داد: اهمیت مسئله تعلیم و تربیت در جامعه ما بسیار مشهود است و می توانیم با همکاری بیشتر، هم برای کاهش آسیب‌های اجتماعی برنامه‌ریزی کنیم و هم گام‌های مهمی برای برآورده کردن نیازهای آموزش ‌و پرورشی مردم برداریم.

وی توسعه همکاری بین مرکز پژوهش‌های مجلس و وزارت آموزش‌ و پرورش را ضروری دانست و گفت: با همکاری بیشتر می‌توانیم از نظرات کارشناسان این مرکز و تجربه مدیران وزارتخانه برای پیشبرد اهداف آموزشی و تربیتی کشور بهره بگیریم.

نگاهداری: برنامه هفتم بسترهای اجرای سند تحول بنیادین آموزش وپرورش را فراهم کرده است

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برای دستیابی به اهداف سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، برنامه چهار ساله داریم، خاطرنشان کرد: تحقق این سند و همچنین عملیاتی کردن برنامه هفتم، اهداف اصلی ما برای این وزارتخانه است و به همین منظور کارگروهی با جدول زمان بندی مشخص برای تحقق این اهداف، تشکیل شده است.

آموزش‌ و پرورش برای تحقق سند بنیادین برنامه چهار ساله دارد

وی در ادامه به تبیین احکام برنامه هفتم توسعه در مورد آموزش‌ و پرورش شامل ۳۲ حکم پرداخت و گفت: برخی از این احکام قابلیت اجرایی با توان و منابع مالی آموزش‌ وپرورش را ندارد و منابع مالی جداگانه باید برای آن پیش‌بینی شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در این نشست با اشاره به ضرورت توجه بیشتر به تربیت نسل جدید، اظهار کرد: برنامه هفتم پیشرفت بسترهای لازم برای اجرای سند تحول بنیادین و تقویت نظام آموزش‌وپرورش فراهم کرده که باید با برنامه‌ریزی دقیق و منسجم در این مسیر گام برداشت.

وی با اشاره به اینکه در وزارت آموزش ‌و پرورش برای چهار سال آینده برنامه عملیاتی و مشخصی تدوین شده تا مسیر راه وزارتخانه مشخص باشد، افزود: ما در آغاز سال تحصیلی استان‌های کشور را از نظر وضعیت کلاس‌های درسی به سه حالت نرمال، در معرض بحران و بحرانی تقسیم‌بندی کردیم تا شرایط کشور در این زمینه معلوم شود و در حدود ۱۲ یا ۱۳ استان، با کمبود معلم و کلاس مواجه بودیم که برای وضعیت‌های مختلف طراحی و پیش بینی کردیم.

به گزارش ایرنا از مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، نشست مشترک مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و وزارت آموزش و پرورش با حضور بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و علیرضا کاظمی، وزیر آموزش‌ و پرورش و جمعی از معاونان و مدیران دو طرف (امروز سه‌شنبه، ۲۲ آبان ۱۴۰۳) در مرکز پژوهش‌های مجلس، برگزار شد.

کاظمی بیان کرد: معتقدم تا زمانی که معماری نظام تعلیم و تربیت و تحول برنامه درسی، بازتعریف نشود، تحولی در نظام تعلیم و تربیت کشور رخ نخواهد داد. درحال حاضر آموزش‌وپرورش ما بر محور آموزش حرکت می‌کند که باید به محوریت تربیت تغییر یابد.

علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش در این نشست با تاکید بر اهمیت گسترش همکاری مشترک بین مرکز پژوهش‌های مجلس و وزارت آموزش‌ و پرورش، ابراز امیدواری کرد که این همکاری بتواند خلاء‌ها و مشکلات موجود در نظام تعلیم و تربیت کشور را تا حد زیادی کاهش دهد.