تاثیر مناقشات بین‌المللی بر تامین کالاهای اساسی/ بی‌توجهی به امنیت غذایی به کشور لطمه می‌زند

این نماینده مجلس تاکید کرد: برنامه‌ هفتم توسعه با اولویت امنیت غذایی و تغییر الگوی کشت است که مجلس یازدهم نسبت به این راهبرد ملی اهتمام جدی دارد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس از سازمان برنامه و بودجه خواست نسبت به تامین اعتبارات لازم بخش‌های مختلف اهتمام جدی داشته باشد تا انتظارات و امید ایجاد شده در بین مردم و جامعه هدف محقق شود.

وی با تاکید بر اینکه دانش‌بنیان کردن بخش کشاورزی به طور جدی نیازمند پشتوانه اعتباری است، گفت: اگر شرایط مناسب و لازم برای شرکت‌های دانش‌بنیان که عمده آن مربوط به اعتبارات مالی و تجاری‌سازی محصولات تولیدی آنها است، فراهم شود، ارتقای سهم ۴ درصدی این حوزه در بخش کشاورزی وجود دارد.

عسکری یادآور شد: دولت مکلف به اجرای اسناد ملی است که در راستای اجرایی شدن برنامه الگوی کشت در تهیه و تدوین بودجه ۱۴۰۲ از پیشنهادات و نظرات که براساس نیاز کشور و منطبق بر سیاست‌های جهاد کشاورزی است، استقبال خواهیم کرد.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های علمی ۲۵۰ هزار نفر فارغ‌التحصیل بخش کشاورزی اظهار داشت: کشاورزان پیشرو با همکاری خبرگان بخش کشاورزی و بر اساس شعار سال جهت رسیدن به یک نقطه مطلوب محقق می شود تا کشاورزی در مسیر علمی خود توسعه پیدا کند.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم افزود: دنیا متوجه اهمیت موضوع امنیت غذایی شده است و اگر تدبیر و چاره‌اندیشی نکنیم قطعا آسیب جدی خواهیم دید.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، محمد جواد عسکری روز دوشنبه در نخستین اجلاسیه سراسری الگوی کشت محصولات کشاورزی و ابلاغ سند کشت محصولات استان‌ها در سال زراعی ۱۴۰۲ که با حضور معاون‌ اول رئیس‌جمهور برگزار شد، گفت: در شرایط فعلی که مناقشات بین‌المللی هم بر تامین نیاز مصرفی کشور به ویژه در کالاهای اساسی نظیر گندم و حتی نهاده‌های دامی تاثیر گذاشته است، باید با راهکارهای مناسب نسبت به ارتقای توان تولید گام‌های موثر برداریم.

عسکری با اشاره به نقش‌آفرینی رسانه‌ها در ترویج فرهنگ تولید با کیفیت و بهینه محصولات کشاورزی، گفت: برای توجه به فرهنگ‌سازی نیاز است تا شبکه ملی کشاورزی در سازمان صدا و سیما راه‌اندازی شود که تحقق این موضوع بسیار لازم و حیاتی است.

عسکری در رابطه با ظرفیت‌های صادراتی کشور در زمینه محصولات و فرآورده‌های کشاورزی گفت: با جمعیت قابل توجهی که در کشورهای همسایه وجود دارد اگر به مزیت‌های نسبی و رقابتی حوزه صادراتی توجه ویژه شود در مسیر توسعه به ویژه در ارزآوری به بهره‌برداری مناسبی دست خواهیم یافت.

عسکری با بیان اینکه از برنامه تحولی الگوی کشت دهها سال می‌گذرد اما نتایج مطلوبی تاکنون نداشته‌ است، خاطرنشان کرد: باید تمامی دستگاه‌های مرتبط با اجرای برنامه ملی اصلاح الگوی کشت با محوریت استانداران و فرمانداران که خط مقدم این عرصه هستند در رسیدن به اهداف این حوزه گام بردارند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84908879/%D8%AA%D8%A7%D8%AB%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D9%86%D8%A7%D9%82%D8%B4%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%84%D9%84%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%AC%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D9%87