قالیباف لایحه افزایش حقوق را به کمیسیون برنامه باز گرداند

در ادامه رییس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: چیزی که در کمیسیون ارائه دادند، با این موضوع فرق می کند و کلمات به گونه ای مطرح شده که سقف لایحه حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان سقف افزایش یافته است که این از سوی دولت شدنی نیست از نمایندگان می خواهم سقف لایحه دولت را در نظر بگیرید تا باری از دوش شاغلان و بازنشستگان برداریم.

پس از اظهار نظر مخالفان و موافقان لایحه مسعود میرکاظمی رییس سازمان برنامه و بودجه در دفاع از لایحه دولت گفت: با اتفاقاتی که بعد از تصویب بودجه ۱۴۰۱ رخ داد و قیمت های جهانی در اسفند سال گذشته و بعد از نوروز افزایش یافت، همچنین با توجه به جنگ اوکراین و روسیه که به وقوع پیوست، قیمت کالاها افزایش یافت. با توجه به افزایش ۵۸ درصدی و ۳۸ درصدی حقوق کارگران طبق قانون کار، لازم بود برای بازنشستگان و کارمندان کشوری و لشکری ترمیم حقوق در ماه های باقیمانه سال انجام شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه – ۲۴ مهر- مجلس شورای اسلامی بررسی لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشگری در دستور کار صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

قالیباف گفت: در حل مشکلات بازنشستگان لشگری و کشوری چه افرادی که مشمول قانون مدیریت خدمات کشور هستند و چه افردی که مشمول قانون نظام پرداخت هماهنگ کارکنان دولت هستند. دولت و مجلس مصمم هستند به کارکنان دولت کمک کنند اما باید با ظرفیت های دولت هماهنگ باشد.

قالیباف اعتراض دولت را وارد دانست/ لایحه به کمیسیون بازگشت

میر کاظمی تاکید کرد: از نمایندگان می خواهم سقف در نظر گرفته شده در لایحه بودجه را به هیچ عنوان افزایش ندهند. البته هر تغییری لازم است در متن اعمال کنید ولی هیچ تغییری در سقف ایجاد نکنید.

وی ادامه داد: این مجلس ۳۸ هزرا میلیارد تومان در قالب لایحه بودجه برای رتبه بندی اختصاص داده سازمان برنامه به ۸۰ هزار نفر از معلمان پیمانی می گوید باید امتحان دهید تا پولتان را بدهیم، ما می خواهیم بگوییم پول معلمان را بدهید، بدون اینکه امتحانی گرفته شود.این مصوبه هیچ بار مالی ندارد.

وی ادامه داد: در سال جاری فقط ۱۵ هزار میلیارد تومان سررسید اوارق است که تسویه می کنیم یعنی حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان امسال تسویه اوراق وجود دارد که قبلا مصرف شده است. ولی به رغم همه مشکلات و فشاری که در موضوع منابع وجود دارد، جلسات زیادی در دولت در نظر گرفته شد تا ترمیم حقوق کارمندان کشوری و لشکری در نظر گرفته شود.

وی تاکید کرد: به علت اینکه در گزارش کمیسیون برنامه و بودجه ابهام وجود دارد طبق ماده ۱۵۳ این لایحه را به کمیسیون باز می گردانم، کمیسیون، گزارش خود را نهایی کند تا در صحن بررسی شود.


منبع: https://www.irna.ir/news/84913282/%D9%82%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%A8%D8%A7%D9%81-%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%AD%D9%87-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D9%85%DB%8C%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B2-%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%AF

 در ادامه محمد باقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در مورد تغییرات لایحه دولت در کمیسیون برنامه و بودجه گفت: در کمیسیون برنامه و وبودجه مقرر شد نام این لایحه به عنوان لایحه اصلاح قانون بودجه ۱۴۰۱ تغییر کند تا ترمیمی در حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری انجام شود ، بنابر این نام لایحه تغییر کرد.

در پایان نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات  لایحه دوفوریتی متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشگری با ۲۰۰ رأی موافق، ۱۸ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۳ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

وی ادامه داد: دیروز جلسه ای در این خصوص داشتیم، اختلاف نظر در مورد اصلاحات کمیسیون در لایحه دولت وجود دارد طبق آیین نامه داخلی مجلس نباید سقف لایحه بیش از پیش بینی دولت افزایش یابد زیرا با اصول قانون اساسی مغایرت دارد.

رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: البته تحقق منابع لایحه بودجه در حدود ۷۰ درصد است، در خواست دارین مجلس شورای اسلامی در جلسه غیرعلنی تشکیل دهند تا درباره منابع و مصارف بودجه توضیحات ارائه دهم تا عزیزان در جریان این موضوع قرار بگیرند که دولت چگونه با توجه به بدهی های سربار شده گذشته، کشور را اداره می‌کند.

 در ادامه حمیدرضا حاجی بابایی رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در دفاع از گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص این لایحه گفت: آقای میرکاظمی در این خصوص ابهاماتی دارد،که باید بر طرف شود، ایشان ابهام داشت که سقف رفته بالا اما مجلس به میزان پولی که دولت کمک کرده سقف را افزایش داده است فقط ۳ هزار میلیارد تومان اختلاف نظر داریم که ۲ هزار میلیارد برای کمیته امداد و ۱۰۰۰ میلیارد برای ایثارگران است.

حاجی بابایی: فقط ۳ هزار میلیارد تومان با دولت اختلاف نظر داریم

اعتراض دولت به اعمال تغییرات مجلس در لایحه افزایش حقوق