نماینده مجلس: اجرای اسناد بالا دستی آموزش و پرورش بر زمین‌مانده است



به گزارش ایرنا، حسین امامی‌راد روز چهارشنبه در ششمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان خراسان رضوی و نشست مشترک اعضای شورا و روسای ادارات آموزش و پرورش، با رویکرد «ایمان و مردم باوری در سیره امام خمینی (ره)» افزود: دولت با توجه به این اسناد، باید بتواند افق‌های روشنی برای آموزش و پرورش کشور رقم بزند.

وی ادامه داد: در برنامه هفتم توسعه کشور و با نگاه بر ایجاد فضای مناسب برای تعلیم و تربیت دانش آموزان، ۲۰۰ مجتمع بزرگ مقیاس آموزشی در نظر گرفته شده است تا شاهد تحول در نظام آموزشی کشور باشیم، از این رو باید از ظرفیت های قانونی در نظر گرفته شده بهره برد.

نماینده مردم چناران، طرقبه‌شاندیز و گلبهار در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: برای اولین بار در تاریخ انقلاب اسلامی شاهد ایجاد مجمع نمایندگان ادوار در استان خراسان رضوی و با همت استاندار این استان بودیم تا به ظرفیت هم‌افزایی برای استان منجر شود.

وی تاکید کرد: پیشنهاد می‌کنم در وزارت آموزش و پرورش نیز مجمع مدیران و وزرای ادوار تشکیل شود و از تجربه این افراد در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی برای آینده کشور استفاده شود.

امامی راد گفت: معتقد هستم که وزیر آموزش و پرورش باید یک سر و گردن از سایر وزرا بالاتر باشد، زیرا تربیت نیروی انسانی آینده کشور در دستان او قرار دارد و آگاهی آن فرد نسبت به مشکلات آموزش و پرورش باعث تحول و تاثیر خواهد شد.

وی حضور مردم را مصداقی برای شکل گیری انقلاب اسلامی در کنار رهبری دانست و افزود: در رهنمود سال جاری اعلام شده از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، سرمایه گذاری برای تولید مطرح شده است و حضور مردم برای ساخت مدرسه سازی نیز از دیگر نمودهای این شعار است.

فاصله گرفتن از مردم بی نتیجه است

استاندار خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست گفت: هر جا از مردم فاصله گرفته شد، نتیجه ای به دست نیامد، امام راحل به این موضوع توجه داشت و از این رو برای خدمت رسانی به مردم و رسیدن به نتایج آن باید سه رکن، عقل، علم و حلم در کنار ایمان با هم قرار گیرد.

غلامحسین مظفری ادامه داد: آموزه های فرهنگی و سابقه تمدنی بسیار قوی در دین و کشورمان داریم و باید آنها را به خوبی به فرزندانمان بیاموزیم تا باورهای آنان تقویت شود، آموزش و پرورش نقش ویژه ای در این زمینه دارد.

وی در خصوص برنامه ریزی برای ایجاد فضاهای آموزشی و رسیدن به عدالت آموزشی اظهار کرد: این حرکت به خوبی در استان خراسان رضوی آغاز شده است و مسوولان استانی با اراده بالاتری نسبت به وظیفه اداری خود باید در این خصوص اقدام کنند تا به نتایج لازم دست پیدا کنیم.

استاندار خراسان رضوی پیشنهاد داد برای ایجاد درآمد پایدار، فضاهای تجاری در کنار این مدارس در حال ساخت ایجاد شود و افزود: وظیفه هیات امنا فقط ساخت این مراکز نیست بلکه باید در آموزش و تعلیم دانش آموزان نیز نقش موثری داشته باشند و از این رو ایجاد درآمد پایدار باید مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: یکی از امکان های بسیار خوبی که در شهر ما وجود دارد، حضور بزرگان دینی و نخبه است که می توانند در ترکیب هیات امنای این مدارس از ظرفیت آنان بهره برد تا پشتوانه محکمی برای اجرای ساخت و رسیدن به عدالت آموزشی فراهم شود.

مظفری همچنین از مسوولان دستگاه‌های اجرایی استان و شهرداری ها خواست تا در اختصاص انشعابات و صدور پروانه ساخت در مدرسه سازی همکاری بیشتری داشته باشند.

 «پویش با من» و توجه رهبر معظم انقلاب

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در این نشست گفت: امام راحل در خصوص آموزش و پرورش این نگاه را داشتند که اساس پیشرفت هر جامعه ای به این نهاد وابسته است و اکنون نیز شاهد ادامه این نگاه در رویکرد رهبر معظم انقلاب اسلامی و رییس جمهور کشورمان هستیم.

مصطفی اسدی افزود: امام معتقد بودند که بدون آموزش و پرورش صحیح هیچ جامعه ای به استقلال دست پیدا نمی‌کند، از این رو برای توسعه کشورمان و تربیت نیروی انسانی در آینده، باید برنامه ریزی ها از مدارس کشور صورت پذیرد.

وی با اشاره به «پویش با من» که مورد توجه رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز قرار گرفته است تا موضوع نهضت توسعه عدالت در فضاها و تجهیزات آموزش و پرورش دنبال و به نتیجه برسد، اظهار کرد: شورای آموزش و پرورش استان به دنبال این موضوع است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی گفت: ۷۰۹ طرح آموزشی برای ایجاد بیش از چهار هزار کلاس درس در ۳۳ شهرستان استان برنامه ریزی شده، تلاش بر این است تا ترکیب هیات امنای هر طرح ترکیبی، شامل مسوول طرح، خیر نیک اندیش، مسوول انجمن اولیا و مربیان، مسوول بسیج پایگاه بسیج، امام جماعت مسجد و خادم یار رضوی باشند تا ساخت طرح ها را پیگیری کنند.

اسدی بیان کرد: اکنون راهبران هشت قطب آموزشی استان در نهضت توسعه فضاهای آموزش و پرورش مشخص شده اند.

پلمب مدارس در حال ساخت توسط شهرداری

مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس استان خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست گفت: در بسیاری از مناطق مختلف شاهد همکاری شهرداران برای ایجاد مدارس و کلاس های آموزشی هستیم ولی متاسفانه در برخی از مناطق، شهرداران با تاکید بر وجود پروانه ساخت، مدارس در حال ساخت را پلمب کرده اند.

جاسم حسین پور افزود: برخی از قوانین مشوق حضور مردمی است و فعالان اقتصادی و صنایع از موضوع پرداخت مالیات های مستقیم برای طرح های آموزش و پرورش در استان خراسان رضوی استقبال کرده اند.

وی با اشاره به ۱۲۳ مدرسه تخریبی با ۸۰۳ کلاس درس در خراسان رضوی اظهار کرد: سعی بر این است تا مهرماه امسال، مدارس ساخته شده جایگزین ۳۴ مدرسه سنگی با ۱۵۱ کلاس درس و همچنین۳۴ مدرسه کانکسی با ۶۲ کلاس درس شوند.

مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس استان خراسان رضوی اعلام کرد: ۷۰۵ طرح برای ایجاد عدالت آموزشی و ساخت چهار هزار و ۶۹۱ کلاس درس با اعتبار ۶۵ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: سرانه آموزشی در حاشیه شهرهای بزرگ استان و به خصوص شهر مشهد کمتر از سه متر است و ۱۲۶ طرح اکنون به این موضوع اختصاص یافته تا شرایط بهتری برای رسیدن به عدالت در سرانه‌ کشور فراهم شود.

حسین پور اظهار کرد: همچنین با هدف نزدیک شدن به عدالت آموزشی، ساخت مدرسه در طرح های مسکن مهر و نهضت ملی مسکن خراسان رضوی با ایجاد ۱۵۶ کلاس درس دنبال می‌شود.

به گزارش ایرنا، وزیر آموزش و پرورش صبح امروز (۱۴ خرداد ماه ) در سفر به مشهد مقدس، با حضور در گلزار شهدای گمنام به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.

در ادامه این سفر «علیرضا کاظمی» وزیر آموزش و پرورش در چند نشست تخصصی با مسوولان خراسان رضوی با هدف بررسی وضعیت پروژه‌های عمرانی آموزشی حضور می یابد.

این سفر در راستای پیگیری میدانی سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش و ارزیابی روند پیشرفت پروژه‌های عمرانی در راستای نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی با مشارکت مردم صورت گرفته است.
این عضو کابینه دولت چهاردهم، فردا (پنجشنبه) به سبزوار سفر می کند تا در کنار بازدید از چند طرح آموزشی نشستی با مسوولان فرهنگی و آموزشی این شهرستان داشته باشد.


منبع: https://www.irna.ir/news/85852560/%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%85%D8%AC%D9%84%D8%B3-%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D9%86%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%A7-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D9%88-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%B4-%D8%A8%D8%B1-%D8%B2%D9%85%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%87