عضویت ایران در شانگهای، مقابله عملی با تحریم‌های آمریکاست

به گزارش ایرنا، آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رییس جمهور، ۲۳ شهریور  برای حضور در بیست و ‌دومین نشست سران اجلاس شانگهای، تهران را به مقصد سمرقند ترک کرد.

مقتدایی درباره اینکه عضویت ایران در اجلاس همکاری شانگهای، چه تاثیری در رفع تحریم‌ها خواهد داشت، گفت: آمریکایی‌ها با تحریم‌ها علیه ایران به دنبال فلج کردن جمهوری اسلامی بودند که این سیاست از اساس شکست خورده است. 

وی افزود: از طرفی این رویه نشان می‌دهد که اگر ایران بتواند دیپلماسی‌های مختلف از جمله دیپلماسی همسایگان را پیش ببرد، یا دیپلماسی اقتصادی خود را تقویت کند، در عمل شکست تحریم‌ها و ناکارآمدی آن را اثبات خواهد کرد.

مقتدایی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند دامنه امنیت سازی مشورهای منطقه را تقویت کند. به ویژه اینکه ایران در زمینه دفاعی و بازار تسلیحات نظامی و زیرساخت‌های تولیدی، جایگاه بسیار مهمی در منطقه و جهان  دارد.

ایران می‌تواند دامنه امنیت سازی کشورهای منطقه را تقویت کند

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره اینکه آیا عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای بر اهمیت این سازمان به‌عنوان عامل اصلی حل مسائل افغانستان خواهد افزود، گفت: همکاری‌های آسیایی می‌تواند بسیار دامنه دار باشد که یکی از این همکاری به تحولات افغانستان مربوط است.

این نماینده مجلس ادامه داد: سازمان  شانگهای ارتباط ایران با چین، روسیه، هند و بسیاری دیگر از کشورهای عضو را تقویت خواهد کرد.

عضویت در شانگهای بر دامنه نفوذ ایران خواهد افزود

نماینده مردم اصفهان در مجلس یادآور شد: ایران پیش از این یکی از کشورهای ناظر در سازمان همکاری شانگهای بود و در این اجلاس با امضای اسناد در روند عضویت قرار  گرفت که بر اثرگذاری و دامنه نفوذ جمهوری اسلامی ایران خواهد افزود.

وی با بیان اینکه اجلاس اخیر دستاوردهای پیشین کشور را تکمیل می‌کند، تصریح کرد: اجلاس ازبکستان تکمیل کننده راهبردی است که رییس جمهور برای ارتباط با همسایگان و بهبود دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم تدوین کرده است و سبب تامین منافع چندجانبه ایران و سایر کشورها خواهد شد.

در این سفر سه روزه وزیر امور خارجه اسناد عضویت دایم ایران در این سازمانها منطقه ای را امضا کرد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84887674/%D8%B9%D8%B6%D9%88%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B4%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84%D9%87-%D8%B9%D9%85%D9%84%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%85-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7%D8%B3%D8%AA

عباس مقتدایی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا درباره سفر رییس جمهور به ازبکستان برای حضور در اجلاس سران همکاری شانگهای گفت: به دلیل تحولاتی که در ماه‌های اخیر در سطح بین المللی و مناسبات خاص بین قدرت‌های مطرح به وجود آمد، سازمان همکاری‌ شانگهای می‌تواند جایگاه و نقش ویژه‌ای برای جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورهای عضو ایفا کند.

نایب رییس دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به جایگاه ایران به عنوان قدرت نوظهور در آسیا و جهان افزود: ایران و کشورهای همسایه نظیر تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، پاکستان و سایر کشورها منطقه می‌توانند بازارهای مشترکی برای تامین نیازهای متقابل اقتصادی یکدیگر ایجاد کنند.