قالیباف: حل نشدن مشکل کلانشهرها نتیجه از دست دادن قدرت حل مساله است

قالیباف با اشاره به جلسه اخیر صحن علنی قوه مقننه در خصوص موضوع صرفه جویی سوخت و هدررفت انرژی به یک مصداق اشاره کرد و افزود: چند سال قبل طبق بررسی ای که در تهران انجام شده بود مشخص شد که در حوزه حمل و نقل اگر هر مسافر با مترو تردد کند نسبت به سایر وسایل نقلیه ۱۳ سنت صرفه جویی انرژی دارد که با یک ضرب و تقسیم می توان دریافت که حداقل ۶۰ میلیارد دلار در این بخش انرژی از دست می رود.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: در اموری که مربوط به نظارت است نباید طوری رفتار شود که شجاعت از مدیران قوی و امین گرفته شود بلکه باید به آنها  توجه شود تا بتوانند تحول ایجاد کنند و گر نه مشکلات حل نمی شود.

قالیباف با اشاره به اظهارات شهرداران در خصوص موضوع ماده ۱۰۰ قانون شهرداریها  افزود: این مساله هم اکنون در کمیسیون عمران مجلس مورد بحث و تبادل نظر قرار دارد و با توجه به بررسی های صورت گرفته و تجربه ام تصور می کنم هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده است تا بتواند مشکلات را حل کند بنابر این مسوولان باید کمک کنند تا این مساله به نحو مطلوب در قانون حل شود.

در نشست یک روزه مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران در مشهد مباحث مهم و اساسی کلانشهرهای کشور مطرح و هم اندیشی می شود. در ایران ۲۰ کلانشهر با جمعیت بیش از  ۵۰۰ هزار نفر وجود دارد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84918404/%D9%82%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%A8%D8%A7%D9%81-%D8%AD%D9%84-%D9%86%D8%B4%D8%AF%D9%86-%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84-%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%86%D8%B4%D9%87%D8%B1%D9%87%D8%A7-%D9%86%D8%AA%DB%8C%D8%AC%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D8%B3%D8%AA-%D8%AF%D8%A7%D8%AF%D9%86-%D9%82%D8%AF%D8%B1%D8%AA-%D8%AD%D9%84-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%87

وی با اشاره به این که قانون مربوط به شهرداری ها دارای ۲۶۰ ماده است اما هنوز هم این مواد دارای مشکلاتی است که به دنبال برطرف کردن آنها هستیم ادامه داد: در این خصوص نمی توان فرصت را از دست داد لذا دستور بارگذاری آن در سامانه قانونگذاری مجلس صادر شد تا توسط نمایندگان مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که از زمان حضور در مجلس یازدهم به این موضوع توجه جدی داشته ام گفت: هفت اصل قانون اساسی مختص شهرداری هاست از این رو باید دست به دست هم دهیم تا در نرم افزار تصمیم گیران در رده بالای کشور، برخی باورهای اشتباه شکل گرفته نسبت به شهرداری ها تغییر کند.

به گزارش ایرنا، محمدباقر قالیباف روز پنجشنبه در یکصدو چهاردهمین نشست مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران در مشهد با اشاره به یک نمونه از مشکلاتی که به دلیل از دست دادن قدرت حل مساله، سال‌ها باقی مانده است افزود:  در سال ۶۸ که در مازندران بودم، زباله به عنوان بحران در ساری مطرح بود و اکنون نیز این بحران وجود دارد و امروز به عنوان یک نظر کارشناسی تاکید می کنم برای حل بحران زباله حاشیه دریای خزر یک ریال پول هم لازم نیست و هرکس بگوید چون پول نداریم حل نمی شود من نمی پذیرم چون برای حل این مشکل نیاز به تصمیم گیری و هماهنگی است.

قالیباف افزود: از زمان تشکیل مجلس یازدهم پیگیر ۲ موضوع قانون هسته ای و قانون شهرداری ها بوده ام که قانون شهرداری ها در حقیقت مربوط به تفکیک کار ملی و محلی و تفکیک کار بخش تصدیگری و تولیگری و بحثهای مدیریت یکپارچه و خدمات در همه ابعاد است.

وی ادامه داد: شهرداری ها را همیشه بابت ماده ۱۰۰ محکوم می کنند در حالی که قانونگذار، مجلس است و شهرداری، دبیر جلسه و سه عضو دیگر مربوط به مجموعه های متفاوت در این کمیسیون حضور دارند بنابراین اصلاح ماده ۱۰۰ می تواند خیلی از نابسامانی ها را برطرف کند و از کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها می‌خواهم در این راستا کمک کنند تا فرصت اصلاح این ماده فراهم شود.

وی ادامه داد: هم اکنون در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه هستیم لذا دولت می تواند به موضوع شهرداری ها و دهیاری ها در تدوین لایحه توجه ویژه کند و کمیسیون شوراها در مجلس نیز خانه شهرداری ها در مجلس محسوب می شود و نمایندگان نیز در تدوین و تصویب مقررات به مسائل این حوزه توجه خواهند داشت.

قالیباف افزود: در ۱۲ سالی که در شهرداری تهران توفیق خدمت داشتم، بسیاری از اتفاقات از سال هفتم یا هشتم رخ داد زیرا سیستم بوروکراسی در مقابل تصمیم سازی ها و تصمیم گیران مقاومت و مخالفت می کند و به همین دلیل در زمان‌های اندک نمی توان شاهد تحول و توسعه بود؛ این در حالی است که راه اندازی پلیس ۱۱۰ در نیروی انتظامی با آن پیچیدگی فقط ۱۱ ماه زمان برد اما برای هوشمندسازی در شهرداری هفت سال زمان صرف شد.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت:هم اکنون تهران به چهار هزار واگن نیاز دارد و با توجه به این که هر واگن طی یک دوره پنج ساله به بهینه سازی نیاز دارد می توان همه این مشکلات را برطرف کرد لذا باید قدرت حل مساله را افزایش داد.

او اضافه کرد: اگر بتوانیم قانون قبلی شهرداری‌ها را با نسخه ۱۴۰۰ ارائه دهیم قانونی قوی‌ می شود زیرا در آن همه بحث های کنونی شهرداران را مورد توجه قرار می دهد.

وی اضافه کرد: قانون انتخابات شوراها و شهرداری ها نیز نیازمند تغییر و تحول است لذا این طرح نیز در آینده نزدیک مطرح خواهد شد.

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش گفت: اگر ظرفیت شهرداری ها را بشناسیم سرمایه های اجتماعی از دست رفته و به خصوص اعتماد مردم که مهم ترین این سرمایه هاست می تواند توسط شهرداری ها احیا شود.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مساله مطرح شده در خصوص زمین های قولنامه ای گفت: امسال در قانون بودجه ۱۴۰۱، بندی آمده است که این موضوع را حل می کند و  مردم را نجات می دهد به عنوان مثال در یکی از مناطق تهران این موضوع مشهود است که به خاطر حاشیه نشینی آدم های بسیار مستضعفی در آن منطقه حضور دارند و زمین هایشان جزء زمین ملی هم محسوب می شود که مطابق این بند قانون بودجه ۱۴۰۱، دولت و وزارتخانه مربوطه می توانند وارد عمل شوند و در این صورت علاوه برحل مشکل صدور پروانه ها، مساله ساخت و سازهای غیرقانونی نیز حل خواهد شد که به دنبال دائمی کردن این قانون هستیم که در بحث بازآفرینی نیز می توان از آن استفاده کرد.

قالیباف افزود: تحقق این مهم در گرو این است که در شهرداری ها گام اول برداشته شود و اعتماد سیاستگزاران به شوراهای شهر و شهرداری ها جلب شود زیرا اکنون ذهنیتی منفی نسبت به این موضوع وجود دارد.

وی ادامه داد: در واقع چون تصمیم گیری نمی کنیم و هماهنگی وجود ندارد اگر پول هم بدهند هدر می رود و مشکل حل نمی‌شود.

قالیباف با تاکید بر این که اگر ردیفی در این خصوص پیش بینی کنیم تا بانک ها قرض بدهند مشکلی حل نخواهد شد افزود: در واقع این بدین صورت فقط نقدینگی را افزایش داده و قدرت شهرداری ها را کاهش داده ایم.

رییس مجلس تاکید کرد: علاوه بر این که باید تلاش کنیم نگاه ها به شهرداری ها و شوراهای شهر اصلاح شود به اصلاح در رفتارها و مدیریت هایمان نیز نیاز است به عنوان مثال در تهران عمر متوسط مدیریت این کلانشهر ۱۹ ماه است بنابراین شهر به این بزرگی نمی تواند به سمت توسعه حرکت کند زیرا تصمیم گیری و اجرایی کردن آنها به زمان نیاز دارد.

وی اضافه کرد: اکنون فاصله زمانی متروی تهران به صورت متوسط ۹ تا ۱۰ دقیقه است در حالی که می تواند به ۲ دقیقه کاهش یابد به عبارتی به جای جا به جایی ۲ میلیون و ۳۲۰ هزار مسافر می تواند ۹ میلیون مسافر را جا به جا کند که اگر چنین شود، براساس حداقل ۱۳ سنت صرفه جویی که برای هر نفر ایجاد می شود از منابع حاصل این محل هر ۲ روز می توان یک واگن به شهر اضافه کرد.

وی اضافه کرد: احیای توسعه کشور مبتنی بر خدمات است از این رو این نهاد عمومی می تواند مشکلات را حل و فصل کند و باید یادآور شد قانون شهرداری ها در سال ۶۲ -۶۳ تصویب شده است و قرار بود آئین نامه آن طی ۶ ماه به مجلس ارائه شود اما این امر محقق نشد از این رو شاهد مشکلاتی هستیم که امروزه شهرداران به آن اشاره می کنند.