۸. جمع مطالبات غیرجاری به تفکیک سررسیدگذشته، معوق، مشکوکالوصول و نسبت مطالبات غیرجاری به کل مطالبات مؤسسه اعتباری؛
-پرداخت تسهیلات یا پذیرش تعهدات به نفع «اشخاص مرتبط» با مؤسسه اعتباری، بدون رعایت حدود و دستورالعملهای مربوط؛
به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی، ادامه رسیدگی به گزارش شوردوم کمیسیون اقتصادی در مورد طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران در دستور کار نمایندگان قرار گرفت و ماده (۲۰) و (۲۱) این طرح به تصویب نمایندگان رسید.
۱۵. میانگین و بالاترین نرخ سود تسهیلات اعطا شده در یکسال گذشته؛
۱۳. مانده مطالبات از سایر مؤسسات اعتباری، بهصورت سرجمع و تفکیک شده؛
۹. میزان تسهیلات غیرجاریِ امهال شده؛
۱۹. ذخائر عمومی و اختصاصی مطالبات مشکوکالوصول به تفکیک انواع و تغییرات آنها؛
۲۲. مانده اوراق مالی اسلامی به تفکیک دولتی و غیر دولتی؛
۳. مانده کل تعهدات پذیرفته شده به نفع اشخاص به تفکیک نوع تعهدات؛
بر اساس بند (الف) ماده ۲۰، کلیه مؤسسات اعتباری موظفند سامانههای عملیاتی خود را مطابق الگوی ابلاغی بانک مرکزی به گونهای تنظیم کنند که هرگونه تغییر در متغیرهای زیر بلافاصله و به صورت برخط برای بانک مرکزی و کلیه اعضای هیأت مدیره، هیأت عامل و مدیران ذیربط مؤسسه اعتباری قابل مشاهده باشد:
-پرداخت تسهیلات یا پذیرش تعهدات به اتکاء منابع غیرواقعی و ناپایدار –به تشخیص بانک مرکزی- که موجب کمبود نقدینگی و نیاز مؤسسه اعتباری به استفاده از منابع بانک مرکزی، خارج از حدود مجاز مذکور در ماده (۴۵) این قانون شود؛
۱۸. میزان سهام مؤسسه اعتباری در بنگاههای اقتصادی به تفکیک؛
۲۱. فهرست دارائیهای مؤسسه اعتباری (غیر از تسهیلات)؛
اعضای هیأت مدیره، هیأت عامل و مدیران ذیربط مؤسسه اعتباری در موارد فوقالذکر متضامناً مسؤول هستند و ادعای جهل نسبت به عملکرد مؤسسه اعتباری از آنان مسموع نیست.
بر اساس بند (پ) مؤسسات اعتباری موظفند با تعبیه قواعد و فرایندهای موردنظر بانک مرکزی در سامانههای داخلی خود، با استفاده از سامانههای حاکمیتیِ بانک مرکزی، از عدم انجام موارد زیر اطمینان حاصل کنند:
۲۳. دستور عمل سایر شاخصهای احتیاطی و نظارتی توسط بانک مرکزی تهیه و به تصویب هیات عالی میرسد.
۱۱. مانده مطالبات از بانک مرکزی به تفکیک سرفصلهای مربوط؛
همچنین در ماده ۲۱ نمایندگان مصوب کردند که بانک مرکزی موظف است اقدامات حاکمیتی موضوع این فصل را در سه مبحث زیر با استفاده از ساختار و ترتیبات مذکور در هر مبحث پیگیری نماید:
۲. مانده تسهیلات اعطائی، به تفکیک انواع تسهیلات؛
بر اساس بند (ج) نیز شرکتهای ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و مدیران سامانههای عملیاتیِ مؤسسات اعتباری موظفند قواعد محاسبه نسبتهای احتیاطی موضوع این ماده و سایر موارد اعلامیِ بانک مرکزی را در سامانههای عملیاتی مؤسسات اعتباری اعمال کنند. مدیران شرکتهای ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات به مؤسسات اعتباری و مدیران سامانههای عملیاتیِ آنها که از اجرای حکم موضوع این بند و سایر الزامات نظارتی بانک مرکزی تخلف کنند، به مجازاتهای موضوع بند (ت) این ماده محکوم خواهند شد.
-پرداخت «تسهیلات کلان» یا «پذیرش تعهدات کلان» بدون رعایت حدود و دستورالعملهای مربوط؛
طبق بند (ب)، تعاریف، نحوه محاسبه و حدود مجاز هریک از موارد فوق توسط هیأت عالی تعیین میشود. بانک مرکزی موظف است ظرف مدت شش ماه پس از تصویب این قانون، دستورالعمل نحوه محاسبه و حدود مجاز کمیتهای موضوع این ماده را که به تصویب هیأت عالی رسیدهاست، به مؤسسات اعتباری ابلاغ کند.
۶. صورت تفصیلی تسهیلات و تعهدات مربوط به مصادیق اشخاص مذکور در اجزای (۴) و (۵) این بند به همراه نرخ سود و وثائق دریافتی در هر مورد، به تفکیک جاری، سررسیدگذشته، معوق، مشکوکالوصول و امهالشده؛
طبق بند (چ) بانک مرکزی موظف است با استفاده از اطلاعاتی که بهموجب این ماده دریافت میکند و سایر اطلاعات دریافتی از مؤسسات اعتباری، مانده تسهیلات و تعهدات کلان غیرجاری هر «ذینفع واحد» و مانده تسهیلات و تعهدات جاری و غیرجاری «اشخاص مرتبط» با هریک از مؤسسات اعتباری را به تفکیک اشخاص، به همراه نرخ سود، مدت بازپرداخت، دوره تنفس، وضعیت بازپرداخت (جاری، سررسید گذشته، معوق یا مشکوک الوصول) و نوع و میزان وثیقه دریافت شده، از طریق پایگاه اطلاع رسانی بانک مرکزی در دسترس عموم قرار داده و به روزرسانی نماید. تعریف و مصادیق «ذینفع واحد» و «اشخاص مرتبط» درچارچوب دستورالعمل مصوب هیات عالی تعیین میگردد.
همچنین طبق بند (ت) ماده (۲۰)، اعضای هیأت مدیره، هیأت عامل، مدیران، کارکنان و سهامداران مؤثر مؤسسه اعتباری و سایر اشخاص حقیقی یا حقوقی که در کتمان، بیشاظهاری یا کماظهاری اقلام اطلاعاتی موضوع این ماده دخیل بودهاند، به تمام یا برخی از مجازاتهای درجه چهار ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی محکوم میشوند.
۱۶. نسبت کفایت سرمایه مؤسسه اعتباری؛
مبحث اول- رسیدگی به تخلفات «اشخاص تحت نظارت» و اعمال مجازاتهای قانونی در مورد «اشخاص تحت نظارتِ» متخلف؛
مبحث دوم- رسیدگی به اختلافات «اشخاص تحت نظارت» با یکدیگر و دعاوی حقوقیِ مشتریان و سایر ذینفعان علیه «اشخاص تحت نظارت» و بالعکس؛
۱. مانده سپردهها، به تفکیک انواع سپرده؛
۷. مانده تسهیلات اعطائی به دولت، شرکتهای دولتی و سایر دستگاههای اجرائی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸ مهرماه ۱۳۸۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی، به تفکیک جاری، سررسیدگذشته، معوق، مشکوک الوصول و امهالشده؛
۱۲. مانده بدهی به سایر مؤسسات اعتباری، بهصورت سرجمع و تفکیک شده؛
بر اساس تبصره این ماده، رئیس کل در چارچوب این قانون و مصوبات هیأت عالی، نماینده تامالاختیار بانک مرکزی در کلیه موارد بالا است و میتواند اختیارات نظارتی خود را به هریک از معاونانش تفویض کند. وظائف و اختیاراتی که در قانون برای معاونان رئیس کل پیشبینی شده، نافی اختیارات و مسئولیت رئیس کل نیست.