پدافند غیرعامل ، الگوی دفاع جامع در برابر جنگ ترکیبی است

به گزارش ایرنا، همایش ملی پدافند غیرعامل به مناسبت هفته پدافند غیرعامل روز دوشنبه – ۹ آبان – با حضور محمد مخبر معاون اول رییس جمهور، امیر نصیرزاده جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، سید اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات و پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر در مرکز همایش‌های بین الملل صدا و سیما برگزار شد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84928610/%D9%BE%D8%AF%D8%A7%D9%81%D9%86%D8%AF-%D8%BA%DB%8C%D8%B1%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%A7%D9%84%DA%AF%D9%88%DB%8C-%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%B9-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B1-%D8%AC%D9%86%DA%AF-%D8%AA%D8%B1%DA%A9%DB%8C%D8%A8%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

جلال زاده عنوان کرد: ایجاد واحدهای سیاسی در شهرها براساس معیارهای متناسب باید مدنظر باشد چراکه بسیاری از شهرهای ایران فاقد اصول مناسب سازماندهی سیاسی فضا هستند که در مجلس امکان مکان‌یابی مناسب برای مراکز حیاتی، حساس و مهم کشور متناسب با ویژگی‌های و توانمندی محیطی و تهدیدات احتمالی وجود دارد.

وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی در دوره فعلی با تمام توان تلاش کرده تا در ردیف‌های بودجه‌ای حقوق سازمان پدافند غیرعامل لحاظ شود و در نهایت این مهم در نوبت صحن مجلس برای تصویب است تا مسیر برای اجرای ماموریت‌های پدافند غیرعامل تسهیل شود که امیدواریم تا یک ماه آینده این مصوبه از مجلس به شورای نگهبان ارسال شود.

وی با بیان اینکه امروز جمهوری اسلامی ایران با تهدیدات متراکم امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مواجه است، توضیح داد: تهدیدات امروز در حوزه‌های مختلف با عنوان جنگ ترکیبی مطرح بوده و به یکی از اولویت‌های در دهه پنجم انقلاب اسلامی ایران تبدیل شده است. استحکام و پایداری در قلمرو ملی مستلزم رعایت اصول و معیارهای مناسب پدافند غیرعامل است که بی‌توجهی به آنها تهدیدات بسیاری را به همراه خواهد داشت.

فرهنگ‌سازی و آموزش‌ عمومی با عنایت به تکلیف دولت نسبت به رعایت اصول پدافند غیرعامل در مطالعه طراحی و اجرای طرح‌های مهم و تاسیسات زیربنایی و ساختمان‌های حساس در کشور از پیشنهادات رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در این همایش بود که باید در دستور کار قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه پیشگیری از ایجاد برخی تهدیدات همچون تهدیدات زیستی نیازمند همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی با کشورهای همسایه است، گفت: وزارت امور خارجه موظف است با همکاری ستاد نیروهای مسلح و سازمان پدافند غیرعامل زمینه همکاری با کشورهای همسایه را فراهم کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، وحید جلال زاده روز دوشنبه در همایش ملی پدافند غیرعامل در مرکز همایش های صدا و سیما اظهار داشت: مقام معظم رهبری همواره بر اهمیت پدافند غیرعامل تاکید داشته و در نشست با مسئولان این سازمان فرمودند «اگر مدیران کشور اهمیت این مسئله را درک نکرده و پدافند غیرعامل توسعه پیدا نکند، کشور در معرض تهدیدات غیرقابل جبران قرار می‌گیرد.» در این راستا یکی از مهمترین ملزومات مدیریت پیش‌دستانه تهدیدات فرا روی امنیت ملی و نیز توسعه بازدارندگی همه جانبه، بهره‌گیری از ظرفیت‌های پدافند غیرعامل است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصریح کرد: حملات سایبری به زیرساخت‌های کشور یکی از مهمترین تهدیدات در حوزه پدافند غیرعامل است؛ آخرین حمله در این زمینه مربوط به جایگاه های سوخت بود که اگر زیرساخت‌های لازم در این حوزه ایجاد نشده بود، صدمات جدی‌تری در پی داشت.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: بکارگیری اصول پدافند غیرعامل نه تنها منجر به پیشگیری از تهدیدزایی برای کشور خواهد شد بلکه کاهش قابل توجه آسیب‌پذیری در مقابل حملات دشمنان را به همراه دارد اما نکته قابل تامل در این زمینه این بوده که فرهنگ پدافند بین مدیران ارشد و میانی کشور مغفول مانده است.

جلال زاده ضمن تاکید بر اهمیت توسعه اصول پدافند غیرعامل مطرح کرد: در قوانین توسعه‌ای کشور، موضوع پدافند غیرعامل با هدف مصون سازی قلمرو ملی و پیشگیری از آسیب‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که برآیند نهایی آن حفظ و ارتقاء امنیت خواهد بود.